3473
Sök

CO-halten jäääätte hög :(

4 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#1
Besiktade min audi 80 nu i veckan å hade 8,1 på CO-halten sad Hur tusan får man ner den? Tanka i etanol eller k-sprit.. Eller är de nåt man måste byta??

124 Inlägg
23 maj 2008
#2
har du katalusator på den? isånna fall kan de vara den som har gett upp hoppet:)

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

41 Inlägg
23 maj 2008
#3
provat bytt olja och luftfilter?


Subarist
131 Inlägg
23 maj 2008
#4
8,1!??!? Är det ens möjligt!? big_smile
Jag tvivlar på att det räcker med bara en total-slut katalysatorn för att komma upp i det värdet. Inte ens min gamla leksak som inte har kat (har original!) är i närheten av det!

Var bilen ordentligt varmkörd vid mätningen? Tokkör bilen innan mätningen så den är ordentligt varm. Det har hjälp många med samma problem.


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 maj 2008
#5
ScoobyBear skrev:
8,1!??!? Är det ens möjligt!? big_smile
Jag tvivlar på att det räcker med bara en total-slut katalysatorn för att komma upp i det värdet. Inte ens min gamla leksak som inte har kat (har original!) är i närheten av det!

Var bilen ordentligt varmkörd vid mätningen? Tokkör bilen innan mätningen så den är ordentligt varm. Det har hjälp många med samma problem.

Oftast brukar besiktningskillarna köra en rejäl repa om det blir för höga värden så den ska bli ordentligt varm.

Tyvärr kan du nog glömma k-sprit och sånt och det låter som för mycket för att vara gammal sunkig olja.

Vi behöver nog veta lite mer: är det en kat bil? Är det en förgasarbil? En gammal förgasare kan utan problem komma upp i sådana siffror om det är slitet eller tokigt inställt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 586 Inlägg
23 maj 2008
#6
dags för serice. olja samt filter, tändstift så kommer ner men vet ej ifall du kommer så långt


78 Inlägg
23 maj 2008
#7
herregud, min katt var HELT tom och den ligger på 0.5-0.7..
årsmodell? finns det lambdasond? justera CO mängden fast 8.1 låter knappt sant... glöm etanolen och det iaf...

5 Inlägg
26 maj 2008
#8
Hej jag ha en Volvo 745a 90år har gott 30tusen mil. fick följade fel på bes. ch halt hög 1,3 ska ju vara 0,5 hc halt va med för hög va 174 ska ju vara 100 ch halt va för höjd med 1,2 ska vara 0,3 lampada värde va med för hökt va 0,93 sk vara 0,96 Snälla hjälp mig. vad kan det vara för fel? o vad ska jag göra åt det?


Os Difuntos
1 822 Inlägg
26 maj 2008
#9
Luftmassemätare om sug, Eller mappsensorn om turbo.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

4 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#10
Det är en 88:a, har köpt nytt oljefilter så jag ska byta de till helgen, katalysatorn har väl inte så stor påverkan på CO värdet?? Hmm kommer inte ihåg så mycket info om bilen, har inte ägt den så länge. Det är insprut på den iaf tongue Tack för alla svar big_smile

78 Inlägg
28 maj 2008
#11
Pink_Lady skrev:
Det är en 88:a, har köpt nytt oljefilter så jag ska byta de till helgen, katalysatorn har väl inte så stor påverkan på CO värdet?? Hmm kommer inte ihåg så mycket info om bilen, har inte ägt den så länge. Det är insprut på den iaf tongue Tack för alla svar big_smile

Katten kan rena upp till 50% men är en katt slut så brukar värdena ligga på 0.2-1.2CO så det är inte den som strular men antar att den är tosted ändå.. för det är ju för mycket bensin som går. VAd haru på lambdan då? under 1.00 så äre för fett blandning och över 1.03 äre för mycket luft.

Oj finns ingen katt på 88:or klarna de till nu.. lol

4 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#12
Har bytt olja å olje filter nu, men nu luktar de mycke bensin i bilen istället. Har kollat bensin mätaren å den rör inte mycket på sig så de borde ju inte va nå läkage nånstans :S Nån som har ett tips på va mer man kan byta, tändstift då*? har de stor påverkan på co värdet?

Fortare än kvickt
241 Inlägg
15 juni 2008
#13
kör in på ombes med 6 flaskor k-sprit på 10 liter bensin. det brukar göra susen.

Akta lacken pappskalle!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 juni 2008
#14
8,1? Det låter ju som någon form av rekord tongue Jag har samma problem med min Merca och inte ens verkstaden lyckas fixa det trots att olja, filter, stift, kat och lambdan är bytt, i värsta fall är det väl motorn som är slut

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

120 Inlägg
15 juni 2008
#15
K-sprit....hitta felet och LAGA bilen istället.

När du har så höga värden är det fel...hjälper inte med oljebyten eller stiftbyten.

Om man inte kan motorer ska man inte gissa sig fram till fel på bilar...ge fan i och svara istället.



jag skulle tro att det är styrtrycksventilen som e trasig eller att kallstartsventilen ligger och sprutar in bränsle. men det e svårt att säga när man inte felsökt..
Motorn får på tok mycke bränsle iaf.

Mvh Robert

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

4 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#16
Varför de luktade bensin i bilen var för att en plast grej vid tanken i bak var trasig så tätning med silikon gjorde susen... Den gick igenom bes me lite etanol i tanken så nu e allt fixat å klart..


Sök