3141
Sök

Hur laddar en kompressor ? (lowend - Highend)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, har fått en liten tanke om en uppfining som snurrar i huvet. behöver lite info angående kompressorer, hur är laddtrycket fördelat? har ju hört att det blir bra  bottendrag, men vad händer sen? avtar kraften med varven? eller hur blir kraften fördelad?

Mvh

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Mästare
2 947 Inlägg
23 augusti 2008
#2
Det är samma tryck hela tiden men det finns växellådor till dem har jag för mej att jag har läst så att dem ger högre laddtryck på högre varv!
Senast redigerat av KimVsWorld (23 augusti 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Driifter;)
1 630 Inlägg
23 augusti 2008
#3
de beror juh på drevningen.. du kan ju dreva den så den inte göra så mkt nytta på låga varv me om man nu vill det.. så de gårju få gansak så bra som man vill men du fårju inte mindre kraft på högre varv

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2008
#4
Det beror väl på remhjulets storlek, man kan ju ändra utväxlingen på det  viset.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

+Uppfinnare+
643 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#5
tackar smile detta gav mycket klarhet smile någon som skulle vilja förklara hur en kompressor sitter monterad, kanske länka till en bild

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Mästare
2 947 Inlägg
23 augusti 2008
#6
Kompressor>Insprut>Insug>Motor
eller
Förgasare>Kompressor>Insug>Motor

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

4 682 Inlägg
23 augusti 2008
#7
finns flera sätt att ha en kompressor fasst monterad,beror ju på va du har för typ av kompressor också
här e en me centrifugal : www.shelby-cars.com/images/forsale/Paxton_Carb.jpg
här e en me roots : www.fastcoolcars.com/images/engines/69_camaro_z2823.jpg
Senast redigerat av Moparboy440 (23 augusti 2008)

Mästare
2 947 Inlägg
23 augusti 2008
#8
Men dem jag skrev anses väl vara vanligast?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

4 682 Inlägg
23 augusti 2008
#9
KimVsWorld skrev:
Men dem jag skrev anses väl vara vanligast?

ja ordningsmässigt kan man noga säga de ja smile

Mästare
2 947 Inlägg
23 augusti 2008
#10
Precis!
Kom in till Gissa märket/bilen-tråden istället!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#11
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

2 Inlägg
24 augusti 2008
#12
Evil_90 skrev:
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

Ja, jag gör de i min bil. Funkar perfekt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 augusti 2008
#13
Evil_90 skrev:
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

En kompis turbokonverterade sin Honda CRX, och laddade nog 0,3 - 0,4.

Sen rasade den... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#14
Thomas_O skrev:
Evil_90 skrev:
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

Ja, jag gör de i min bil. Funkar perfekt.

men din bil är väl lite kraftigare byggd tongue är inte kompressor original i en sån? hur mycket laddar du då? smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

2 Inlägg
24 augusti 2008
#15
Evil_90 skrev:
Thomas_O skrev:
Evil_90 skrev:
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

Ja, jag gör de i min bil. Funkar perfekt.

men din bil är väl lite kraftigare byggd tongue är inte kompressor original i en sån? hur mycket laddar du då? smile

Den är kraftigt byggd, kompressor sitter inte i dom orginal. laddar 8psi.

4 682 Inlägg
24 augusti 2008
#16
Evil_90 skrev:
jag undrar bara, e de någon som provat att köra överladdat med original kolvar och stakar, i en motor som inte är byggd för det??

beror lite på ,om du har en motor me lågt kompförhållande så går de nog att ladda en del bara me ett "bolt-on" kompressor kit tongue.


Sök