Lonefox skrev:
Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.
Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......
Själv kommer jag ifrån min hörnladdning genom att dela basen lägre.
Men Banoz har ngr bra tips....
Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.
Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...