3414
Sök

Vilken storlek och antal bas/basar för vilken musikstil?!

Fotograf
51 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Tja!

Undrar vilken bas som passar till den typen av musik jag lyssnar på, och problemet som finns är ju att jag vill ha en eller två basar som går att spela riktigt högt med när man lyssnar på både rap och rock, så en så bred bas som möjligt med andra ord.

Har en Volvo 240 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

Prismässigt vill jag helst ligga kring 2500 om det är två och kanske 1500 max om jag har en bas, jag vet att  det inte är så mycket pengar men det är ju mitt första bygge så!
Senast redigerat av Nahoj (6 september 2008)

3 722 Inlägg
5 september 2008
Kör med 2st 12" basar i en sluten låda. 500W/st. Dunkar grymt bra när man spelar hiphop, inte för man gör det mycket men det kan hända vid olika tillfällen!.

Fotograf
51 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
Kör med 2st 12" basar i en sluten låda. 500W/st. Dunkar grymt bra när man spelar hiphop, inte för man gör det mycket men det kan hända vid olika tillfällen!.

Okej okej, vad kör du med för basar då? 500maxwatt eller riktigt rmswatt?!

24 Inlägg
5 september 2008
tjabba. jag har två tior i min bil och det dunkar på bra, det är två mac audio absolut på cirka 460 watt styck passar bra till hipp hopp och rock. jag skickar länken till dej som dom är köpta ifrån: http://www.backesljud.se/prod_list.php?group=bas_mac

6 851 Inlägg
5 september 2008
Nahoj skrev:
Tja!

Undrar vilken bas som passar till den typen av musik jag lyssnar på, och problemet som finns är ju att jag vill ha en eller två basar som går att spela riktigt högt med när man lyssnar på både rap och rock, så en så bred bas som möjligt med andra ord.

Har en Volvo 250 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

Prismässigt vill jag helst ligga kring 2500 om det är två och kanske 1500 max om jag har en bas, jag vet att  det inte är så mycket pengar men det är ju mitt första bygge så!

ärligt talat så tror jag inte på sluten låda i din bil.
Det kan funka om du väljer en bas och ställer den mitt för skidluckan. Men då måste baffel och ryggstöd ligga tätt mot varandra.
Vad har du för steg att driva basen/arna med?

PS: Det är inte en volvo 240 du har då..250 har jag inte hösrt talas om iaf.
Senast redigerat av TT-Avant (5 september 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 september 2008
Jag kör med en 10" i 24 liter sluten (22 nettoliter) under handskfacket på min 245:a och den hanterar både rock och trance bra. Dock möter middarna upp bra iom att jag delar basen runt 40-50Hz roll

Bör tilläggas att basen fyller mest ut det som midbasarna inte riktigt orkar med, så jag pratar inte ngt db eller demomonster. Jag känner basen mer än jag hör den så att säga....
Senast redigerat av Lonefox (6 september 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fotograf
51 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nahoj skrev:
Tja!

Har en Volvo 250 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

ärligt talat så tror jag inte på sluten låda i din bil.
Det kan funka om du väljer en bas och ställer den mitt för skidluckan. Men då måste baffel och ryggstöd ligga tätt mot varandra.
Vad har du för steg att driva basen/arna med?

PS: Det är inte en volvo 240 du har då..250 har jag inte hösrt talas om iaf.

Nej men du vet 250 är en ny modell wink (ja med andra ord hehe).

Ah jo jag vet har ju tänkt på det men det är ju just det att jag inte orkar hålla på o bygga en portad baslåda..

Fotograf
51 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Jag kör med en 10" i 24 liter sluten (22 nettoliter) under handskfacket på min 245:a och den hanterar både rock och trance bra. Dock möter middarna upp bra iom att jag delar basen runt 40-50Hz roll

Bör tilläggas att basen fyller mest ut det som midbasarna inte riktigt orkar med, så jag pratar inte ngt db eller demomonster. Jag känner basen mer än jag hör den så att säga....

Ah jo tanken har ju slagit mig att ha basen där fram för det finns ju verkligen utrymme, men det är där orket kommer in igen, hur svårt är det att göra det?

7 241 Inlägg
6 september 2008
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:

Ah jo tanken har ju slagit mig att ha basen där fram för det finns ju verkligen utrymme, men det är där orket kommer in igen, hur svårt är det att göra det?

Det är lite bökigt (fast jag tycker att bygga är roligt så....) Det största problemet är torkarmekanismen. Den är ett aber att undvika bra.
Sedan är det ventilationen....jag fick modda min originalventilaton.
Jag kan ta ngr bilder och lägga upp....när jag orkar big_smile

Fotograf
51 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:

Det är lite bökigt (fast jag tycker att bygga är roligt så....) Det största problemet är torkarmekanismen. Den är ett aber att undvika bra.

Okej men man kan ju iofs bygga en låda så den är på golvet o få dom korta att sitta i passagerarsätet om man säger så, så kan man ju ha dels plats där till lådan och sen också i handsfacket, det borde väl funka?!

7 241 Inlägg
8 september 2008
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:

Okej men man kan ju iofs bygga en låda så den är på golvet o få dom korta att sitta i passagerarsätet om man säger så, så kan man ju ha dels plats där till lådan och sen också i handsfacket, det borde väl funka?!

Borde det väl......dock är det inte en lösning JAG skulle göra. Men jag är som jag är med big_smile

Fotograf
51 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:

Borde det väl......dock är det inte en lösning JAG skulle göra. Men jag är som jag är med big_smile

Okej men nu är det så att jag redan innan jag haft bil hunnit bli välljudsfreak så varför skulle du inte placera den där!? Ur vilken synpunkt hade du inte gjort det menar jag.

1 785 Inlägg
9 september 2008
Nahoj skrev:
Tja!

Har en Volvo 240 o tänker bygga en sluten låda med basarna vända mot stolsryggen och skidluckan öppen.

På grund av den låga höjden under hatthyllan bakom sätet så är det knepigt men inte omöjligt att få plats med 12" basar, 10" är enklare.

Du ska absolut inte köra sluten låda i en sedan, jag vet hur dåligt resultatet blir.

Där emot ska du köra basarna framåt och var sin port upp på höger och vänster ytterkant upp genom hatthyllan. Det kommer att leda in absolut mest basljud i kupén av alla lösningar, demontera skivan som är i ryggplåten bakom sätet. Bygg lådan så du kan montera bort bakstycket och byta längden på portarna för att lyssna dig fram till vilken avstämningsfrekvens som passar dig.

Några passande basar att välja mellan

http://www.nardik.se/bilder/infinity/kappa1203se_front_s.jpg

JBL basen har lite bättre lågfrekvens egenskaper än Infinity

http://www.nardik.se/bilder/jbl/gto1014_vv_s.jpg

Cerwin vega V-max riktigt billig kvalitets bas

http://www.cerwin-vega.se/start/components/com_virtuemart/shop_image/product/240802201a3aa2d2dac6481dbc40ef13.jpg

Finns gott om basar detta är några som jag tycker kan passa din budget och installation

Har du funderat på vad du ska ha för steg att driva med? Och vad du behöver för kablar?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fotograf
51 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Nahoj skrev:
Tja!

På grund av den låga höjden under hatthyllan bakom sätet så är det knepigt men inte omöjligt att få plats med 12" basar, 10" är enklare.

Du ska absolut inte köra sluten låda i en sedan, jag vet hur dåligt resultatet blir.

Där emot ska du köra basarna framåt och var sin port upp på höger och vänster ytterkant upp genom hatthyllan. Det kommer att leda in absolut mest basljud i kupén av alla lösningar, demontera skivan som är i ryggplåten bakom sätet. Bygg lådan så du kan montera bort bakstycket och byta längden på portarna för att lyssna dig fram till vilken avstämningsfrekvens som passar dig.

Några passande basar att välja mellan

http://www.nardik.se/bilder/infinity/ka … ront_s.jpg

JBL basen har lite bättre lågfrekvens egenskaper än Infinity

http://www.nardik.se/bilder/jbl/gto1014_vv_s.jpg

Cerwin vega V-max riktigt billig kvalitets bas

http://www.cerwin-vega.se/start/compone … 40ef13.jpg

Finns gott om basar detta är några som jag tycker kan passa din budget och installation

Har du funderat på vad du ska ha för steg att driva med? Och vad du behöver för kablar?

Mest givande svaret på länge!

Hur menar du att jag ska demontera skivan, du menar plywoodskivan som sitter där eller? Tänkte ta bort hatthyllan som sitter där nu o göra en ny med antingen just den lösningen du sa eller bara hål i, men om du säger så så blir det nog rören upp där sen ett par koaxialer i plastad låda där med. Japp det ska jag försöka fixa, får ju annars skruva isär den.

Okej sköna tips, inifinty-basen är den jag lyssnat på, sjukt bra bas!

Angående steg, DLS blir det hur som helst, sen beror det ju helt på vilken bas det blir och vilket steg som passar bäst till den, jag tänkte ju kör med ett framsystem (6,5) med diskanterna där orginalhögtalarna sitter lite snyggt gjort sen ha 6,5a nere i dörren, sen har jag 4'' koaxial i hyllan bak för att jag kommer att ha folk där bak. Kör troligen ett tvåkanalssteg till framsystemet på typ 2x135wrms (CA-23) just för att få mycket kräm till det. Troligen kommer väl basen få runt 400wrms om man tänker på hur ekonomin troligen kommer se ut.

7 241 Inlägg
9 september 2008
Nahoj skrev:
Okej men nu är det så att jag redan innan jag haft bil hunnit bli välljudsfreak så varför skulle du inte placera den där!? Ur vilken synpunkt hade du inte gjort det menar jag.

Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.

Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......

Själv kommer jag ifrån min hörnladdning genom att dela basen lägre.

Men Banoz har ngr bra tips....
Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.

Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...

Fotograf
51 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:

Dels pga passagerare, jag vill kunna använda bilen FULLT ut som tänkt från början även med bra ljud i den.

Sedan kan man få lite skumma fenomen med dippar och peakar i basen som kan bli svåra att få bort om man inte har tillräckligt bra eq......

Ja...papp/masonitskivan (som på vissa årsmodeller var perforerad av ngn anledning) skall väck.
Se även till att dämpa den plåten som utgör korset och likaså själva hatthyllan annars har du ett skrammel utan dess like.
Dock skulle jag undvika att köra port/ar genom hatthyllan och basarna framåt då man kan få tråkiga fasfel på basen pga det.
Tar du bort pappen/masoniten så kan du ha eventuella portar i mitten av lådan så att den/dem andas via skidluckan och ha basarna på varsin sida om den/dem.

Som han sade så är det TRÅNGT att få plats med 12" men det GÅR om basen inte bygger för djupt innåt.
2-3 10" får plats utan större problem och spelar på bra även om lådan är sluten (peak till TT).
Slutna lådor GÅR att få så de spelar styggt bra både ur välljudssynpunkt och tryck i en 244:a...

Okej okej good!

Blir nog inte låda fram då med andra ord det verkar lättare o köra i trunken (på min 242). Dämpa där bak var ju tanken hela tiden o det är ju själv klart annars skrammlar ju bilen sönder ska även dämpa framdörrarna hade jag tänkt med.

Du menar så jag kör basen riktad bakåt (i färdriktning) och har (om jag har två basar) rör i mitten framåt?! Fast det blir troligen bara en bas (10a).

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 september 2008
Går att rikta om plåten lite med en slägga, handlar om milimeter att man inte får in ett par 12:or

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 241 Inlägg
9 september 2008
Nahoj skrev:
Lonefox skrev:
Nahoj skrev:

Okej okej good!

Blir nog inte låda fram då med andra ord det verkar lättare o köra i trunken (på min 242). Dämpa där bak var ju tanken hela tiden o det är ju själv klart annars skrammlar ju bilen sönder ska även dämpa framdörrarna hade jag tänkt med.

Du menar så jag kör basen riktad bakåt (i färdriktning) och har (om jag har två basar) rör i mitten framåt?! Fast det blir troligen bara en bas (10a).

Nej....både basar och element riktade framåt. Bas och port på samma baffel.

Försök även se till att det är TÄTT mellan baffeln och ryggstödet (eller ja så gott det går). Det går att bygga en ram runt baffeln som sluter tätt...det blir lite pill för att få det att följa konturerna (fogskum i kanterna av ramen är en grej som funkat för andra).

7 241 Inlägg
9 september 2008
discokapten skrev:
Går att rikta om plåten lite med en slägga, handlar om milimeter att man inte får in ett par 12:or

Och göra hatthyllan vekare pga det och därmed påverka den styvhet den ändå ger karossen?
BRA tänkt där.....

Fotograf
51 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
discokapten skrev:

Och göra hatthyllan vekare pga det och därmed påverka den styvhet den ändå ger karossen?
BRA tänkt där.....

Okej okej då förstår jag hur du menar! (svar på tidigare)

Okej nej tänker inte ändra någon plåt som har med kaross att göra inte ens om det är en millimeter! Sen finns det ju redan hål i hatthyllan för högtalarna kanske kan man få in rören där om jag kör den andra lösningen men det beror ju på, den lösningen passar ju bättre om jag bara kommer att köra en bas men vi får se. Sen så kommer jag ju lägga en träform ovanpå plåten i hatthyllan där det ska plastas in koaxialer (4'').

Du har inga bra tips på basar om jag kör lösningen med två basar, då ska de helst kosta kring 1000lappen styck o klara sig med typ 220wrms!

Sök