3363
Sök

Volvo 745 glt 8v/16v?

blacken
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag går nu i fundering på att skaffa mig en Volvo 745 glt och undrar, hur är det med glt:erna finns dom som både 8v och 16v? efter -89 -92 års modeller .  På 16v är det möjligt att plocka bort balansaxel remmen på dom och köra med dom ändå??
Senast redigerat av blacken (27 augusti 2008)

1 754 Inlägg
27 augusti 2008
#2
Vad ska jag säga... Har kört GLT 8v många långa mil. Den leverarar inte direkt någon kraft värd att tala om. 16v borde väl vara ett bättre köp med sin 159 hk?

Jag kan inget om allt.

747 Inlägg
27 augusti 2008
#3
16v är bäst. tongue skit nöjd med min vinterbil

Älgahäng Räjsing Club

1 772 Inlägg
27 augusti 2008
#4
Japp, finns både 8v å 16v. Skulle tro att 8v är mera pålitlig men 16v är klart roligare smile

Är en del kamremsras oxå på 16v som oftast orsakas pga av att balansremmen går av och sliter med sig kamremmen. Och ja, balansaxelremmen kan du ta bort utan problem för att minska risken för kamremsras.
Senast redigerat av NordstromJ (27 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
27 augusti 2008
#5
Haha, En 740 kan man köra utan kolvar. Skulle säkert hålla för det, starta skulle den också göra xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2008
#6
B234F är skoj smile (16v-motorn)

Klart du ska behålla balansaxelremmen, gäller ju bara att byta den samtidigt som allt annat.


blacken
27 augusti 2008
Trådstartare
#7
Okej tack för alla svar, nu så har man lite mera "kött på benen" så att säga. smile Försäkringsmässigt hur är det då mellan GL och GLT, alt 8v, 16v?.

747 Inlägg
27 augusti 2008
#8
steifan skrev:
B234F är skoj smile (16v-motorn)

Klart du ska behålla balansaxelremmen, gäller ju bara att byta den samtidigt som allt annat.

Får mer effekt om du ta väck den.

PS. Kör på E85. Går fint tongue

Älgahäng Räjsing Club

1 754 Inlägg
27 augusti 2008
#9
360_sleeper skrev:
PS. Kör på E85. Går fint tongue

Utan problem? Utan modifikation?
Senast redigerat av Holiace (27 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.

4 001 Inlägg
27 augusti 2008
#10
Holiace skrev:
360_sleeper skrev:
PS. Kör på E85. Går fint tongue

Utan problem? Utan modifikation?

provade det i vintras på min, den gick skit på E85

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med.lem
3 759 Inlägg
27 augusti 2008
#11
kolvas skrev:
Holiace skrev:
360_sleeper skrev:
PS. Kör på E85. Går fint tongue

Utan problem? Utan modifikation?

provade det i vintras på min, den gick skit på E85

Inte utan moddning va?

Men en BTR eller lite störe spridare så funkar det nog!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

100 Inlägg
27 augusti 2008
#12
Helt klart du ska välja GLT 16v modellen smile  bara sköta service, och då menar jag framför allt byta kamrem och spännrullar
när det ska göras så håller dom lika länge som vilken 8v volvo motor som helst cool

Lika bra att plocka bort remmen till balansaxlarna, kör utan min utan problem smile
känner ingen skillnad vibration mässigt så aldrig riktigt förstått varför just B234F fick balansaxlarna tongue
Men tycker det är bättre å köra utan, dels för man slipper det vinande ljudet som blir från balansaxlarna
när man varvar motorn, samt så känns det säkrare att köra utan smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

196 Inlägg
27 augusti 2008
#13
kan inte ge annat än positiv kritik till min 16v... moddar du lite lätt så går den kanon


blacken
29 augusti 2008
Trådstartare
#14
Okej, vad är det som man ska speciellt "se upp" med på dom spisarna. har dom något modellspecifikt "hyss" för sig.  Hur skiljer sig karosserna mellan -89:an och -90:an uppåt,  tänkte då mest på rostskydd, allmän konstruktion mm, mm..

100 Inlägg
29 augusti 2008
#15
Är ju då att se upp med ticande ventil tryckare, starta motorn kall och lyssna.

Samt att ägarn kan säga när kamremmen blev bytt senast, annars skulle jag byta den
på momangen om jag köpte bilen.

Konstruktionen mellan 88-89 och 90 och nyare är iprencip fronten och andra baklysen och lite annorlunda
invändigt, båda kaross modellerna är hel galvade så rost mässigt är dom nog ganska lik varann.

Sen skiljer sig motorerna lite 159 HK motorn sitter 88-89 och 155 HK motorn sitter 90 och nyare.
Den nyare modellerna har jag för mig har grövre stakar i blocket, samt mindre spjällhus och lmm.

Är väl de ja kan komma på årsmodellerna i mellan smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.


Sök