2656
Sök

Extremt hög bränsleförbrukning?

677 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare nu är det så här att min bil har börjat dra otroliga mängder sås.
Närmare bestämt 40 liter på 10 mil, och nej det är ingen super trimmad bil utan en Supra mk3 som e lite smekt. Normalt brukar jag komma minst 50 mil på en tank men detta är ju löjligt.

Jag tankade i 40 liter innan jag åkte och sen när jag var hemma var tanken tom :S och hade då åkt 10 mil.

Bilen luktar ingen bensin utom direkt vid start men luktar lite bränt vid hårdkörning?

1 268 Inlägg
1 september 2008
#2
Bergkuist skrev:
Tjenare nu är det så här att min bil har börjat dra otroliga mängder sås.
Närmare bestämt 40 liter på 10 mil, och nej det är ingen super trimmad bil utan en Supra mk3 som e lite smekt. Normalt brukar jag komma minst 50 mil på en tank men detta är ju löjligt.

Jag tankade i 40 liter innan jag åkte och sen när jag var hemma var tanken tom :S och hade då åkt 10 mil.

Bilen luktar ingen bensin utom direkt vid start men luktar lite bränt vid hårdkörning?

lätta på foten å se om den inte drar mindre då??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 september 2008
#3
lambda eller lmm som bråkar kanske

2slow

1 217 Inlägg
1 september 2008
#4
Haha, det är nog bara lätta på högerfoten.


677 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#6
haha jo om det ändå vore så bra, tyvär låg jag men farthållaren i 100 blås på motorvägen smile

Nu har skiten börjat bli trögstartad ochsa och går lite halvt ojämt

377 Inlägg
1 september 2008
#7
går den på färre cylindrar kanske?


57 Inlägg
2 september 2008
#8
Bergkuist skrev:
haha jo om det ändå vore så bra, tyvär låg jag men farthållaren i 100 blås på motorvägen smile

Nu har skiten börjat bli trögstartad ochsa och går lite halvt ojämt

Vem förutom pensionärer ligger i 100km/h på motorvägen?

89 Inlägg
2 september 2008
#9
belzebubb skrev:
Bergkuist skrev:
haha jo om det ändå vore så bra, tyvär låg jag men farthållaren i 100 blås på motorvägen smile

Nu har skiten börjat bli trögstartad ochsa och går lite halvt ojämt

Vem förutom pensionärer ligger i 100km/h på motorvägen?

Det var nog i rent forsknings syfte gissar / hoppas jag på smile

761 Inlägg
2 september 2008
#10
Kolla oljan,, förmodligen helt full med bensin vilket inte alls är bra.. Vad anledningen är är svårt att säga. Spridare som hängt sig, läckage mm. Tror inte att ett givarfel på varken LMM eller Lambda kan påverka förbrukningen så mycket

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

677 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#11
Markus_MR2 skrev:
Kolla oljan,, förmodligen helt full med bensin vilket inte alls är bra.. Vad anledningen är är svårt att säga. Spridare som hängt sig, läckage mm. Tror inte att ett givarfel på varken LMM eller Lambda kan påverka förbrukningen så mycket

Mm kollade oljan den luktar inte anmänt bensin utan som det luktade när jag bytes. jävligt mystisk problem....

3 235 Inlägg
2 september 2008
#12
Det måste vara ett läckage nånstans.
Se om det droppar nånstans när du stor på tomgång och varvar.


677 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#13
har varit ute o kollat, nu går den som den ska, rengjorde spridarna samt bytte en del på bränslelangen då den läckte som ett sål när man varvade.

26 Inlägg
2 september 2008
#14
Du behöver ta ett avgasvärde på bilen, det berättare en jädrans massa om vad som händer och sker i din motor, om det är hög HC, CO eller Lambda.. men får du lamda problem berättar oftast styrsystemet detta men eftersom den nu har börjat bli svår startad? ett tipps, dra ut tändstiften och kolla på dem...

De ska vara lätt bruna/gula under explotionspunkten det visar att motor går bra och fint.

Är de svarta, sotiga eller till och med fuktiga så får du för mycket bränsle därav bilen går dåligt.

Är stiften vita/grå så visar det att motor går magert, alltså för lite bensin.

samt finns det ett enkelt sätt och kolla luftmassemätaren i alla fall om man har lite motorvana.
du som vet hur just din motor better sig så kan du enkelt bara starta upp motor låta den gå en liten stund och ge FULL gas till ca 5-5000 varv och släppa gasen ner till tomgång igen. är den slöare i varvet än vanligt!? om ja så kan detta vara ett täcken på att eventuellt luftmassemätare kan vara dålig vilket i sin tur då kan förklara att bilen drar mer bensin.

SAMT.. funkar din kattalysator som den ska? finns de tillfällen då det släpper inne i katten och täpper igen vilket i sin tur gör att motorn blir något kvävd och får kämpa mer detta kan ge effekt på om du har dubbla lamdasonder då den andra känner av att avgaserna efter katten blir felaktigt och på sådant sätt ställer om förbrukningen!?

Man kan diskutera mycket länge, men kolla stiften i första hand de kommer berätta för dig hur han mår så kan du ta ställning där efter. Ser du inget där så rekommenderar jag dig starkt att ta han till verkstad och be dom kolla avgasvärderna.

Lycka till..


Sök