3323
Sök

volvo 940 ltt/turbo

1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjena jag ska skaffa mej en 940 95-98 och jag vet mycket väl att bägge modellerna e tacksamma att trimma men vilken tål mest elr e dom lika?ltt eller fulltrycks turbo?hur mycket går det att trimma utan att behöva förstärka och förändra bilens orginalitet.?mvh rwd

224 Inlägg
4 augusti 2008
#2
samma saker i ltt o ftt bara wastgate klockan som skilljer dom är...

699 Inlägg
4 augusti 2008
#3
Köp en ltt, d brukar inte vara lika hårt körda!

Bilgalen elektriker :)

1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#4
jag vet att dom bägge laddar på olika sätt och att ltt e mer tacksam atttrimma men va vet jag,jag hade en ltt -96a och satte på öppet filter och 3-tums med racekatt och kom upp i 230 lätt den bara drog å drog fruktansvärt bra bil den bästa jag haft.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 augusti 2008
#5
lownslow skrev:
jag vet att dom bägge laddar på olika sätt och att ltt e mer tacksam atttrimma men va vet jag,jag hade en ltt -96a och satte på öppet filter och 3-tums med racekatt och kom upp i 230 lätt den bara drog å drog fruktansvärt bra bil den bästa jag haft.

samma motor...turbon orkar väl me runt 200 hk MAX...  så vid 200 hk skulle jag vilja säga kopplingsbyte  å turbobyte samt byta kamaxel om du vill över de...men använder du nån orginal kam / sachskoppling å en mitsubishi turbo så är allting bolt-on å då får du en driftsäker maskin


1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#6
okej men då får vi se vad det blir framigenom då ska kika runt lite innan e sån skillnad på priser och vad man får.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 augusti 2008
#7
En ltt är ju billigare i försäkring med. Bra om man inte är så gammal och iente har nån vidare bonus hos försäkringsbolaget.


128 Inlägg
4 augusti 2008
#8
Vad det gäller kopplingsbyte runt 200hk säger alla olika. Finns många här på forumet som kör med originalkopplingen utan att den slirar på ca 200hk. Men då kör de ju inte och driftar och burnar hela tiden, antar jag.

Jag ska själv trimma bilen nästa år hos BSR till ca 205hk (chip & wastegate och sen lite 3" avgas & filter på det) och jag ska köra på orginalkopplingen så länge det går.
Många säger att det går, andra säger att det inte går. Börja det slira så slänger man dit 712 tryckplattan...




Jens


One Man Clan
4 287 Inlägg
4 augusti 2008
#9
Jens_940 skrev:
Vad det gäller kopplingsbyte runt 200hk säger alla olika. Finns många här på forumet som kör med originalkopplingen utan att den slirar på ca 200hk. Men då kör de ju inte och driftar och burnar hela tiden, antar jag.

Jag ska själv trimma bilen nästa år hos BSR till ca 205hk (chip & wastegate och sen lite 3" avgas & filter på det) och jag ska köra på orginalkopplingen så länge det går.
Många säger att det går, andra säger att det inte går. Börja det slira så slänger man dit 712 tryckplattan...




Jens

slirar de inte har man för lite effekt..då bör man se över vad som är galet tongue

är bättre å slänga dit en koppling man vet funkar istället för att den ger sig när man är iväg nån längre sträcka å kör... å de är lättare å köra sönder lådan med orginal kopplingen också tycker jag...med 712 plattan tycker ja de gick å växla fortare....Med org kopplingen så fick jag aldrig i 2an vid rejs..bytte kopplingen å hade aldrig några problem med växlingarna längre...


1 232 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
#10
men nu blir det många svar att välja på här.hmmmm?jo m90 lådan tål en del har jag hört och s40 låda bara tål 300hk ex?

31 Inlägg
4 augusti 2008
#11
jag har en 940 turbo ftt med lite uppstalt tryck och såna små sker bara så den borde ligga på runt 200 och jag har en m46 den har med orginal koppling det ända jag har märkt är att ibland kan det va svårt att få i 2 annars inga som hälst problem och m90 är starkare än m47 och m46 är också starkare än m47

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 augusti 2008
#12
Jens_940 skrev:
Vad det gäller kopplingsbyte runt 200hk säger alla olika. Finns många här på forumet som kör med originalkopplingen utan att den slirar på ca 200hk. Men då kör de ju inte och driftar och burnar hela tiden, antar jag.

Jag ska själv trimma bilen nästa år hos BSR till ca 205hk (chip & wastegate och sen lite 3" avgas & filter på det) och jag ska köra på orginalkopplingen så länge det går.
Många säger att det går, andra säger att det inte går. Börja det slira så slänger man dit 712 tryckplattan...




Jens

Beror på hur sliten kopplingen är innan, så därför slirar det ju för vissa. Sen är det ju mer än tryckplattan man får byta isåfall wink Lamell och uttrampningslager med som passar ihop med 712 från KG.


128 Inlägg
5 augusti 2008
#13
Marcus_89 skrev:
Jens_940 skrev:
Vad det gäller kopplingsbyte runt 200hk säger alla olika. Finns många här på forumet som kör med originalkopplingen utan att den slirar på ca 200hk. Men då kör de ju inte och driftar och burnar hela tiden, antar jag.

Jag ska själv trimma bilen nästa år hos BSR till ca 205hk (chip & wastegate och sen lite 3" avgas & filter på det) och jag ska köra på orginalkopplingen så länge det går.
Många säger att det går, andra säger att det inte går. Börja det slira så slänger man dit 712 tryckplattan...




Jens

Beror på hur sliten kopplingen är innan, så därför slirar det ju för vissa. Sen är det ju mer än tryckplattan man får byta isåfall wink Lamell och uttrampningslager med som passar ihop med 712 från KG.

Precis


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 augusti 2008
#14
Jens_940 skrev:
Marcus_89 skrev:
Jens_940 skrev:
Vad det gäller kopplingsbyte runt 200hk säger alla olika. Finns många här på forumet som kör med originalkopplingen utan att den slirar på ca 200hk. Men då kör de ju inte och driftar och burnar hela tiden, antar jag.

Jag ska själv trimma bilen nästa år hos BSR till ca 205hk (chip & wastegate och sen lite 3" avgas & filter på det) och jag ska köra på orginalkopplingen så länge det går.
Många säger att det går, andra säger att det inte går. Börja det slira så slänger man dit 712 tryckplattan...




Jens

Beror på hur sliten kopplingen är innan, så därför slirar det ju för vissa. Sen är det ju mer än tryckplattan man får byta isåfall wink Lamell och uttrampningslager med som passar ihop med 712 från KG.

Precis

Men alla som säger att dom kör med 200 hk och kör med orginalkopplingen....hade vart kul om dom kört å bänkat sina bilar å kollat effekten..... vet tex en som körde en 940 fulltrycksturbo å bsr 205 chip..hans bil hade 177 hk i bänken....å  "orginal"effekten ska väl kopplingen i alla fall orka med wink

Med orginal snurran på tror jag inte jag hade mer än kanske 170-180 hk med 1.1 bars ladd...bytte te 850 t5 turbo...max effekten då vart kanske 2-220hk max vid  1.5 bars ladd men äckligt med vrid


377 Inlägg
8 augusti 2008
#15
Xuri skrev:
vet tex en som körde en 940 fulltrycksturbo å bsr 205 chip..hans bil hade 177 hk i bänken....å  "orginal"effekten ska väl kopplingen i alla fall orka med wink

"original" effekten mäts vid ifrån motorn inte på drivhjulen, när dom pratar om 205hk chip och allt sånt så är det motoreffekten dom baserat det på, inte drivhjuls hästar.


141 Inlägg
8 augusti 2008
#16
Xuri skrev:
lownslow skrev:
jag vet att dom bägge laddar på olika sätt och att ltt e mer tacksam atttrimma men va vet jag,jag hade en ltt -96a och satte på öppet filter och 3-tums med racekatt och kom upp i 230 lätt den bara drog å drog fruktansvärt bra bil den bästa jag haft.

samma motor...turbon orkar väl me runt 200 hk MAX...  så vid 200 hk skulle jag vilja säga kopplingsbyte  å turbobyte samt byta kamaxel om du vill över de...men använder du nån orginal kam / sachskoppling å en mitsubishi turbo så är allting bolt-on å då får du en driftsäker maskin

Pappas förra 945 var en ftt -97 o i den satte han annat chip (kommer inte ihåg vilket) 3 tums hela vägen från turbon, annat filter o lite uppställt bränsle o ladd förstås. Bänkade 236 hk o har för mig de va 390 nm o de va med original turbon, va uppe på 252 hk men då spika den.

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 augusti 2008
#17
mätningarna jag pratar om gjordes i rullande landsväg å beräknades som vevaxel å inte drivhjuls effekt

236 hk med orginal snurran låter lite väl bra...  250 tror jag inte en suck på...bänken kanske visade de å så men jag tror inte att de är möjligt utan att bänken visat lite väl glada ponnys...

kollar man runt på div trimfirmor så får du knappt 250 i en 940 med uppgraderings turbo heller för den delen


141 Inlägg
8 augusti 2008
#18
Xuri skrev:
mätningarna jag pratar om gjordes i rullande landsväg å beräknades som vevaxel å inte drivhjuls effekt

236 hk med orginal snurran låter lite väl bra...  250 tror jag inte en suck på...bänken kanske visade de å så men jag tror inte att de är möjligt utan att bänken visat lite väl glada ponnys...

kollar man runt på div trimfirmor så får du knappt 250 i en 940 med uppgraderings turbo heller för den delen

Så stod det i papperna iaf. bilen bänkades på Liba motor där jag även bänkat min bmw.
är dock osäker på om de va 390 nm eller 360 nm.
Mäter på hjul o sen räknas de om till motoreffekt, i min va där 326 på hjulen o fick de till 375 i motorn.

Kan tänka mig att trimfirmor inte krämar ut allt de går ur grejerna för dom vill ju ha en bil som håller, sen kanske för att dom måste lämna nån sorts garanti vad vet jag.

Bmw 325 e36 Turbo


Sök