3234
Sök

Vilken storlek och antal bas/basar för vilken musikstil?!

Fotograf
51 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#21
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:

Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.

Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......

Själv kommer jag ifrån min hörnladdning genom att dela basen lägre.

Men Banoz har ngr bra tips....
Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.

Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...

Okej okej good!

Blir nog inte låda fram då med andra ord det verkar lättare o köra i trunken (på min 242). Dämpa där bak var ju tanken hela tiden o det är ju själv klart annars skrammlar ju bilen sönder ska även dämpa framdörrarna hade jag tänkt med.

Du menar så jag kör basen riktad bakåt (i färdriktning) och har (om jag har två basar) rör i mitten framåt?! Fast det blir troligen bara en bas (10a).

Nej....både basar och element riktade framåt. Bas och port på samma baffel.

Försök även se till att det är TÄTT mellan baffeln och ryggstödet (eller ja så gott det går). Det går att bygga en ram runt baffeln som sluter tätt...det blir lite pill för att få det att följa konturerna (fogskum i kanterna av ramen är en grej som funkat för andra).

Förresten detta med, du menar att jag ska helt isolera den sidan där basarna och basporten sitter ifrån resten av bagageutrymmet, inte bara basporten så den spelar rakt in i skidluckan!? (du vet jag är nybörjare o man ska ju lära sig grejer så ha överseende med dumma frågor wink )


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#22
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:
discokapten skrev:
Går att rikta om plåten lite med en slägga, handlar om milimeter att man inte får in ett par 12:or

Och göra hatthyllan vekare pga det och därmed påverka den styvhet den ändå ger karossen?
BRA tänkt där.....

Okej okej då förstår jag hur du menar! (svar på tidigare)

Okej nej tänker inte ändra någon plåt som har med kaross att göra inte ens om det är en millimeter! Sen finns det ju redan hål i hatthyllan för högtalarna kanske kan man få in rören där om jag kör den andra lösningen men det beror ju på, den lösningen passar ju bättre om jag bara kommer att köra en bas men vi får se. Sen så kommer jag ju lägga en träform ovanpå plåten i hatthyllan där det ska plastas in koaxialer (4'').

Du har inga bra tips på basar om jag kör lösningen med två basar, då ska de helst kosta kring 1000lappen styck o klara sig med typ 220wrms!

Kör själv med en Carpower BlackBass-10.
Kör den för tillfället med 400WRMS men har kört den med 200WRMS (100W per spole) i 22 liter slutet (nettovolym på lådan).
Med 200WRMS så spelar den inte ut fullt utan grötar gärna ihop sig vid högre volymer. Men det KAN även bero på att den spelar i en sluten låda vilket gör att man kan behöva mer effekt.
Den basen ligger på just runt 1K.

Annars har du ju DLS Performance W310D som listar 995:-och skall tydligen spela på rätt duktigt.
Denna har en effekttålighet på 120WRMS och 240MAX och 360 i peak (peak är KORTVARIGT vad den klarar i topparna).
Storebror Reference RW10 klarar sig med bra i små lådor. DOck rekomenderar DLS bara sluten låda. RMS på 150W, max 500 och 750 i peak. Listar dock 1495:-

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
9 september 2008
#23
Nahoj skrev:
dbjanoz skrev:
Nahoj skrev:
Tja!

Undrar vilken bas som passar till den typen av musik jag lyssnar på, och problemet som finns är ju att jag vill ha en eller två basar som går att spela riktigt högt med när man lyssnar på både rap och rock, så en så bred bas som möjligt med andra ord.

Har en Volvo 240 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

Prismässigt vill jag helst ligga kring 2500 om det är två och kanske 1500 max om jag har en bas, jag vet att  det inte är så mycket pengar men det är ju mitt första bygge så!

På grund av den låga höjden under hatthyllan bakom sätet så är det knepigt men inte omöjligt att få plats med 12" basar, 10" är enklare.

Du ska absolut inte köra sluten låda i en sedan, jag vet hur dåligt resultatet blir.

Där emot ska du köra basarna framåt och var sin port upp på höger och vänster ytterkant upp genom hatthyllan. Det kommer att leda in absolut mest basljud i kupén av alla lösningar, demontera skivan som är i ryggplåten bakom sätet. Bygg lådan så du kan montera bort bakstycket och byta längden på portarna för att lyssna dig fram till vilken avstämningsfrekvens som passar dig.

Några passande basar att välja mellan


http://www.nardik.se/bilder/infinity/ka … ront_s.jpg

JBL basen har lite bättre lågfrekvens egenskaper än Infinity

http://www.nardik.se/bilder/jbl/gto1014_vv_s.jpg

Cerwin vega V-max riktigt billig kvalitets bas

http://www.cerwin-vega.se/start/compone … 40ef13.jpg

Finns gott om basar detta är några som jag tycker kan passa din budget och installation

Har du funderat på vad du ska ha för steg att driva med? Och vad du behöver för kablar?

Mest givande svaret på länge!

Hur menar du att jag ska demontera skivan, du menar plywoodskivan som sitter där eller? Tänkte ta bort hatthyllan som sitter där nu o göra en ny med antingen just den lösningen du sa eller bara hål i, men om du säger så så blir det nog rören upp där sen ett par koaxialer i plastad låda där med. Japp det ska jag försöka fixa, får ju annars skruva isär den.

Okej sköna tips, inifinty-basen är den jag lyssnat på, sjukt bra bas!

Angående steg, DLS blir det hur som helst, sen beror det ju helt på vilken bas det blir och vilket steg som passar bäst till den, jag tänkte ju kör med ett framsystem (6,5) med diskanterna där orginalhögtalarna sitter lite snyggt gjort sen ha 6,5a nere i dörren, sen har jag 4'' koaxial i hyllan bak för att jag kommer att ha folk där bak. Kör troligen ett tvåkanalssteg till framsystemet på typ 2x135wrms (CA-23) just för att få mycket kräm till det. Troligen kommer väl basen få runt 400wrms om man tänker på hur ekonomin troligen kommer se ut.

Skivan som sitter i ryggen går att demontera från plåten den sitter med plast pluggar, låt sedan plåten vara precis som den är, den är bärande konstruktion på 240. Det finns plats för 1st port längst till höger och en längst till vänster men din låda måste ha vinklad framsida i ungefär samma vinkel som ryggplåten.

Om du vill ha koaxialer till dina passagerare bak så tänk på att du vill kunna koppla från dem när du spelar själv

Infinity är en fin hifi och även en högt spelande bas den har en riktigt stark kon men är ändå inte blytung i konen för det.

Mata minst de 400rms watten till varje bas bättre med förmycket effekt än ett svagt steg som distar det gillar varken dina högtalare eller öron.

När det gäller steg så finns det prisvärda steg från "Mutant" eller "Carpower" ifall DLS steget blir för dyrt. Kolla så du får med de filter möjligheterna som du önskar om du inte delar bort LPF redan i huvudenheten

Skriv gärna ett PM till mig om du vill ha lite mer tips angående lådbygget. RÖR ej plåten i hatthyllan det ger nämligen ingenting på plus sidan ljudmässigt eller fordonsmässigt

Lycka till

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
9 september 2008
#24
discokapten skrev:
Går att rikta om plåten lite med en slägga, handlar om milimeter att man inte får in ett par 12:or

Har du ägt ett par 12" och en 240 sedan? Man kan inte tro sina öron när du säger milimeter. 12" basar får nämligen vinklas minst lika mycket som ryggplåten för att de ska gå in. Slägga? Hehehe.... hmmhmmwinkwink

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
9 september 2008
#25
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:
Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.

Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......

Själv kommer jag ifrån min hörnladdning genom att dela basen lägre.

Men Banoz har ngr bra tips....
Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.

Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...

Okej okej good!

Blir nog inte låda fram då med andra ord det verkar lättare o köra i trunken (på min 242). Dämpa där bak var ju tanken hela tiden o det är ju själv klart annars skrammlar ju bilen sönder ska även dämpa framdörrarna hade jag tänkt med.

Du menar så jag kör basen riktad bakåt (i färdriktning) och har (om jag har två basar) rör i mitten framåt?! Fast det blir troligen bara en bas (10a).

Nej....både basar och element riktade framåt. Bas och port på samma baffel.

Försök även se till att det är TÄTT mellan baffeln och ryggstödet (eller ja så gott det går). Det går att bygga en ram runt baffeln som sluter tätt...det blir lite pill för att få det att följa konturerna (fogskum i kanterna av ramen är en grej som funkat för andra).

Täta är ej nödvändigt om lådan är tillräckligt bred
Senast redigerat av dbjanoz (9 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
9 september 2008
#26
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:
Okej men nu är det så att jag redan innan jag haft bil hunnit bli välljudsfreak så varför skulle du inte placera den där!? Ur vilken synpunkt hade du inte gjort det menar jag.

Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.

Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......

Själv kommer jag ifrån min hörnladdning genom att dela basen lägre.

Men Banoz har ngr bra tips....
Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.

Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...

Du behöver inte vara orolig för fasfel då portarna mynnar ut i hatthyllan, basarna har inte behovet av att få fritt spelrum framför sig eftersom det är frågan om lägrefrekvenser. Det är mestadels portarna som spelar

Om du bygger lådan så den fyller utrymmet uppåt så kan du skruva fast låda uppifrån i plåten genom hatthyllan, detta stagar både låda och plåten så du slipper plåtskramel. När min 240 spelade 146dB så blev det inte mycket skramel 240 har en väldigt tight konstruktion särskilt på 4 dörrars modellen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

136 Inlägg
9 september 2008
#27
TT-Avant skrev:
Nahoj skrev:
Tja!

Undrar vilken bas som passar till den typen av musik jag lyssnar på, och problemet som finns är ju att jag vill ha en eller två basar som går att spela riktigt högt med när man lyssnar på både rap och rock, så en så bred bas som möjligt med andra ord.

Har en Volvo 250 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

Prismässigt vill jag helst ligga kring 2500 om det är två och kanske 1500 max om jag har en bas, jag vet att  det inte är så mycket pengar men det är ju mitt första bygge så!

ärligt talat så tror jag inte på sluten låda i din bil.
Det kan funka om du väljer en bas och ställer den mitt för skidluckan. Men då måste baffel och ryggstöd ligga tätt mot varandra.
Vad har du för steg att driva basen/arna med?

PS: Det är inte en volvo 240 du har då..250 har jag inte hösrt talas om iaf.

Jag har en s60 och kör med sluten låda och det spelar hur bra som helst, ett tag var jag inne på att skaffa reflektorer upp i hatthyllan, tror det hade poppat på bra det med. Så som jag lärt mig är att spelar du snabb bas ska du ha mindre basar, men man ska även kunna ha större men då måste man ha ett kraftigt steg om den ska hinna med.

har lite bilder på min låda http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=26190 Infinity we like=P
Senast redigerat av Nastydevil (9 september 2008)

$$$

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
#28
djbanoz> Jovisst funkar det....för att spela högt.
Men ag har hört ett antal byggen på det viset och det är tryck......inget snack om saken. Men det är dte enda det är.
När det kommer till kontrollen av den mer fina basen som JAG vill ha och vill uppleva det så tycker jag att det låter apa av det hela.

Och utrymmet vid skidluckan är rent för en port eller två beroende på storlek wink

Dock föredrar jag själv slutna lådor med QTC mellan 0.7-0.8 och en låg group delay.
Mkt för att detta ger den kontroll av basen jag vill ha enligt min smak smile

Så personligen skulle jag kört med 2 10" i sluten låda....ev 12" om de inte bygger för mkt innåt.

Bör tas i beaktande med....jag ger bara tips utifrån mina egna referenser då jag sällan bygger åt andra, och de som jag gjort det för har lyssnat på min rigg och nickat gillande och velar ha ngt liknande. Är tyvärr lite för enkelspårig så.... big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
9 september 2008
#29
Lonefox skrev:
djbanoz> Jovisst funkar det....för att spela högt.
Men ag har hört ett antal byggen på det viset och det är tryck......inget snack om saken. Men det är dte enda det är.
När det kommer till kontrollen av den mer fina basen som JAG vill ha och vill uppleva det så tycker jag att det låter apa av det hela.

Och utrymmet vid skidluckan är rent för en port eller två beroende på storlek wink

Dock föredrar jag själv slutna lådor med QTC mellan 0.7-0.8 och en låg group delay.
Mkt för att detta ger den kontroll av basen jag vill ha enligt min smak smile

Så personligen skulle jag kört med 2 10" i sluten låda....ev 12" om de inte bygger för mkt innåt.

Bör tas i beaktande med....jag ger bara tips utifrån mina egna referenser då jag sällan bygger åt andra, och de som jag gjort det för har lyssnat på min rigg och nickat gillande och velar ha ngt liknande. Är tyvärr lite för enkelspårig så.... big_smile

Ett alternativ är ju bandpasslåda men grejen är att den låda jag rekommenderar fungerar i stort fungerar som en andra ordningens bandpass alltså med två ventilerade kammare. Man anpassar lådan efter bilen. I vissa fall går dB dragracing och hifi i samma spår allt skiljer sig inte åt.
Senast redigerat av dbjanoz (9 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fotograf
51 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#30
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
djbanoz> Jovisst funkar det....för att spela högt.
Men ag har hört ett antal byggen på det viset och det är tryck......inget snack om saken. Men det är dte enda det är.
När det kommer till kontrollen av den mer fina basen som JAG vill ha och vill uppleva det så tycker jag att det låter apa av det hela.

Och utrymmet vid skidluckan är rent för en port eller två beroende på storlek wink

Dock föredrar jag själv slutna lådor med QTC mellan 0.7-0.8 och en låg group delay.
Mkt för att detta ger den kontroll av basen jag vill ha enligt min smak smile

Så personligen skulle jag kört med 2 10" i sluten låda....ev 12" om de inte bygger för mkt innåt.

Bör tas i beaktande med....jag ger bara tips utifrån mina egna referenser då jag sällan bygger åt andra, och de som jag gjort det för har lyssnat på min rigg och nickat gillande och velar ha ngt liknande. Är tyvärr lite för enkelspårig så.... big_smile

Ett alternativ är ju bandpasslåda men grejen är att den låda jag rekommenderar fungerar i stort fungerar som en andra ordningens bandpass alltså med två ventilerade kammare. Man anpassar lådan efter bilen. I vissa fall går dB dragracing och hifi i samma spår allt skiljer sig inte åt.

Mycket skrivet här nu o jag tar in det men svarar kanske inte på allt, jo kom o tänka på bandpass igår. Hur funkar det egentligen, förklara mer om det!


Fotograf
51 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#31
Lonefox skrev:
djbanoz> Jovisst funkar det....för att spela högt.
Men ag har hört ett antal byggen på det viset och det är tryck......inget snack om saken. Men det är dte enda det är.
När det kommer till kontrollen av den mer fina basen som JAG vill ha och vill uppleva det så tycker jag att det låter apa av det hela.

Och utrymmet vid skidluckan är rent för en port eller två beroende på storlek wink

Dock föredrar jag själv slutna lådor med QTC mellan 0.7-0.8 och en låg group delay.
Mkt för att detta ger den kontroll av basen jag vill ha enligt min smak smile

Så personligen skulle jag kört med 2 10" i sluten låda....ev 12" om de inte bygger för mkt innåt.

Bör tas i beaktande med....jag ger bara tips utifrån mina egna referenser då jag sällan bygger åt andra, och de som jag gjort det för har lyssnat på min rigg och nickat gillande och velar ha ngt liknande. Är tyvärr lite för enkelspårig så.... big_smile

Ja jo de flesta snackar ju utifrån sig själva o man måste ju skapa en egen bild, lars på hörnet kanske hatar mitt bygge medans egon loves it liksom!

Grejen är ju den att jag velar väldigt mycket kring hur jag vill ha det, mycket bas eller kvalitetsljud, det sistnämnda ska finnas där hur som helst eftersom störst krut kommer läggas på frontsys.


Fotograf
51 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#32
Nastydevil skrev:
TT-Avant skrev:
Nahoj skrev:
Tja!

Undrar vilken bas som passar till den typen av musik jag lyssnar på, och problemet som finns är ju att jag vill ha en eller två basar som går att spela riktigt högt med när man lyssnar på både rap och rock, så en så bred bas som möjligt med andra ord.

Har en Volvo 250 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

Prismässigt vill jag helst ligga kring 2500 om det är två och kanske 1500 max om jag har en bas, jag vet att  det inte är så mycket pengar men det är ju mitt första bygge så!

ärligt talat så tror jag inte på sluten låda i din bil.
Det kan funka om du väljer en bas och ställer den mitt för skidluckan. Men då måste baffel och ryggstöd ligga tätt mot varandra.
Vad har du för steg att driva basen/arna med?

PS: Det är inte en volvo 240 du har då..250 har jag inte hösrt talas om iaf.

Jag har en s60 och kör med sluten låda och det spelar hur bra som helst, ett tag var jag inne på att skaffa reflektorer upp i hatthyllan, tror det hade poppat på bra det med. Så som jag lärt mig är att spelar du snabb bas ska du ha mindre basar, men man ska även kunna ha större men då måste man ha ett kraftigt steg om den ska hinna med.

har lite bilder på min låda http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=26190 Infinity we like=P

Du kör med deras billigare version som inte har så djupt monteringsdjup?! Räcker det med den i den ändå rätt stora kupén då?



Sök