2616
Sök

740 8V till 16V?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Vet inte riktigt vilken huvudtråd jag ska lägga det i, men det tillhör denna tråden antar jag..

Har fått ett erbjudande att byta ut min sura 8V motor till en 16V istället, eller byta bilen rakt av.
Den nya bilen jag skulle bytt med har el-diff och då 16v motor, annars precis likadan som min, men behöver byta vindruta pga spricka.

Min motor har snart kraschat helt, och vet nu inte hur jag ska göra, om jag bara ska byta motor eller hela bilen.

Hur är det med SBP och VV, vad säger dom om att byta från en 8V- till en 16V-motor?

Hur hade ni gjort?

1 772 Inlägg
1 september 2008
#2
Blir ju en ganska hög effekt skillnad om du byter motor, vilket inte brukar vara så populärt på bilprovningen. Sen är det väl andra motorfästen på 16v (rätta mig om jag har fel) har jag för mig.

Du kan väl säkert få den som "ombyggt fordon" men det är lite pyssel.


Så lättast är väl att byta hela bilen och byta vindrutan, dock är din 740 riktigt grym smile
Senast redigerat av NordstromJ (1 september 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
NordstromJ skrev:
Blir ju en ganska hög effekt skillnad om du byter motor, vilket inte brukar vara så populärt på bilprovningen. Sen är det väl andra motorfästen på 16v (rätta mig om jag har fel) har jag för mig.

Du kan väl säkert få den som "ombyggt fordon" men det är lite pyssel.


Så lättast är väl att byta hela bilen och byta vindrutan, dock är din 740 riktigt grym smile

Okej då vet jag det..
Det värsta är också att jag måste dra om alla slutstegskablar och dra om kopplingen till stereon (i denna volvon var det VÄLDIGT krånligt).

Tackar så mycket för den vänliga kommentaren smile
Ja, det är lite synd dock att byta bilen helt, med tanke på att man lagt ner lite tid och energi på den.. Får se hur det blir, ska ringa till SBP och höra runt lite vad dom säger.
Senast redigerat av 4ntr4x (1 september 2008)

10 287 Inlägg
2 september 2008
#4
Du har regelverket här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Problemet är att 16V och 8V motorn ser helt annorlunda ut så du behöver ha en 16V komplett med motorfästen, avgas, generator, boxar etc etc

Dessutom om din 744:a har LH2.2 så måste du byta en hel del av elsystemet för att kunna köra med 16V:n boxar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök