2971
Sök

Amatör behöver snabbt svar ang. Dumpv. till Saab 9000

11 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Tjena, jag har läst i forumet men hade svårt att hitta ett svar på min fråga. (Kanske för dum).

Till min saab 9000 2,3T (220hk) har jag försökt lägga in en dumpventil utifrån en snabbguide av en vän.
Direkt till problemet, jag får inget pysljud när jag gasar stående?

FRÅGA: Skall skruven vara åtdragen så att fjädern är spänd eller skall den vara utåtskruvad så att den är utdragen? Just nu är den utåtskruvad nästan till max.

Fråga 2: kan jag möjligtvis ha spänd åt för mycket så att den där runda saken där inne i dumpventilen inte kan röra sig (det luft som kommer in/ut ur dumpen).

Jag vet, amatör. Därför uppskattar jag varje tips eller kommentar.

MVH mirza

11 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
ja har försökt att pilla men får inget jä*** pyyys!

1 353 Inlägg
4 september 2008
när du står på tomgång så ska den inte pysa särskillt mycket då den inte bygger laddtryck. e den chippad org så har du inte så mycket ladd..
dumpen ska vara så pass spänd att den inte är öppen när du tittar in genom "hålet" (för ja antar att det är en öppen dump).
börja med att dra "ut" skruven till max. kör med bilen. o lyssna om den dumpar eller om luften studsar tillbaka. (använd öppet filter så hör du om du får frrrrrrr ljudet..)

13 Inlägg
4 september 2008
motsols max, sedan justera efter behov igenom att skruva till höger. Hoppas det går bättre för dig än för mig och min jäääävla dumpventil.

TIG-svetsare
202 Inlägg
4 september 2008
Kommer inte pysa mer för att du skruvar ut den, då turbon inte bygger upp lika mycke laddtryck, som den gör när du belastar motorn...dvs, när du kör, det är då det kommer höras som mest! ställ dumpen på ett mellanläge, meningen är inte att stå still och dumpa;)

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 september 2008
du har väl inte glömt vacuumslangen?

Sök