Jag vill köra ekonomisk, och därför ska jag skaffa flexitune på min 740. Men hur sänker man soppaförbrukningen? Har har hört talas om att man kan skaffa sportfilter och effektsystem. Finns det något mera sätt att sänka, förutom att köra som folk.
Inte för att vara negativ men enklaste sättet att minska soppaförbrukningen är att byta bil, en 740 är & har aldrig varit bensinsnål. Sportfilter och effektsystem sänker inte förbrukningen, kanske med 1% men det känns ju ganska meningslöst då det aldrig kommer att betala sig.
som Pikey sa tidigare, smalare däck är ett bra tips, lättare fälgar samt alltid rätt lufttryck i däcken... bort med onödigt vikt, byt lyftfilter, byt till syntetolja, byt tändstift, dra inte på AC eller värme i stolarna... sänker förbrukning med max 10% men men
Men som sagt lär dig ecodriving om du vill få ner soppa förbrukningen. Det är ingen rolig körning, men det märks i plånboken, och det är ju det du är ute efter. Med "somewhat" ecodriving har jag fått ner min förbrukning de gångerna jag kört snålt till 0.78l/mil. Inte så illa för en chippad GTi, och då går det att köra snålare än vad jag gjort.
Med etanol så höjjer du förbrukningen. Etanolbilar drar mer soppa än motsvarande bensinbil. Köp en mindre bil med diesel istället.
Jag vet, men etanol är mycket billigare än bensin. Bensin kommer vara mycket dyrt när dollarn går upp:lol:
Diesel är dyrare än bensin och kommer att höjas.
Ifall du inte har sett det mönster som dom använder ang. diesel vs bensin så kan jag förklara lite snabbt nu:
Först höjde dom bensinen med argumentet att den var mer miljöfarlig än diesel vilket ledde till att fler köpte dieselbilar, sen höjde dom dieseln med samma argument och då köper fler bensinbilar, nästa höjning blir alltså på bensinen som då kommer att passera dieselpriset och så där kommer det att hålla på
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må