3392
Sök

Tankat Blyfri 95 i min Volvo V50 2.0 D. Vad väntas?

Gasglad
295 Inlägg
5 februari 2008
#21
Volvo är dyra. Kolla med annan meck innan du låter dem göra för mycket. 40lax låter helt åt helv*te för mycket.
Gjorde en snabb sökning på bildelsbasen.se och hittade lite priser på dieselmotorer till V50

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … e=1&vc[]=204127100&vc1=204&vc2=127&pc[]=120101101&pc1=120&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1


Verkar inte funka med länken, men det fanns iallafall en 2.0D från 2008 med under 1000 mil på mätaren för under 25papp.. Så 40papp känns dyrt..
Senast redigerat av Weermets (5 februari 2008)


Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2008
#22
Verkastaden tar alltid det säkra före det osäkra och byter allt som kan ha gått sönder, vare sig det behövs eller inte.

Jag skulle testat att bara tömma tanken, rören och byta filter först, sen tanka diesel...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 174 Inlägg
5 februari 2008
#23
Låter fan inte kul jag lider med dig och hoppas på ett trevligt slut.. Tycker faktist inte heller att den lilla körningen kan göra SÅ mkt skada men jag är ingen motor expert heller så..

"If you're in control, you're not going fast enough"

"Ijenkligen"
788 Inlägg
5 februari 2008
#24
street skrev:
raggeswe skrev:
prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

stift, på en diesel? haha  lycka till att hitta dom big_smile

Glödstift roll

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

406 Inlägg
5 februari 2008
#25
Nääe! varför tankade du bensin i den? tvättar du kläderna med t-sprit då också? skämt åsido det måste finnas nått bättre sätt att få fart på bilen igen låter konstigt om det skulle vara spridarna tycker jag, 20000kr för några nya sånna låter lite väl dyrt också,

:DPlattan i mattan:D

Norrlänning
1 453 Inlägg
5 februari 2008
#26
Du har blivit lurad.. hyrde en diesel bil idag och ja och hyrbilskillen hade ett snack om att inte tanka bensin.. han hade gjort de 3 ggr med bilar med årsmodell 07 och en 08, han hade tagit den till verskatn och dom tvättade tanken och sedan fyllde upp med diesel, sen vare klart.. smile Be om en tanktvätt och sedan fyll upp med diesel igen smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

ElectroRaggare
885 Inlägg
6 februari 2008
#27
Vrå firmabilar är Renault Kangoo dieslar, och de har blivigt utsatta för bensin ett par ggr av utarbetade gubbar smile  Volvo återförsäljaren "lagade" (tömde tanken och rensade alla rör) för ett par tusenlappar.
Men de sa att folk brukade göra detta även med volvos, och då var det inte frågan om några tusenlappar längre... ojoj.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
6 februari 2008
#28
det stämmer att det kan kosta 40k för man ska tydligen byta alla rör och pumpar men det är bara en säkerhets åtgärd så be verkstan att byta filter töma bränsle systemet och tanken och hoppas på det bästa har du otur så kan du även behöva byta pumpar och spridare men oftast så behöver man inte det


5 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#29
Talade med verkstan precis, verkar som att försäkringen täcker hela kalaset och det enda jag behöver betala är självrisken big_smile Dock så skall fortfarande allt tidigare nämnt bytas ut enligt Volvos maskin-garanti så det kommer väl ta ett par dagar. Tackar för all hjälp och skall ni feltanka en nyare Volvo diesel så se till att ha en god försäkring!

755 Inlägg
6 februari 2008
#30
låter bra det tamka rätt i fortsättningen då..

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
8 februari 2008
#31
mahyas skrev:
Talade med verkstan precis, verkar som att försäkringen täcker hela kalaset och det enda jag behöver betala är självrisken big_smile Dock så skall fortfarande allt tidigare nämnt bytas ut enligt Volvos maskin-garanti så det kommer väl ta ett par dagar. Tackar för all hjälp och skall ni feltanka en nyare Volvo diesel så se till att ha en god försäkring!

Hörde med en kompis som jobbar på Volvo!

Han sa att till 75% fallen så räcker det med rengörning av tanken, filter och eventuella felkoder som kommit med detta!
Det ska räcka för att få bilen till att gå igen! (han sa att det kan va lite svårt att få igång den direkt)

Dom har pris på 10 000:- för detta!

Hoppas det löser sig!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Bildrulle
499 Inlägg
8 februari 2008
#32
Enligt Fifth Gear's tester ska du bara behöva tömma tanken på allt som nu finns och sen fylla på med ren diesel. Volvo snackar nog bara dynga för att tjäna pengar.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

5 198 Inlägg
8 februari 2008
#33
street skrev:
raggeswe skrev:
prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

stift, på en diesel? haha  lycka till att hitta dom big_smile

GlödSTIFT.... vad säger du om det då... *s*

Byfåne
368 Inlägg
8 februari 2008
#34
Låter som Volvo grabbarna har lite och göra och ska byta halva bilen. Tycker du ska läga fram förslaget att bara tömma/fylla tanken, byta bränsle filter och lufta systemet. Funkar inte det får du ta det från där.


3 235 Inlägg
8 februari 2008
#35
Skriv gärna vad volvogubbarna har bytt på bilen.

Vill gärna veta vilka delar de har bytt helt o onödan på din bil.

Det de borde ha gjort först och främst är att tömt bränslesystemet och fyllt på med diesel.
Hade inte det hjälp, då...
Men herregud, byta spridarspetsar är inte så dyrt, och bränslepumpen kan inte ha tagit skada eftersom du inte körde på ren bensin, utan 50/50.


2 Inlägg
6 augusti 2008
#36
Hej! på mitt jobb har det kommit in en hel del som har tankat fel, men de har inte startat bil efteråt då är det bara att tömma tanken och byta diesel filter. men du har ju kör en bra bit för långt! Då är det att byta högtrycks pump och alla spridarna helst ska man byta spridarrör med pga att de jobbar med så högt tryck så att det inte börjar att läcka vid av och på montering. man måste byta allt pga Garantin ska gälla på motorn. Tror att priset kan stämmer med delar och jobb. hoppas att det löser sig!


687 Inlägg
6 augusti 2008
#37
matte_kola skrev:
Hej! på mitt jobb har det kommit in en hel del som har tankat fel, men de har inte startat bil efteråt då är det bara att tömma tanken och byta diesel filter. men du har ju kör en bra bit för långt! Då är det att byta högtrycks pump och alla spridarna helst ska man byta spridarrör med pga att de jobbar med så högt tryck så att det inte börjar att läcka vid av och på montering. man måste byta allt pga Garantin ska gälla på motorn. Tror att priset kan stämmer med delar och jobb. hoppas att det löser sig!

Den bilen har nog rullat några hundra mil sen han startade tråden.


Sök