2742
Sök

hur kan man få motorn ren och fin?

S40 T4
584 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
funderar på att motortvätta bilen men ska man då "duscha" motorn med vatten? hmm

har hört att det inte e bra för motorn och att man ska ta och köra medel o trasa.. men e inte medel och vatten bättre? har en S40 T4 så vill inte skada turbon heller..

29 Inlägg
31 augusti 2008
Jag kör med T-grön och högtryckstvätten och täcker säkringsdosan och fördelaren....

105 Inlägg
31 augusti 2008
OBS täck batteriet med!

S40 T4
584 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
N-duro skrev:
Jag kör med T-grön och högtryckstvätten och täcker säkringsdosan och fördelaren....

vad e T-Grön? så det e säkringsdosan och luftfiltret och batteriet som behöver skyddas då? eller finns det fler saker?

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
31 augusti 2008
http://www.autopower.se/gds/bilvard/mot … efault.asp    där står precis hur du ska göra!
Risken att turbon tar skada av en motortvätt e ju minimal!!

S40 T4
584 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
dieselknackare skrev:
http://www.autopower.se/gds/bilvard/motortvatt/default.asp    där står precis hur du ska göra!
Risken att turbon tar skada av en motortvätt e ju minimal!!

tack så mycket big_smile

Fotograf
1 319 Inlägg
31 augusti 2008
se bara till att göra det då motorn e kall annars kan det bli skoj när du börjar spola vatten på den.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Whitetrash
589 Inlägg
31 augusti 2008
Behöver inte täcka över någonting - allra helst inte batteriet - men vill ni hålla det skitigt så go ahead

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Smålänning
7 883 Inlägg
31 augusti 2008
Jag brukar köra högtryckstvätt och HD-Grön...

KAn gå lite risigt efter om man för för mycket vatten i fördelaren, men det är bara att tömma smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

S40 T4
584 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Jag brukar köra högtryckstvätt och HD-Grön...

KAn gå lite risigt efter om man för för mycket vatten i fördelaren, men det är bara att tömma smile

vart kan man få in mycket vatten nånstans så man kan skydda att det kommer in på ställen som inte e så bra?

Audi/Wv mek
148 Inlägg
31 augusti 2008
bara du ser till så att du försöker undvika att spruta vatten rakt på kontaktstycken och dylikt ska det nog gå bra! en bra försökring är att använda tryckluft och blåsa torrt i/på typ batteri, fördelare, tändspolar osv... jag kör helst med varm motor då vattnet ångar bort fortare! vänta en stund efter tvätten och starta motorn och stäng huven så det blir riktigt varmt och gott där under sen har du en fin motor!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

S40 T4
584 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Berry skrev:
bara du ser till så att du försöker undvika att spruta vatten rakt på kontaktstycken och dylikt ska det nog gå bra! en bra försökring är att använda tryckluft och blåsa torrt i/på typ batteri, fördelare, tändspolar osv... jag kör helst med varm motor då vattnet ångar bort fortare! vänta en stund efter tvätten och starta motorn och stäng huven så det blir riktigt varmt och gott där under sen har du en fin motor!

okej, men du pajar motorn om du tvättar den medans den e varm hmm

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
2 september 2008
Jag har tvättat mina motorer när dom är varma utan några som helst problem men jag är försiktig på grenröret..

Dock så litar jag inte på högtryckstvätt så jag öser på avfettning och sen tar jag vanliga vattenslangen med riktigt hett vatten och spolar av.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 september 2008
g-man skrev:
Jag har tvättat mina motorer när dom är varma utan några som helst problem men jag är försiktig på grenröret..

Dock så litar jag inte på högtryckstvätt så jag öser på avfettning och sen tar jag vanliga vattenslangen med riktigt hett vatten och spolar av.

Håller med. Undviker också högtryckstvätt, bättre att tvätta flera gånger med avfettning och skölja av med vanlig trädgårdsslang, och så om igen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Gasglad
3 244 Inlägg
2 september 2008
Inga problem alls att spruta ¨med högtryckstvätt.. Gör det varje dag på jobbet, ingen bil som betett sig skumt efteråt!

//Carfreak

Sök