2053
Sök

S2 tryckplatta i volvo T5

21 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
Koplingen börjar bli sliten. hört folk som sätter i en tryckplatta från Audi S2 och kör med R-lamell till den.

Någon som har erfarenhet av detta, hur påverkas dragläge etc. ??

Tacksam för svar

// Tobbe

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
3 september 2008
#2
Körde själv me tryckplatta från Audi S2 på min gamla 850.. Köpte den från SPM.. & original lamell

Det man behöver göra e att man måste göra hålen som centrerar tryckplattan lite ovala typ. För den passar inte rakt på.. Även hålen till bultarna fick jag nog fin slipa lite för o få det o passa.. om jag inte minns helt fel.. Va några år sen..

Noga e att få den helt centrerad, så lättast e ju o lämna in till en mekanisk verkstad o be dom fräsa upp hålen.. För obalans vill man ju inte ha..

Nackdelen va att kopplingen blev trög.. Men det e en vanesak..

Hålen till "styrpiggarna" ska bli ovala på tryckplattan, typ åt det håll den inte passar..

Lycka till
Mvh



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60785/450767_otaba9.jpg
Senast redigerat av BlackT5 (4 september 2008)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
4 september 2008
#3
yesbox- skrev:
BlackT5 skrev:
Noga e att få den helt centrerad, så lättast e ju o lämna in till en mekanisk verkstad o be dom fräsa upp hålen.. För obalans vill man ju inte ha..
Vad blir följd problemen om det är lite obalans?
Det värsta som kan hända e väl att man slår sönder hela motorn om det e för mycke obalans..
Lite lite obalans spelar kanske ingen roll.. Men jag e ju ingen bilmekare på heltid.. Men det e ganska så logiskt att det inte ska vara obalans tycker jag iaf..

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

8 243 Inlägg
4 september 2008
#4
Som sagt, det går att bara borra upp hålen och hoppas på det bästa... Men det är dumt att fuska med en sån grej, för blir det obalanns så sitter man i skottlinjen ifall svänghjulet sprängs... Har man tur i ett sånt läge så blir det bara skrot va motor och låda, med lite mer otur så träffas man av flygande fragment.

Så lämna iväg det till nån som stiftar om och blancerar hela rasket.

Den största skillnaden är att det bli tungtrampat, annars är den ungefär som vanligt vad gäller dragläge och så.


21 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#5
ok det verkar som att det inte är allt för svårt att få ihop det då smile verkar bra det.
Får fixa nån som kan balansera och greja då...


Sök