2438
Sök

Utbilda sig till maskinförare?!

paparazzi
349 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Tja..

har tröttnat på mitt jobb och kommit på att ja gärna skulle vilja köra grävmaskin.. 

vart utbildar man sig till det och vad kostar det ?

äre nån som vet ? 

Vet en som tog en kurs via Arbetsförmedlingen på typ 3 månader..

vill oxå..

tjo

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

paparazzi
349 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
ok.. tack..

han ja pratar om jobbar som lärling nu.. så han har nog inte allt klart än..  men grunden va på 3 månader antagligen/kanske/typ..   lite osäker..

paparazzi
349 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
hehe okaej :p

Tack tack.. big_smile

804 Inlägg
23 januari 2008
Jag gick Lernias kurs för grävmaskin, grävlastare och hjullastare på 16veckor (genom gymnasiet), sen efter den ska man komma upp till 4800h som ska skrivas in i utbildningsboken innan man får sin licens. Detta är då Byggnads bok, vet att t.ex. TYA kan utfärda licenser på hjullastare men då är det bara godskörning och inte jordförflyttande/markbyggande så att säga.

97 Inlägg
7 augusti 2008
Sitter också i samma tankar!
Ingen annan som tröttnat på sitt gamla jobb och utbildat sig till maskinförare?
Vill gärna veta hur ni gjorde!

358 Inlägg
7 augusti 2008
Funderar på det jag med men eftersom jag inte bor i den kommun där utbildningen finns måste jag ringa och fråga om min kommun ställer upp och betalar för kalaset (ingen privatutbildning), ifall kommunen nu godkänner min ansökan så måste jag ringa csn och fråga om bidrag (mat, hyra av lägenhet)
Utbildningen är 18 veckor och kommunen betalar 127kr per poäng (650 poäng totalt)

97 Inlägg
7 augusti 2008
Timol: Vart är den utbildningen nånstans? Vilken typ av utbildning är det? Komvux?

30 Inlägg
7 augusti 2008
Tröttnade på mitt jobb som svarvare och fick jobb på en lokal entreprenad firma som grovis, jobbade ca 6mån innan chefen sa att han skulle tjäna mer pengar på mej som maskininst.

Fick en så kallad företagsutbildning genom facket dvs självstudier i deras bifogade pärmar med frågeformulär, plöjde igenom dom och fick en lärlings bok. Sen var det bara att köra jordförflyttande maskiner, grävmaskin, hyvvel, hjulastare m,m

Kommer inte ihåg hur många timmar man skulle köra innan man fick sitt yrkesbevis, men vad spelar det för roll lite studier på kvällarna och lärlings timmar på arbets tid = inget krångel med arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller studieskulder

Men det förutsätter att man hittar en firma som vill kosta på en utbildning

I bleed Ford blue
221 Inlägg
8 augusti 2008

I dont need sex, the goverment fucks me every day !

358 Inlägg
9 augusti 2008
Armada skrev:
Timol: Vart är den utbildningen nånstans? Vilken typ av utbildning är det? Komvux?

vuxenutbildning i bräcke

Edit: fick nys om en utbildning i vännäs, ska ringa dit imorrn och höra lite om kostnader & boende med mer...
Senast redigerat av Timol (13 augusti 2008)

358 Inlägg
14 augusti 2008
fick tag på en trevlig snubbe i vännäs idag och ska till å skicka min ansökan så fort som jag fått personbevis och grejer från länsstyrelsen.

Sök