2520
Sök

Hållbar vinterbil - merca?

584 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Hejsan.

Jag söker en bakhjulsdriven vinter bil. Billig och ska hålla bra.. inte gå sönder hela tiden.

Har kollat lite på Merca 200e.. Nån som har ngt tips på vad man ska kolla på för bil/modell?

1 570 Inlägg
2 september 2008
Det är en robust och bra bil, konstruerad på den tiden då man inte tummade på kvaliteten smile. Min 200 (med förgasarmotorn) tickade på över 50000mil utan allvarliga fel i motor eller låda. Suverän komfort och skön kvalitetskänsla rätt igenom. Tyst och tålig motor och det gick att köra snålt som f*n, utmärkt pendlare. Kolla in 230E också, har 136hk och drar inte så mkt mer.

Det som du ska kolla på dom är:

1. Rost! Skärmar, runt lister, bakluckans nederkant. Egentligen det som är värsta problemet med gamla mbs tyvärr. Hittar du en rostfri så börja med att rostskydda!

2. Slitna bussningar, speciellt i bakvagnen, dunkar och gör bilen lite vinglig. Smådyrt att laga.

3. Rassel och tickljud från motorn, sliten kam

Stirra dig inte blind på miltalet heller, de kan rulla på bra länge.

Undvik automat om du kan. Inte för att mb automater är dåliga men de flesta automater strular ju förr eller senare och rwd och automat och ingen abs eller antisladd är ingen hit när det är snorhalt smile och på en sån liten motor sparar du några skvättar soppa med manuell också.

Det är en okay vinterbil, personligen tycker jag inte RWD är bra alls på vintern men man tar sig fram och värmen är bra i den. Jag brukade lägga lite extra vikt där bak för att få mer tyngd när det var vinter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2008
Tycker RWD är utmärkt på vintern, hellre lite svansvift än att ploga ner i diket.
Bäst av allt är dock 4WD, fanns det inte en 300E 4-matic eller liknande?

Annars håller bmw riktigt bra och det där med dyra delar är en myt. Bränslesnåla i förhållande till effekt är de också. Tex:

525IX (tidigt 90-tal), lagom med effekt och går på ca 0,9-1 L/mil beroende på hur man kör. Bekväm och fyrhjulsdriven! http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E34/

Bmw 316-318 E36 (1994 och framåt dvs med kamkedja) Går riktigt billigt runt 0,7 samt roligt chassi.
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/
Senast redigerat av Rquired (2 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 september 2008
va jättekul när ja kom körandes från bror o en merca skulle ta en rondell när de va lite snöigt o han gjorde en 180 i mkt låg fart, desamma hände inne i stan en da me en annan smile (också låg fart), känns som superbra vinterbilar hehe

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 september 2008
Mercedes 190 är trevliga och stryktåliga vinterbilar och inte lika klumpiga som en 200, men satsa i så fall på en 2,3a eller 2,6a och skippa de mindre motorerna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2008
Var glad att han inte for rätt över/igenom rondellen som en nyare volvo gjort wink

Osäkra eller oerfarna förare kan naturligtvis göra lite oplanerade manövrar med både FWD och RWD. Samma grupp brukar anse att FWD känns säkrare, men det är bara för att RWD uppmanar till mer bus och att det känns otäckare när en RWD sticker ut rumpan.

Men det är lättare att häva en sladd när man fortfarande kan styra än när bilen plogar rätt fram med fullt rattutslag...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

259 Inlägg
2 september 2008
jag föreslår att du letar efter en 300e w124 dom är rätt pigg och väldigt lätta att hantera på bredden.

1 570 Inlägg
2 september 2008
Min 850 jämfört med Mercan som vinterbil är natt och dag. Det är obegripligt och säga att bakhjulsdrift är bättre och säkrare. 850 går fram som en bandvagn i jämförelse, provocerar man den kanar den lite på framhjulen men rätar väldigt snabbt upp sig. 300e dricker lätt 1,3-1,4 i stadstrafik och går knappt under litern blandat men gör ju bilen mer rättvisa än 2 liters fyran. 200orna är oftast enklare utrustade också, mindre krångel och el tycker jag.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
2 september 2008
Kan man hantera en bakhjulsdriven bil är den enligt mig betydligt säkrare än en framhjulsdriven. Men det där går ju att argumentera om i evigheter, finns inget rätt eller fel.

Äldre Mercor är i princip helt skottsäkra om man sköter dem som man skall. Tyvär är väl nackdelen att dem rostar friskt också om man inte håller efter dem. Mitt råd är att köpa en MB med en lite mindre motor, dom har förhoppningsvis inte gått lika hårt som dem med större motorerna. Men som med allt annat gäller ju princip "lyssna & känn".

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
2 september 2008
sierra... ända alternativet tongue

/Street

61 Inlägg
2 september 2008
Köpte mig en mb 300e-92 idag som jag ska ha som vinterbil. Längtar redan till första snön så man får busa lite.

Sök