3855
Sök

Laddtrycksmätar fråga, är ngt fel ??

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Tjena, jag här igen .. med massa dumma frågor.. haha.

Det e så att jag installerat min laddtrycksmätare (äntligen) .. i min V40 T4 -01..
Mätaren är installerad i vacumslangen mellan orginal dumpen och spjällhuset..

Problemet är då detta: Mätaren visar cirka -0.3 vid tomgång och typ -0.3 till -0.8 när jag kör.. men tryck finns det eftersom bilen går juh utav bara faen .. Så ngn som har en bra förklaring, gärna ngt jag kan göra för o kolla vad som e fel etc.

Mätaren : http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRLCDBO

Alla svar är nog hjälpsamma..
Senast redigerat av pHeeL (27 augusti 2008)

Mekaniker
212 Inlägg
27 augusti 2008
Prova montera den på en annan vacuum slang.

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
pontan36 skrev:
Prova montera den på en annan vacuum slang.

Jasså, har du ngr förslag på vilken då ?? gärna med bild..

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Adde666 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=923371

Oki, jo jag fattar men .. den ska väl inte visa MINUS när jag kör och turbon laddar ??? :S

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 augusti 2008
klart det inte ska vara minus om du stampar pedalen i botten...

2slow

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
azid skrev:
klart det inte ska vara minus om du stampar pedalen i botten...

Exakt det jag menar så vad isåfall kan vara felet ??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 augusti 2008
du har kopplat den på fel slang?... ska söka om jag hittar nån info

den ska tydligen sitta på slangen till btr.. som sitter på spridar linen eller vad den heter
Senast redigerat av azid (27 augusti 2008)

2slow

I got Dubs!
2 423 Inlägg
27 augusti 2008
inte mätaren det e fel på då?
blås lite försiktigt med tryckluft i den.

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Adde666 skrev:
inte mätaren det e fel på då?
blås lite försiktigt med tryckluft i den.

Det hade jag gärna velat prova men har tyvärr ingen tryckluft sad

Trafikledare
563 Inlägg
27 augusti 2008
Det ska räcka att blåsa kraftigt i slangen som är kopplad till mätaren (ja,med munnen).
Mätaren ska vara kopplad till övertryckssidan, alltså vilken vacummslang som sitter på insugen som helst..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Melin skrev:
Det ska räcka att blåsa kraftigt i slangen som är kopplad till mätaren (ja,med munnen).
Mätaren ska vara kopplad till övertryckssidan, alltså vilken vacummslang som sitter på insugen som helst..

Tack .. ska blåsa mej blå .. heheh ..

Den är installerad med ett T-kors till v-slangen som går från dump till spjällhus.. precis som vissa "proffs" oxå gjort wink

509 Inlägg
27 augusti 2008
pHeeL skrev:

Det e så att jag installerat min laddtrycksmätare (äntligen) .. i min V40 T4 -01..

Problemet är då detta: Mätaren visar cirka -0.3 vid tomgång och typ -0.3 till -0.8 när jag kör.. men tryck finns det eftersom bilen går juh utav bara faen .. Så ngn som har en bra förklaring, gärna ngt jag kan göra för o kolla vad som e fel etc.

Måste va nått skumt med mätarn. Min år kopplad på samma slang å de funkar som de ska.
De e inga veck på slangen, eller ligger den i kläm??

Trafikledare
563 Inlägg
27 augusti 2008

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Thiger_84 skrev:
pHeeL skrev:

Måste va nått skumt med mätarn. Min år kopplad på samma slang å de funkar som de ska.
De e inga veck på slangen, eller ligger den i kläm??

Vet att din sitter på samma slang det e du som hjälpt mej igenom denna process big_smile

Nej den ligger nog inte i kläm eller så . men jag ska göra en säkerhetskoll .. imorgon big_smile big_smile det ska nog ordna sej, annars återkommer jag :;D big_smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 augusti 2008
det kan inte vara så att det sitter en backventil eller liknande mellan insuget å t-korset? eller som några säger att det e stopp i slangen eller liknande...

men iaf, kolla så det e raka vägen mellan t-korset å insuget, och kolla så att slangen är kopplad riktigt i insuget å i dumpen...

87 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Xoff skrev:
det kan inte vara så att det sitter en backventil eller liknande mellan insuget å t-korset? eller som några säger att det e stopp i slangen eller liknande...

men iaf, kolla så det e raka vägen mellan t-korset å insuget, och kolla så att slangen är kopplad riktigt i insuget å i dumpen...

Finns inget annat på den slangen förutom min t-koppling.

Och om nu inte den satt i ordentligt i dumpen/insuget borde jag väl känna det när jag kör o trycker på gasen ?

Men som sagt, ni har vart till stor hjälp ska till bilen imorrn och felsöka slangar etc. så får vi se .. D: big_smile

87 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
NU funkar det. nu går den ovanför minus iaf när jag gasar på .. big_smile big_smile

Lossade slang faen och återmontera den .. över t-kopplingen (lite bättre) ..

Blåste direkt i sensorn men hängde dock inget .. (inte tillräckligt starka lungor?) haha..

Men allt funkar iaf fall .. bilder kommer komma upp om ett tag .. big_smile big_smile glömde ha med mej mobilen ..

Tack för all hjälp big_smile

Sök