2262
Sök

Trimma!! Planing?

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har två trimningsmöjligheter som jag funderat på till 323:an :
1 Planing
2 Byte av spridare (till spridare från Mazda 626)
Jag har lite frågor kring detta tongue

Har hört att jag måste modda spridarna. Vad är det då som brukar behöva moddas och ger det någon effekt att byta dom?

Vad skulle det kosta att lämna in för planing kontra att göra det själv har tillgång till cnc-fräs (med hög noggrannhet). Om det är lämpligt att göra själv hur mycket handlar det om att man ska plana och vad gör det effektmässigt?

Hoppas någon kan svara på detta men jag tror inte att det ska vara några problem tongue

1 004 Inlägg
21 augusti 2008
#2
med risk för att låta tyken men det låter som med ditt motor kunnande så är det nog en dålig ide att riva av toppen och plana den själv.... och större spridare ger ingen efekt snarare att den går fett och sämmre... så mitt tråkiga råd är att inte röra något av det alls.... men jag kanske har fel? smile jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
21 augusti 2008
#3
du har inte funderat på att mappa den ?

jag är ingen expert, men har läst nånstans att man endast ska plana nån millimeter el 2.

337 Inlägg
21 augusti 2008
#4
jo den går väl fett men då får man ju mappa den så den går bra smile men känns som önödiga utgifter om man bara har bytt spridare smile så OM du har en massa pengar så skulle ju du kunna trimma den så mkt det bara går, kammar, kolvar,stakar,vev, å allt annat i motorn smile å det blir dyrt smile lr så kan du turbokonvertera å köra på ett lågt ladd och mappa, ger betydligt mer för pengarna smile

3 liters diesel, mumma!

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#5
262turbo skrev:
med risk för att låta tyken men det låter som med ditt motor kunnande så är det nog en dålig ide att riva av toppen och plana den själv.... och större spridare ger ingen efekt snarare att den går fett och sämmre... så mitt tråkiga råd är att inte röra något av det alls.... men jag kanske har fel? smile jimmy

hmm jaha öö vad är det som låter grönt omdu förstår vad jag menar neutral

1 004 Inlägg
21 augusti 2008
#6
Edvin skrev:
262turbo skrev:
med risk för att låta tyken men det låter som med ditt motor kunnande så är det nog en dålig ide att riva av toppen och plana den själv.... och större spridare ger ingen efekt snarare att den går fett och sämmre... så mitt tråkiga råd är att inte röra något av det alls.... men jag kanske har fel? smile jimmy

hmm jaha öö vad är det som låter grönt omdu förstår vad jag menar neutral

det jag menar är att du räknar upp två "trimmnigs alternativ" som i princip inte ger ett skit förutom problem.... det är ett teken på okunighet för mig... inget illa menat... jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#7
Rwd skrev:
jo den går väl fett men då får man ju mappa den så den går bra smile men känns som önödiga utgifter om man bara har bytt spridare smile så OM du har en massa pengar så skulle ju du kunna trimma den så mkt det bara går, kammar, kolvar,stakar,vev, å allt annat i motorn smile å det blir dyrt smile lr så kan du turbokonvertera å köra på ett lågt ladd och mappa, ger betydligt mer för pengarna smile

ok men hur är det med planing då, har ingen lust att lägga ner alltför mycket pengar. har visserligen funderat på att turbokonventera men det verkar krångligt (grenrör, tänning, luftinsug mm) och blir inte lagligt tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#8
Det är ungefär lika mycket jobb att plana toppen som att pilla dit en turbo, bara lite olika moment. skruva vs svetsa  typ.

Turbo +E85 + flexitune box där du modifierar gainen till spjällägesgivare. smile  helt plötsligt har du ett sprut som ger mer soppa ju mer du gasar och mindre soppa ju mindre du gasar = drar inte 2 liter/mil. 

Dock bör man ha ganska bra koll på förbränningsmotorlära innan man börjar med något oavsett. Kan vara bra att känan till vilka parametrar man måste hålla koll på när man tunar.
Senast redigerat av torpis (21 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#9
torpis skrev:
Det är ungefär lika mycket jobb att plana toppen som att pilla dit en turbo, bara lite olika moment. skruva vs svetsa  typ.

Turbo +E85 + flexitune box där du modifierar gainen till spjällägesgivare. smile  helt plötsligt har du ett sprut som ger mer soppa ju mer du gasar och mindre soppa ju mindre du gasar = drar inte 2 liter/mil. 

Dock bör man ha ganska bra koll på förbränningsmotorlära innan man börjar med något oavsett. Kan vara bra att känan till vilka parametrar man måste hålla koll på när man tunar.

låter ju visserligen ganska enkelt smile men jag har inte hört något om vad en flexitune box är förnågot? Är det en modd för den elektroniska styrningen av luftflödet?

1 072 Inlägg
21 augusti 2008
#10
Mitt råd är välldigt enkelt. Sätt i en avgaskam på insugssidan, detta ska tydligen ge lite extra men det är inte många som har gjort de så man vet inte om den verkligen blir piggare eller om man har intalat sig själv till att den har blivit det. Öppet filter, avgas och vrid upp tändningen ett par grader vilket du får göra genom diagnosen.

Dessutom har jag för mig att det finns ett turbo-kitt på blocket som passar din bil. Kanske finns kvar? Och de var inte så dyrt!


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 augusti 2008
#12
torpis skrev:
Det är ungefär lika mycket jobb att plana toppen som att pilla dit en turbo, bara lite olika moment. skruva vs svetsa  typ.

Skojar du?

Edvin. Plana du toppen, men fråga dina Mazdavänner först hur mycket då det inte finns några generella regler.

Jag skulle allra först ställa om tändningen så tidigt det går utan att den spikar.

Sedan:

1) Bättre kallare insug. Billigt eller dyrt beroende på hur kunnig och fiffig du är.
2) Avgas plus kat, eller race. Dyrare. 4-5k säkert.
3) Finns extraktorrör till din bil? Kolla upp det. Hyfsat dyrt. Köp kvalitetsextraktor. ~3-5k.
4) Plana, men porta samtidigt. Dyrt. Plana är billigt, under 1000kr, porta dyrt. Kanske 7-8k.
5) Kan man chippa och mappa din bil så kan det löna sig nu.
6) Nu kan du fundera på spjällhus. Större om något passar från en annan Mazda eller svarva/bygga om.
7) Till det större spjällhuset och den portade toppen kan du leta större spridare.
8) Mappa igen.

Vad har du för budget?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#13
sik skrev:
Mitt råd är välldigt enkelt. Sätt i en avgaskam på insugssidan, detta ska tydligen ge lite extra men det är inte många som har gjort de så man vet inte om den verkligen blir piggare eller om man har intalat sig själv till att den har blivit det. Öppet filter, avgas och vrid upp tändningen ett par grader vilket du får göra genom diagnosen.

Dessutom har jag för mig att det finns ett turbo-kitt på blocket som passar din bil. Kanske finns kvar? Och de var inte så dyrt!

Så det vore bra att ställa fram tänningen lite i vilket fall som helst? Har ju moddat endast mycket lite tongue

1 072 Inlägg
21 augusti 2008
#14
Edvin skrev:
sik skrev:
Mitt råd är välldigt enkelt. Sätt i en avgaskam på insugssidan, detta ska tydligen ge lite extra men det är inte många som har gjort de så man vet inte om den verkligen blir piggare eller om man har intalat sig själv till att den har blivit det. Öppet filter, avgas och vrid upp tändningen ett par grader vilket du får göra genom diagnosen.

Dessutom har jag för mig att det finns ett turbo-kitt på blocket som passar din bil. Kanske finns kvar? Och de var inte så dyrt!

Så det vore bra att ställa fram tänningen lite i vilket fall som helst? Har ju moddat endast mycket lite tongue

Du behöver bygla diagnosen för att ändra tändningen så du vet!


45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#15
caromania skrev:
torpis skrev:
Det är ungefär lika mycket jobb att plana toppen som att pilla dit en turbo, bara lite olika moment. skruva vs svetsa  typ.

Skojar du?

Edvin. Plana du toppen, men fråga dina Mazdavänner först hur mycket då det inte finns några generella regler.

Jag skulle allra först ställa om tändningen så tidigt det går utan att den spikar.

Sedan:

1) Bättre kallare insug. Billigt eller dyrt beroende på hur kunnig och fiffig du är.
2) Avgas plus kat, eller race. Dyrare. 4-5k säkert.
3) Finns extraktorrör till din bil? Kolla upp det. Hyfsat dyrt. Köp kvalitetsextraktor. ~3-5k.
4) Plana, men porta samtidigt. Dyrt. Plana är billigt, under 1000kr, porta dyrt. Kanske 7-8k.
5) Kan man chippa och mappa din bil så kan det löna sig nu.
6) Nu kan du fundera på spjällhus. Större om något passar från en annan Mazda eller svarva/bygga om.
7) Till det större spjällhuset och den portade toppen kan du leta större spridare.
8) Mappa igen.

Vad har du för budget?

Tack för det svaret big_smile kallare insug är fixat skulle jag tro, kan fälla upp lyserna halvvägs och då öppnas en bra kanal till filtret med kalluft smile skulle kanske vara bra att få luften mer centrerad. Avgas är ju lite moddat det som saknas skulle vara kat. Extraktorrör finns men har inte kollat mycket efter det. Om man sedan endast planar blir det då meningslöst (ska nog plana själv) men sen stannar jag nog tongue ska inte lägga ned så mycket pengar, blir till att köpa en turbobil senare eller konventera denna smile

1 661 Inlägg
21 augusti 2008
#16
Spara pengarna istället för att lägga ut dom på saker som knappt märks.  Ditt avgassystem på 2" efter hjulupphängningen ger knappt nåt heller, förutom ett värre ljud.

Lägg pengarna på en turbobil smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#17
caromania skrev:
torpis skrev:
Det är ungefär lika mycket jobb att plana toppen som att pilla dit en turbo, bara lite olika moment. skruva vs svetsa  typ.

Skojar du?

Det skulle ta ungefär lika lång tid ja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 augusti 2008
#18
Edvin skrev:
Om man sedan endast planar blir det då meningslöst

Nej. Men om du är seriös i dina funderingar i att turbokonvertera ska du inte plana eftersom du då vill ha så låg kompression som möjligt. Men turbokonvertering är något jag aldrig skulle rekommendera någon, även om det tar lika lång tid som att låta plana toppen... wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 688 Inlägg
21 augusti 2008
#19
Om killen är ute efter lite enklare trim så är en ide att plana toppen, backa tändningen en aning, peta dit en ställbar btr, tanka bilen full på etanol. Åk till någon verkstad som kan justera btr så att den får rätt soppamängd. Då har du tjänat säkert några hästar och fått en bil som går billigare. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

45 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#20
Tack för alla tips hittills smile ska gås igenom grundligt wink


Sök