3691
Sök

Vad ska man kolla på på en Merca 190e?

177 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, en kompis funderar på att köpa en Mercedes 190e från 1987.

Men vad ska man då kolla efter?
Vanliga fel och så.


120 Inlägg
20 augusti 2008
#2
Det vanligaste felet är inställningen "jag ska köpa en mercedes"wink
annars brukar ju mercedes rosta rätt mkt..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2008
#3
Det vanliga man kollar på en bil.
när det gäller det W124 så ska du kolla extra noga efter rost i bagagelucka, där vid regplåten.
Även runt vindrutan, bakruta och ev. taklucka.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2008
#4
Och jag glömde, i domkrafts fästet i hålen där i balken.
Brukar kexa på rätt bra där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

177 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Det vanliga man kollar på en bil.
när det gäller det W124 så ska du kolla extra noga efter rost i bagagelucka, där vid regplåten.
Även runt vindrutan, bakruta och ev. taklucka.

Mvh Tommy

Ja okej, så just rosten då?
Kan ju tillägga att bilen är omlackad ganska nyligt, så man vet ju aldrig om han har döljt nån rost eller andra skador.

2-8injection: Jo ja vet, försökte hitta en fin Ford åt han, men fanns bara gamla hemska sierror..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2008
#6
Dissection skrev:
te_wik skrev:
Det vanliga man kollar på en bil.
när det gäller det W124 så ska du kolla extra noga efter rost i bagagelucka, där vid regplåten.
Även runt vindrutan, bakruta och ev. taklucka.

Mvh Tommy

Ja okej, så just rosten då?
Kan ju tillägga att bilen är omlackad ganska nyligt, så man vet ju aldrig om han har döljt nån rost eller andra skador.

Jaa, svårt att veta om det är seriöst gjort eller inte.
Men frågan ör ju varför den är omlackad, var den risig i lacken annars, repig, krockskada, missnöjd med färgen?
Eller just för rosten.
Är det ordentligt gjort, rostlagat osv så ska det ju inte börja rosta på ett bra tag.

Känn efter, knacka i plåten osv.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 augusti 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

358 Inlägg
20 augusti 2008
#7
Slitna bussningar i bakvagnen är vanligt, lätt att känna igen då bilen slingrar sig likt en orm i högre hastigheter.

177 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Dissection skrev:
te_wik skrev:
Det vanliga man kollar på en bil.
när det gäller det W124 så ska du kolla extra noga efter rost i bagagelucka, där vid regplåten.
Även runt vindrutan, bakruta och ev. taklucka.

Mvh Tommy

Ja okej, så just rosten då?
Kan ju tillägga att bilen är omlackad ganska nyligt, så man vet ju aldrig om han har döljt nån rost eller andra skador.

Jaa, svårt att veta om det är seriöst gjort eller inte.
Men frågan ör ju varför den är omlackad, var den risig i lacken annars, repig, krockskada, missnöjd med färgen?
Eller just för rosten.
Är det ordentligt gjort, rostlagat osv så ska det ju inte börja rosta på ett bra tag.

Känn efter, knacka i plåten osv.

Mvh Tommy

Jo, vi ska fråga ifall han har bilder från innan han lackade om den.

Timol: Och högre hastigheter= ? 100-120 eller ?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 augusti 2008
#9
mercedes rostar inte så friskt som alla tror

rostar oftast inte under utan på synliga stället på karossen
men framskärmarna är mercedes favorit ställe inom rost
just 190in är inte så mycket där utan det är trösklarna som är värst

ang att den är omlackad
som sagt fråga efter bilder på hur den såg ut förut
inga bilder inget köp enligt mig
sen kolla även bussningar i bakvagnen och framvagn
kör 100-130 och sväng lite fram å tebax gungar den ovanligt mycket så är det slitna bussningar
kör 100 och bromsa hårt ner till 0
drar den snett ? vibrationer i ratten ? styrstagen slits mycket på en mercedes
och är det många ägare på den ? vanligt på 190 bilarna
många ägare pruta mycket eller köp inte
kolla hur den är skött fråga om service bok om den överhuvud taget finns någon


358 Inlägg
20 augusti 2008
#10
Timol: Och högre hastigheter= ? 100-120 eller ?

Beror på hur pass slitna bussningarna är. Testa som sagt att köra i dom "lite högre" hastigheterna, gör några manövrar och skarpare svängar så hör/känner ni nog om nånting inte är som det borde.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 augusti 2008
#11
Nu framgår det ju inte riktigt hurvida det är en Diesel eller bensin.
Manuell eller automat.

Dieseln har som jag har förstått kanska känliga motorkuddar?
Nu kanske jag missminner mig om att de fann 190`n med Diesel. Men har för mig det iaf.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

358 Inlägg
21 augusti 2008
#12
te_wik skrev:
Nu framgår det ju inte riktigt hurvida det är en Diesel eller bensin.
Manuell eller automat.

Dieseln har som jag har förstått kanska känliga motorkuddar?
Nu kanske jag missminner mig om att de fann 190`n med Diesel. Men har för mig det iaf.

Mvh Tommy

Det står 190e i första inlägget så jag antog att det är bensinaren med insprut

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 augusti 2008
#13
Edit:

Jaa, det står ju 190E.

Ber om ursäkt för det.
Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (21 augusti 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 augusti 2008
#14
Timol skrev:
te_wik skrev:
Nu framgår det ju inte riktigt hurvida det är en Diesel eller bensin.
Manuell eller automat.

Dieseln har som jag har förstått kanska känliga motorkuddar?
Nu kanske jag missminner mig om att de fann 190`n med Diesel. Men har för mig det iaf.

Mvh Tommy

Det står 190e i första inlägget så jag antog att det är bensinaren med insprut

behöver inte vara insprutare för att den heter E
på 190 står E för bensin
MEN på W124a karossen så blir man lurad om man tror E står för bensin
E är karossen


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 augusti 2008
#15
Team-Adolfsson skrev:
Timol skrev:
te_wik skrev:
Nu framgår det ju inte riktigt hurvida det är en Diesel eller bensin.
Manuell eller automat.

Dieseln har som jag har förstått kanska känliga motorkuddar?
Nu kanske jag missminner mig om att de fann 190`n med Diesel. Men har för mig det iaf.

Mvh Tommy

Det står 190e i första inlägget så jag antog att det är bensinaren med insprut

behöver inte vara insprutare för att den heter E
på 190 står E för bensin
MEN på W124a karossen så blir man lurad om man tror E står för bensin
E är karossen

Alla Mercedes 190E har insprutning. Om den bara heter 190 har den förgasare. Däremot stämmer det nog att alla 190E är bensindrivna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

259 Inlägg
21 augusti 2008
#16
kika efter rost i domkraftsfästen. där brukar de som sagt rosta rätt friskt.
och bussningarna i bakvangn, dom brukar vara dålig,


1 570 Inlägg
21 augusti 2008
#17
Det är ju inte svårt att hitta en välskött, gubbkörd 190. Så jag skulle leta ett tag efter ett riktigt fint exemplar och inte köpa grisen i säcken. smile

Bussningarna i bakvagnen tar slut. Kör sakta, släpp upp gasen och stöter det till ordentligt så bilen gungar framåt så är det de bussningarna. På 124orna kostar det en bra slant att fixa på verkstad, osäker på 190an. Som någon annan sa också så går de väldigt dåligt i högre fart då också, instabilt och svajigt.

M102 motorn hade jag aldrig några problem med, kan gå hur långt som helst om man bara underhåller dom men lyssna efter dom vanliga tickljuden.

Rosten i domkraftsfästena tyckte jag var det mest lättlagade stället. Det är värre när dörrar och skärmar börjar bli uppätna. Jag har haft några gamla mercor och har faktiskt aldrig fått nedslag på rost undertill på besiktningen.

Men satsa på ett fint ex direkt, det är ingen 190 brist i landet.

177 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#18
Så, alltså ska vi i princip kolla efter rost i bagageluckan vid regplåten, runt rutorna, i domkraftsfästet, framskärmarna och trösklarna?
Och sen förstås bussningarna.

Ang bilder innan lackering så har jag fått en iaf, ingen rost syns och det ser ut som dom lackar seriöst.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 augusti 2008
#19
Dissection skrev:
Så, alltså ska vi i princip kolla efter rost i bagageluckan vid regplåten, runt rutorna, i domkraftsfästet, framskärmarna och trösklarna?
Och sen förstås bussningarna.

Ang bilder innan lackering så har jag fått en iaf, ingen rost syns och det ser ut som dom lackar seriöst.

Jaa, kika på de sakerna lite extra. Sen givetvis kollar du även andra självklara saker som man alltid gör när man kollar på en bil.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

177 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#20
te_wik skrev:
Dissection skrev:
Så, alltså ska vi i princip kolla efter rost i bagageluckan vid regplåten, runt rutorna, i domkraftsfästet, framskärmarna och trösklarna?
Och sen förstås bussningarna.

Ang bilder innan lackering så har jag fått en iaf, ingen rost syns och det ser ut som dom lackar seriöst.

Jaa, kika på de sakerna lite extra. Sen givetvis kollar du även andra självklara saker som man alltid gör när man kollar på en bil.

Mvh Tommy

Jo.

Men tack för alla svar smile



Sök