Saab 95 Aero ryckig gång

rjg
7 september 2008 · 1 Inlägg

Jag äger en saab 95 Aero - 03, köpte den ny och lämnade den sedan till BSR för trimmning (steg 3)
Bilen har gått som en klocka i 16000 mil förutom att jag vid 12000 mil fick byta bränslepumpen.
Nu har det dock blivit så att bilen fått ryckig gång precis som om man slår av tändningen en kort stund eller att
det tillfälligt inte kommer fram bränsle. Bilen kan gå bra i flera dagar för att sedan plötsligt visa dessa symptom.
Den kan även vara orolig på tomgång med att varvtalet vandrar fram och tillbaks samt nästan hackar till så att
motorn tillfälligt dör.
Jag har lämnat den på Saab som ej hittat några fel (felen uppstår aldrig när bilen är inlämnad) men de gissade tändboxen som byttes utan bättring,
då gissade de istället på vevaxelgivaren vilken de bytte för 3000 kr, tyvärr kvarstod felet och jag har sedan även bytt stift utan bättring.
Själv är jag inne på bränsletillförseln då jag även tycker mig märka att den går magert.(Känns som om den inte får tillräckligt med
bränsle och jag ser på turbomätaren och känner i ryggen att den vid full acceleration inte alltid ger fullt utan tappar där den tidigare var som allra snabbast,
(som om 70-100 hk saknas från de 290 som är uppmätta på framhjulen hos BSR)
Förr när bilen gick bra blev det omgående rejält sotigt i det grova avgasutblåset men numera skiner kromen lika fin i utblåset, precis som om den gick magert.

Någon som har någon teori ?

Mvh

Roger

kwansa Hmm, vet inte?
7 september 2008 · 1 775 Inlägg

har du kollat efter några lösa slangar? låter som en slang som hoppat av någon stans hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
E85
8 september 2008 · 58 Inlägg

Kolla vakumslangarna på spjällhuset.dumpventilen kanske har gett upp o inte orkar hålla tryck när det laddar på lite. Wg kanske kärvar? Och har du bytt/kollat luftfiltret på länge? soppafiltret?

Mvh Gustaf

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang