Det är en robust och bra bil, konstruerad på den tiden då man inte tummade på kvaliteten
. Min 200 (med förgasarmotorn) tickade på över 50000mil utan allvarliga fel i motor eller låda. Suverän komfort och skön kvalitetskänsla rätt igenom. Tyst och tålig motor och det gick att köra snålt som f*n, utmärkt pendlare. Kolla in 230E också, har 136hk och drar inte så mkt mer.
Det som du ska kolla på dom är:
1. Rost! Skärmar, runt lister, bakluckans nederkant. Egentligen det som är värsta problemet med gamla mbs tyvärr. Hittar du en rostfri så börja med att rostskydda!
2. Slitna bussningar, speciellt i bakvagnen, dunkar och gör bilen lite vinglig. Smådyrt att laga.
3. Rassel och tickljud från motorn, sliten kam
Stirra dig inte blind på miltalet heller, de kan rulla på bra länge.
Undvik automat om du kan. Inte för att mb automater är dåliga men de flesta automater strular ju förr eller senare och rwd och automat och ingen abs eller antisladd är ingen hit när det är snorhalt
och på en sån liten motor sparar du några skvättar soppa med manuell också.
Det är en okay vinterbil, personligen tycker jag inte RWD är bra alls på vintern men man tar sig fram och värmen är bra i den. Jag brukade lägga lite extra vikt där bak för att få mer tyngd när det var vinter.