2559
Sök

Volvo 240Glt B230E går ojämnt

186 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har en 240 Glt 87, ingen kat.
B230E som ja testat att byta det ena och det andra
Den går ojämt på tomgång sen över 1500 varv går den som den ska.
nya stift,nya tändkablar.nytt fördelar lock,ny insugs-packning o alla slangar kollade.
blir tokig på detta snart, ska in på bes snart med så Co värdet lär inte bli det bästa om ja inte får det till-rättat.
någon som kan han nån uppfattning om vad de kan vara?????
vissa säger att de kan vara spridarna som drar tjuvluft??
// johan

huh?
10 427 Inlägg
14 augusti 2008
#2
O-ringarna runt spridarna är som plast om dom inte är bytta.

Bytte på min ex-740 med B230E, gick jämnare efteråt smile
Inget större ingrepp, testa att spruta startgas (typ OKQ8)
på spridarna när motorn står på tomgång. Tomgången
går upp ett par rpm om startgasen kommer in den vägen.


186 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#3
steifan skrev:
O-ringarna runt spridarna är som plast om dom inte är bytta.

Bytte på min ex-740 med B230E, gick jämnare efteråt smile
Inget större ingrepp, testa att spruta startgas (typ OKQ8)
på spridarna när motorn står på tomgång. Tomgången
går upp ett par rpm om startgasen kommer in den vägen.

testade de nu och det tomgången steg, så det får bli att dra o köpa nya sådana o.ringar big_smile
men testade också att spruta nedanför insugsröret och då steg tomgången med ??

huh?
10 427 Inlägg
14 augusti 2008
#4
Hogge_ skrev:
steifan skrev:
O-ringarna runt spridarna är som plast om dom inte är bytta.

Bytte på min ex-740 med B230E, gick jämnare efteråt smile
Inget större ingrepp, testa att spruta startgas (typ OKQ8)
på spridarna när motorn står på tomgång. Tomgången
går upp ett par rpm om startgasen kommer in den vägen.

testade de nu och det tomgången steg, så det får bli att dra o köpa nya sådana o.ringar big_smile
men testade också att spruta nedanför insugsröret och då steg tomgången med ??

Kanske nån slang som är dålig också. Svårt att hitta.

Har för mig att oringarna kanske kostade en hundring.
Är ju bara att lossa en skruv, dra ur hållaren med spridaren.
Sen kan det vara lite meckigt att peta ur spridarna ur hållarna.
Men det ger sig nog, våld löser det mesta tongue
Kan ju ha lite smörjolja och torkpapper till hands för rengörning.
Mina hållare var rätt sunkiga.

Edit:
En stor och en liten oring till varje spridare.
Har för mig att den större sitter på hållaren
och den mindre på själva spridaren.
Senast redigerat av steifan (14 augusti 2008)


186 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#5
steifan skrev:
Hogge_ skrev:
steifan skrev:
O-ringarna runt spridarna är som plast om dom inte är bytta.

Bytte på min ex-740 med B230E, gick jämnare efteråt smile
Inget större ingrepp, testa att spruta startgas (typ OKQ8)
på spridarna när motorn står på tomgång. Tomgången
går upp ett par rpm om startgasen kommer in den vägen.

testade de nu och det tomgången steg, så det får bli att dra o köpa nya sådana o.ringar big_smile
men testade också att spruta nedanför insugsröret och då steg tomgången med ??

Kanske nån slang som är dålig också. Svårt att hitta.

Har för mig att oringarna kanske kostade en hundring.
Är ju bara att lossa en skruv, dra ur hållaren med spridaren.
Sen kan det vara lite meckigt att peta ur spridarna ur hållarna.
Men det ger sig nog, våld löser det mesta tongue
Kan ju ha lite smörjolja och torkpapper till hands för rengörning.
Mina hållare var rätt sunkiga.

Edit:
En stor och en liten oring till varje spridare.
Har för mig att den större sitter på hållaren
och den mindre på själva spridaren.

okej tackar får väl ge mig på det imon, dom kostade 40 kr för alla i meca  tongue sånt gillar vi.
men får väl börja med att byta o-ringarna sen ifall den fortsätter gå dåligt kolla andra slangar o liknande.

736 Inlägg
15 augusti 2008
#6
Insugspackningen kan ge sig också...


huh?
10 427 Inlägg
21 761 Inlägg
15 augusti 2008
#8
De där jäkla plasthållarna till insprutningsmunstyckena är inte speciellt hållbara. Jag bytte gummipackningarna+hållare till alla fyra munstyckena på min 240GLT-86 för ett antal år sedan och då gick ena hållaren sönder när jag skulle skruva fast den. sad

Kan ju ha klantat till det förstås, men jag var definitivt inte våldsam vid fastskruvningen.

21 761 Inlägg
15 augusti 2008
#9
steifan skrev:
Har för mig att den större sitter på hållaren
och den mindre på själva spridaren.

Japp, en tjock mindre gummiring på munstycket och en större tunnare på hållaren. smile

Lastbilschaufför
123 Inlägg
15 augusti 2008
#10
Om den steg när du sprutade startgas under grenröret kan det även läcka vid gummibälgen mellan lmm och spjället. Jag hade orolig tomgång på min B230E då va lmm full med smet på skivan. Rengjorde huset, bälgen och skivan sen gick den lugnt igen.


Volvo_Trash
15 augusti 2008
#11
mekansprutarna ska gå oroligt det är std tongue har haft 3 bilar med E motorer. både 23 och en 230, på alla 3 var spridar-oringarna bortbrända. ta det lungt när du drar fast spridarna bara. går lätt sönder. prova rengör luftmassemätaren och kolla samtidigt slangarna under isuget.
Senast redigerat av Volvo_Trash (15 augusti 2008)

21 761 Inlägg
15 augusti 2008
#12
Volvo_Trash skrev:
luftmassemätaren

Nu är jag lite petig igen: Det heter luftmängdmätare på K-Jet, inte luftmassemätare. wink

Fast båda förkortas LMM och då kan det bli lite förvirring ibland. smile

huh?
10 427 Inlägg
15 augusti 2008
#13
Lundgren_85 skrev:
Jag hade orolig tomgång på min B230E då va lmm full med smet på skivan. Rengjorde huset, bälgen och skivan sen gick den lugnt igen.

Rengörning av skivan gjorde lite på min gamle B230E också, så det är ju vettigt att göra.


186 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#14
skivan rengjorde jag samtidigt vid bytet av packningen,, tomgången blev lite bättre man långt ifrån bra, ska byta o-ringarna nu idag sen får vi se vad som händer  big_smile

186 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#15
någon som har en bild på hur ringarna ska sitta?

21 761 Inlägg
16 augusti 2008
#16
Det finns väl en midja på insprutningsmunstycket där den lilla grova gummiringen ska sitta, har för mig det iaf. Sedan borde det vara ett spår i hållaren där den stora tunna ringen sitter.

Nu var det ju ett antal år sedan jag bytte de där, men har kikat i Haynes och det verkar vara så som jag beskrev.

186 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#17
tog ni bort den inre o-ringen när spridarn var i behållarn ell tryckte ni ur spridarn ur behållarn bara? den sitter ju som fan ??

186 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#18
Problemet lös, motorn spinner som en katt nu big_smile
tråd kan låsas!!


Sök