2413
Sök

Tillräckligt med ström till startmotorn?

12 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej,

jag har en gammal folkabuss som inte startar. har gått hur bra som helst tills för ett tag sedan. jag tror och hoppas det är batteriet som är kasst då startmotorn (ganska ny) går runt, men väldigt trögt. Jag har mätt upp strömstyrkan i batteriet till 11,9 V och strömmen som kommer fram till startmotorn till 11,44 V. En liten förlust men det borde kanske gå ändå?

Är 11,44 V tillräckligt, jag har nämligen hört att det ska vara 13,7 V i ett bilbatteri?

tack på förhand!

33 Inlägg
3 augusti 2008
#2
ja de är tillräckligt och batterierna är på ca 12v men om man mäter på batteriet när bilen är igång så blir de ju högre för då laddar bilen. kolla så att de är bra kontakt till startmotorn så att de inte är rost eller ärg på kontaktytorna. kolla båda ändarna och både plus & jord


12 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#3
okej. jag har redan rengjort både jord och plus och det kommer ju ström till startmotorn. skumt, kan det vara någon annat som gör att den går så trögt? efter ett par försök klickar det bara. klänns ju som om den inte får tillräckligt med kräm..

Hej
39 Inlägg
3 augusti 2008
#4
Du kan även kolla om kablarna på Generatorn sitter fast, Så de inte sitter löst.

Yes!

21 761 Inlägg
3 augusti 2008
#5
urbansugglor skrev:
Jag har mätt upp strömstyrkan i batteriet till 11,9 V och strömmen som kommer fram till startmotorn till 11,44 V. En liten förlust men det borde kanske gå ändå?

Är 11,44 V tillräckligt, jag har nämligen hört att det ska vara 13,7 V i ett bilbatteri?

En viktig fråga: När du mäter upp 11,9V på batteriet, är det när du vrider nyckeln i startläge eller när bilen är helt avstängd?

Om spänningen är 11,9V när allting är avstängt så är batteriet nämligen vääldigt urladdat och måste laddas upp. Ett fulladdat batteri ska inte ha 13,7V i vilospänning, det ska vara ca 12,7-12,8V på ett standardbatteri.

Jag kan ge exempel på hur mycket spänningen sjunker i batteriet när startmotorn körs på min 240 med B230E i sommartemperatur, spänningen på batteripolerna sjunker till omkring 11V när startmotorn harvar. Fast detta gäller ju just på min bil, din startmotor kanske drar mindre ström.

12 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#6
jaha! då är jag med. 11,9V var nämligen när bilen var helt avstängd. när man sedan kör startmotorn går strömstyrkan i batteriet ner till typ 6 V. kan vara på plats med ett nytt batteri, alt ladda det. men det borde ju vara nåt vajsing på batteriet då det inte laddas när man puttar igång bilen och kör långa sträckor..? kanske bör kika lite på generatorkolen också.
jag återkommer med uppdatering.

tack för all hjälp!

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
#7
Du kan som sagt prova att ladda upp det, men risken finns förstås att det är i så dåligt skick att ett nytt behövs. Det skadar aldrig att se över laddningsspänningen från generatorn, det har du rätt i, fast då ska batteriet vara i bra skick och så fulladdat som möjligt för att få en rättvisande mätning. smile

12 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#8
jag gör så att jag laddar det nu över natten och testar. men om vi vänder på det hela, vilken laddningspänning är det som gäller för en frisk generator? mäter man från plus på generatorn och jord?

21 761 Inlägg
5 augusti 2008
#9
När man ändå håller på att mäta så kan man börja med att mäta på själva generatorn, på B+ och generatorns chassie, då bör spänningen vara runt 14-14,4V när motorn går på tomgång (900-1000 varv) och endast halvljuset är igång.

Sedan mäter man på batteripolerna och då ska det inte skilja just någonting jämfört med mätningen på generatorn, helst inte mer än 0,2V men egentligen ska det vara samma spänning om allting är som det ska.

Ifall spänningen verkar hålla sig inom "gränserna" så mäter man med en del belastning. Varva upp motorn till 1500-2000 varv och slå på fläkt/extraljus/elbakrutevärmare etc, då bör spänningen inte sjunka mycket mer än till ca 13,5V. Fast det beror också på hur mycket ström som grejorna drar, om de drar mer än vad generatorn kan ge ut så sjunker ju spänningen väldigt mycket naturligtvis. smile

1 785 Inlägg
5 augusti 2008
#10
urbansugglor skrev:
Hej,

jag har en gammal folkabuss som inte startar. har gått hur bra som helst tills för ett tag sedan. jag tror och hoppas det är batteriet som är kasst då startmotorn (ganska ny) går runt, men väldigt trögt. Jag har mätt upp strömstyrkan i batteriet till 11,9 V och strömmen som kommer fram till startmotorn till 11,44 V. En liten förlust men det borde kanske gå ändå?

Är 11,44 V tillräckligt, jag har nämligen hört att det ska vara 13,7 V i ett bilbatteri?

tack på förhand!

Din laddspäning bör ligga på absolut minst 14.0volt mellan 14.0-14-4volt är vad batteriet behöver för rätt laddning.

När ditt batteri har en vilospänning olastat på 11.44volt är batteriet urladdat och behöver laddning.

Börja med att ladda batteriet med batteriladdare, du ska då ha en vilospänning efterladdning på mellan 12.6-13.8volt om batteriet är okej.

Starta sedan bilen och kolla att generatorn laddar minimum 14volt till ditt batteri.

När du säger att motorn inte startar så vet jag inte om du menar att motorn är svårstartad också ovan på ev laddningsproblem.

12volt på ett bilbatteri är rejält urladdat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök