2750
Sök

volvo 850 t5 växellåda kommer de hålla?

285 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#1
hej håoler på och bygger lite med min 850..ska sattsa på ca 350hk+..har hört att växellådan kan ta mycket stryck å att diffen kan rasa väldigt lätt när man är uppe i de krafterna..att en Quaife diffbroms är ett måste om inte lådan ska rasa om 100mil eller nått stämmer detta?..nån som byggt 850 och kan mycket..mvh andreas


1 062 Inlägg
8 september 2008
#2
stämmer precis  diffen e de svaga länken   tongue

Team Björkeryd

285 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#3
aj aj börjat tro de med


5 089 Inlägg
8 september 2008
#4
Ska du trimma till den effekten så borde du ändå skaffa en diff.. blir så mycket roligare när du får ner all effekt också smile

\Lindgren

285 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#5
jo de är ju de som är grejen lite me men dom kostar ju så in i helvete..hittade typ för 10.000 å de är man inte så sugen å ge.


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 september 2008
#6
Växellådan tål inte enhjulburnouts.
Det är diffdreven som rasar, resten av växellådan är stabil som fan (som Dr. Alban säger).

Men om du kör vettigt kan du nog köra med 350hk utan problem med bara en starkare koppling. smile

Polaren har 460hk i sin 855 R, och han har iofs Quaife-diffspärr och Sachs 707 platta & lamell.

Inga övriga modifieringar på drivlinan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

285 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Växellådan tål inte enhjulburnouts.
Det är diffdreven som rasar, resten av växellådan är stabil som fan (som Dr. Alban säger).

Men om du kör vettigt kan du nog köra med 350hk utan problem med bara en starkare koppling. smile

Polaren har 460hk i sin 855 R, och han har iofs Quaife-diffspärr och Sachs 707 platta & lamell.

Inga övriga modifieringar på drivlinan.

ha okej fan nu blir man lite sur vill ju ha en sån diff men de kostar ju så..haha a å vad är vettigt i dina tankar haha..kör med en r-lammel å en r-tryckplatta.


5 089 Inlägg
8 september 2008
#8
ante850r skrev:
jo de är ju de som är grejen lite me men dom kostar ju så in i helvete..hittade typ för 10.000 å de är man inte så sugen å ge.

tro mig, det är det värt wink jäävlar va skillnad det är;P

\Lindgren

15 Inlägg
8 september 2008
#9
Eftersom du inte har en äkta R är det inga problem vad gäller orginal diff-broms... Anledningen är enkel... Den finns ej... M59 lådorna som sitter i R-varianterina innehåller en diffbroms, det är dock mycket riktigt den som är den svaga länken...
Men med tanke på att du har en M56, borde vara H varianten med 4,00:1 i utväxling behöver du inte oroa dig för något ras, däremot kommer du att spinna friskt med den effekten... Och då blir det också enhjulings brännande...

Mitt tips, börja med att köra utan diff, när du sedan har de 10kkr som behövs 13-14 om du vill ha den monterad, då lägger du ner de pengarna... Då får du roligast för pengarna big_smile

Mvh / Larsson

Kör så det ryker
Ryker det inte så kör ändå...

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 september 2008
#10
Vettigt är:
Inte döda växellådan med vridmoment (dvs. ligga i 5ans växel i 50km/h och acca upp) Bättre att växla ner ett steg, gäller även i hastigheter runt 70-110km/h
Enhjulburnouts.
Rulla baklänges, lägga i ettan och spinna loss.
Såna grejer...

Du lär få problem med hjulspinn i 1an, 2an och lite på 3an, se till att växla upp fort eller starta lite mjukare (ej varvstopp och släppa kopplingen)

R-kopplingen håller för kanske 320hk, med 350hk borde du skaffa något starkare.
Annars lär din koppling slitas ganska duktigt. Och så roligt är det inte att behöva dela motor och växellåda...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

133 Inlägg
8 september 2008
#11
Pojken sköt ett hål genom diffhuset på sin 850 t5 med ca 350 hk 460 nm. Han köpte en begagnad låda från en v70 -01, den hade då gått 5000 mil.

Vad jag vet så funkar den jättebra, inga missljud och han har inga planer på att byta växellåda igen då han hade tänk plocka ur typ 450 hk (man vet aldrig, det är olika från dag till dag ^^)

Men det är väl säkrast att köra med en quaife diff, dom håller ju utan problem- men som sagt så kostar dom  därefter smile
Lycka till med bygget!

If you don't live for something, you'll die for nothing

Meister
6 763 Inlägg
8 september 2008
#12
Går de inte att svetsa en sån diff eller ser de inte likadant ut som på en bakhjulsdriven? Kanske är jobbigt att åka med normalt men om de ska hålla och du inte vill lägga ut 10k just nu


15 Inlägg
8 september 2008
#13
Alla diffar går att svetsa...
Men tyvärr kommer det att bli ohållbart att köra, en bakhjulsdriven är ganska trög med 100% diff
Tänk då en framhjulsdriven, där du också har styrningen där fram... Kommer inte att bli så roligt att köra...
Tips från coachen... Kör du med orginallåda tills du har råd med de extra 10kkr för quaife diffen.
Får du den för 10 så är det ett grymt bra pris, skynda fynda...

Mvh / Larsson

Kör så det ryker
Ryker det inte så kör ändå...


Sök