Du behöver ta ett avgasvärde på bilen, det berättare en jädrans massa om vad som händer och sker i din motor, om det är hög HC, CO eller Lambda.. men får du lamda problem berättar oftast styrsystemet detta men eftersom den nu har börjat bli svår startad? ett tipps, dra ut tändstiften och kolla på dem...
De ska vara lätt bruna/gula under explotionspunkten det visar att motor går bra och fint.
Är de svarta, sotiga eller till och med fuktiga så får du för mycket bränsle därav bilen går dåligt.
Är stiften vita/grå så visar det att motor går magert, alltså för lite bensin.
samt finns det ett enkelt sätt och kolla luftmassemätaren i alla fall om man har lite motorvana.
du som vet hur just din motor better sig så kan du enkelt bara starta upp motor låta den gå en liten stund och ge FULL gas till ca 5-5000 varv och släppa gasen ner till tomgång igen. är den slöare i varvet än vanligt!? om ja så kan detta vara ett täcken på att eventuellt luftmassemätare kan vara dålig vilket i sin tur då kan förklara att bilen drar mer bensin.
SAMT.. funkar din kattalysator som den ska? finns de tillfällen då det släpper inne i katten och täpper igen vilket i sin tur gör att motorn blir något kvävd och får kämpa mer detta kan ge effekt på om du har dubbla lamdasonder då den andra känner av att avgaserna efter katten blir felaktigt och på sådant sätt ställer om förbrukningen!?
Man kan diskutera mycket länge, men kolla stiften i första hand de kommer berätta för dig hur han mår så kan du ta ställning där efter. Ser du inget där så rekommenderar jag dig starkt att ta han till verkstad och be dom kolla avgasvärderna.
Lycka till..