Min lilla Kia Sportage 2,0 (bensinare) till Etanol..

doch Avstängd
25 augusti 2008 · 268 Inlägg

Tjena allihopa och tack för att ni klickade in er på denna tråden.. Detta angår egentligen alla bilar med samma motor typ (2,0 - Bensinare - 4 cylindrar - rad monterade)

Ja ska ju konvertera min rally bil (Kia Sportage 2,0 bensin - R4) till etanol, E85.
Är de någon som vet som har testat utan att mecka med motorn eller byta/lägga till delar som vet att de fungerar?

Jag va ju inne på denna www.etanol-i-tanken.nu sidan och där sålde dom en sak som heter Flextek..
Den fungerar på bilar med elektroniskt bränsle in sprut.. Och de är ja 90% säker på att min kärra har..
Men på flexteks sida så står de en lista med bilar som den passar till.. Och min bil finns inte där.. Faktiskt så finns de bara 10 modeller där de står att den passar till/passar inte..

Så.. Vad ska ja göra.. Byta bränsle pump mm./tanka ren sprit utan att mecka eller slå till med denna "flextek"??

Tack för svar.. // Demir

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
E85
25 augusti 2008 · 58 Inlägg

Tja! Jag tycker nog du ska höra med någon firma som håller på med E85 konverteringar. Verkar enklast.
Mvh G

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
torpis Forummoderator
25 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

doch skrev:
Ja ska ju konvertera min rally bil (Kia Sportage 2,0 bensin - R4) till etanol, E85.
Är de någon som vet som har testat utan att mecka med motorn eller byta/lägga till delar som vet att de fungerar?

Tack för svar.. // Demir

Om du tävlar i Rally så skall du självklart mappa bilen på E85, finns mycket att hämta där.  Klart det enda alternativet för dig.

Senast redigerat av torpis (25 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sokrates Eliminator
25 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Det är ju lite skillnad på Rally och ta sig från punkt A-B med en Svenssonbil.

Att köra på E85 utan att röra motorn kommer inte hjälpa dig i Rally.
Du behöver kolla om dina spridare kan leverera 40% mer bränsle än vad den levererar nu med bensin.
Du behöver mappa om insprutet/tändningen.
Eventuellt behövs en kompressionshöjning andra kolvar alt.planad topp.
Andra tändstift m.m.
Utan att mappa och andra åtgärder kommer du tappa effekt med E85.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
torpis Forummoderator
25 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Även värt att kolla upp reglementet vad gäller restriktor mm...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
doch Avstängd
25 augusti 2008 · 268 Inlägg

haha.. Okej.. Tack för svar.. Men ta inte illa upp.. De är ingen rally bil.. De är en vardags kärra.. Ja bara skojade.. Men förlåt för besväret..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang