3633
Sök

4", 5,25", 6,5" kitsytem

250 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Låter det stor skillnad mellan dessa storlekar? Undrar främst över skillnaden mellan 4" och 5,25". Jag snackar då om att ta ett och samma kitsystem som finns i olika storlekar, och jämföra dessa...

166 Inlägg
1 september 2008
njaa,,, vet faktiskt inte! Men om det blir skillnad så är det nog inte mkt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 september 2008
I 6,5" storleken börjar man ju uppnå ett bättre ljud, anser jag.
Har 5'25or och tycker det nästan är lite för klent för att kunna spela riktigt bra för att jag ska bli nöjd.

Men det är min åsikt.
Man kan säkert köpa dyra 5'25"or som spelar bra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

287 Inlägg
1 september 2008
basen/mellanregistret blir juh bättre på en 5,25a gämfört med en 4" eftersom 6,5 låter bättre än 5,25 iaf i mitt system.

6 851 Inlägg
1 september 2008
Ja det KAN skilja en del. 5.25" spelar mera midbas än 4". Det är väl den stora skillnaden.
Mellanregister brukar vara bättre i små element..men då blir midbasen lidande.
Vill man ha ett bra allround element så funkar 5.25" bäst (inte alltid)
Senast redigerat av TT-Avant (1 september 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 september 2008
Erikkk skrev:
Låter det stor skillnad mellan dessa storlekar? Undrar främst över skillnaden mellan 4" och 5,25". Jag snackar då om att ta ett och samma kitsystem som finns i olika storlekar, och jämföra dessa...

Det skiljer ENORMT mycket.

Generellt sett så rullar ett 4tums kit av nånstans vid 125Hz. Ett 6.5tums dito rullar av vid kanske 60Hz. Monterat i en dörr då.

Däremot kommer ALLTID ett 4tums kit att låta bättre på i det höga mellanregistret!

5.25tums kitten är ofta en bra kompromiss mittemellan. Men, vill man ha bra drag så är det 6.5tum som gäller.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 september 2008
jonash skrev:
Erikkk skrev:

Det skiljer ENORMT mycket.

Generellt sett så rullar ett 4tums kit av nånstans vid 125Hz. Ett 6.5tums dito rullar av vid kanske 60Hz. Monterat i en dörr då.

Däremot kommer ALLTID ett 4tums kit att låta bättre på i det höga mellanregistret!

5.25tums kitten är ofta en bra kompromiss mittemellan. Men, vill man ha bra drag så är det 6.5tum som gäller.

mvh Jonas

Därför jag är sugen på en V70, där man kan montera Dynaudio-paketet, har bara hört gott om det! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök