2396
Sök

Ojämn tomgång och krongel med luftmassemätaren bmw 320 e36

51 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Precis som rubriken
Ibland är tomgången precis som den ska och ibland vet jag inte vad den håller på med.
Om det är en varm sommar dag så brukar tomgången fladdra mellan 500 och 1800.
Men om det är en regnig dag och fuktigt ute då stadigt som fan runt 1300 hmm
Någon som har en ide på vad det kan vara? får inte glömma nu också att luftmassemätaren är från kopplad.
men den brukar bete sig lika dant när den är inkopplad.

Nu till var för luftmassemätare är från kopplad. Joo när man ska börja köra iväg när den är i kopplad så får man inge varv på motorn. Det känns som om den inte orkar varva. men om jag kopplar från den funkar bilen fint fast drar jävla massa sopa på grund av nödsystemet va?

så vad jag kommit fram till av andra är i nu läget att det är något fel med tändspolarna ? fast jag tycker det låste konstigt någon som har en annan ide?  Sen har väl luftmassemätaren något med tomgången att göra också. Men var för funkar inte bilen när luftmassemätare är inkopplad ?

tar emot alla svar big_smile

The only difference between men and boys is the price of the toys

Sir
201 Inlägg
27 augusti 2008
#2
Antagligen är det Din LMM som är kass..

Om bilen går bättre med LMM urkopplad så brukar det vara LMM som är kass..

Oftast löses tomgångsproblem genom att göra rent tomgångsmotorn eller byta den..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

51 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#3
Okej tack för hjälpen ska ut och testa när jag får tid.   smile
Senast redigerat av bufffe (27 augusti 2008)

The only difference between men and boys is the price of the toys

51 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#4
Uppdatering.

Va och plocka ner LMM och hitta någon skit på en av trådarna och pilla bort det och efter det så
funka LMM igen fast inte tomgången hmm. och när jag börja leta efter tomgångsmotorn så hitta jag den inte
så någon som vet vart tomgångsmotorn sitter får ni gärna säga det eller om någon har någon bra bild jag trodde den alltid satt bredvid luftspjället.

The only difference between men and boys is the price of the toys

Sir
201 Inlägg
28 augusti 2008
#5
Sitter under insuget .. Jag fick plocka bort luftburken för att komma åt den... Trångt är det i alla fall´men det går.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 augusti 2008
#6
kolla så den inte drar tjuvluft vid insuget nånstans
gorde min 535a på 2 ställen och den var något hög tomgång tongue
uppe vid varvstoppen yikes


51 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#7
Team-Adolfsson skrev:
kolla så den inte drar tjuvluft vid insuget nånstans
gorde min 535a på 2 ställen och den var något hög tomgång tongue
uppe vid varvstoppen yikes

Min varvar inte så mycket men hoppar mellan 400varv till 1400 varv men då är det som värst så
Tyvärr så är det nog inte det för ibland så är tomgången jämn och fin men så plötsligt när motorn blivit varm så blir den ojämn. eller om det regnar ute så är den också jämn och fin :S

ska ut och leta under in suget nu i alla fall

The only difference between men and boys is the price of the toys

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#8
Team-Adolfsson skrev:
kolla så den inte drar tjuvluft vid insuget nånstans

+1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 Inlägg
29 augusti 2008
#9
jag hade en 525 24v, som gjorde det samma men det var glapp i lambdan, testa att koppla ur den så får du se om det blir skilnad, om inte så e det den som är felet:) om du nu inte redan testat??

566 Inlägg
29 augusti 2008
#10
När det är hål på slangen till insuget brukar dom gå illa på tomgång..behöver inte synas..bryt isär och kolla.


51 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#11
Tror ni det funkar om man sprutar in lite start gas vid kablarna och se om den ökar varv talet?

The only difference between men and boys is the price of the toys


Sök