2253
Sök

Spridarhjälp 9-3 Aero -00

5 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Hay

Jag har en -oo Saab 9-3 Aero som jag beställt Steg 2 chip med etanolchipkonventering. Till det har jag köpt ett öppet luftfilter och tänkte i framtiden byta till ett grövre avgasrör. Men min fundering ligger kring spridarna. Som jag har fattat det så bör jag byta spridarna till några som kan leverera 30-40% mer soppa. Men vad ska jag byta till? Någon som bytt och vet vilka som jag bör byta till som klarar lite mer?

Tacksam för svar!

134 Inlägg
31 juli 2008
Kanske inte till så stor nytta, men fråga dom/den där du köpt chippet?

/t0bias

127 Inlägg
31 juli 2008
man ska väl ha större LMM till större spridare med va?

310 Inlägg
31 juli 2008
Som sagt.. fråga chip-tillverkaren.

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
31 juli 2008
Avgassystemet samt spridarna bör anpassas till programvaran för att få valuta för pengarna.
Du har väl halvsatsen nu antar jag, då steg2 i stort sett alltid är för halvsats, och steg3 för hel.

Ang. spridare så funkar 630cc siemens bra. Kolla på http://exd.se för pris och leverans.

mvh

5 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Tack så mycket!
För tillfället är bilen helt orginal då jag väntar in chippet, men sedan så... Någon som vet om jag måste byta slangar eller om de klarar E85. Vad bör man mer tänka på när det gäller byte till Etanol. Det jag hört är att man bör tanka var 5:e tank med bensin för bättre smörjning. Täta serviceintervallerna (tänkte byta olja varje halvår för säkerhets skull), samt byta oljefilter tidigt efter bytet då etanolen renar motorn så bra.

Fler tips???

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2008
Beror på hur mycket effekt du skall upp i.. men 3" helsystem, 630cc spridare (Siemens deka) och annan bränsle pump kan vara en bra grej.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Photoshoppande tant
343 Inlägg
1 augusti 2008
Har konverterat min saab 9-3 till E85 hos nordic fungerar bra men tänk på tändstiftsbyte var 1000:e mil likaså oljan bytes samtidigt
Angående spridarna tror jag de du har räcker till men hör efter med trimleverantören.
Själv har jag inte bytt spridare än men kan bli nu när steg 4 är på G

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
1 augusti 2008
ja tror spridaren från 9000 funkar asbra till trimmade 9-3:or..det är iaf vad ja ska köpa efter trimm

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

41 Inlägg
1 augusti 2008
Siemens Deka 630cc bör räcka utmärkt för dina behov, du kan även uppgradera bränslepumpen till t.ex en Walbro högtryckspump men det är ej säkert att det behövs (hör emd chiptillverkaren). För spridare/pumpar se länken tidigare i tråden eller www.raidopower.se

2 164 Inlägg
3 augusti 2008
Köper du ett begagnat trim ska du ha all hårdvara som är anpassat för den. Annars kan din bil haverera.
Inget öppet filter eller ändra LMM.
Mitt tips är ändå att du skaffar ett chip från en leverantör direkt och ger dina specifika krav så sätter dom ihop ett trim som passar dig.

Kolla med Maptun, Nordic, Trollspeed/SQR för dom är duktigast på saab!

MVH

F

Sök