2801
Sök

Saab 9-3 aero -00 startar ej?? Startmotorn?

47 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Hej, skulle ta bilen till jobbet och den startar inte. Det som händer är att det knäpper till i motorutrymmet och alla fläktar och allting går igång som vanligt men startmotorn snurrar inte.
Kan det vara den eller nåt brott på kabeln? Jag har kollat säkringarna och dem ser bra ut..
En startmotor (utbytes) är inte billig.. Någon som varit med om samma sak eller har tips på vad jag ska göra?

Behöver bilen och lämna in den är det sista jag vill göra..

Tacksam för svar.

268 Inlägg
9 september 2008
hade liknande problem nyligen.. va ute å körde, sen nån timme senare bara det klicka.. kollade i cellerna på batteriet och det rök något grönt konstigt.. den starta med hjälp av annan bil(startkabel) men inte själv.. köpte nytt batteri och sen har jag inte haft problem mer smile de va på saaben

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 september 2008
_booost_ skrev:
Hej, skulle ta bilen till jobbet och den startar inte. Det som händer är att det knäpper till i motorutrymmet och alla fläktar och allting går igång som vanligt men startmotorn snurrar inte.
Kan det vara den eller nåt brott på kabeln? Jag har kollat säkringarna och dem ser bra ut..
En startmotor (utbytes) är inte billig.. Någon som varit med om samma sak eller har tips på vad jag ska göra?

Tacksam för svar.

Nä detta hände mig byta jag bara batteri då gick den som en pärla igen smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

268 Inlägg
9 september 2008
då är det 3 liknande saabar varav två löst problemet med nytt batteri. Prova startkabla från annan bil, startar den så är det batteriet smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 september 2008
Nipfel skrev:
då är det 3 liknande saabar varav två löst problemet med nytt batteri. Prova startkabla från annan bil, startar den så är det batteriet smile

Ja, lite jobbigt förr när man lyssna på musik och så.. Så tog batteriet ( räckte typ 1 min att spela ) tongue så de blev nytt diiiiirekt!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

457 Inlägg
9 september 2008
Låter som dåligt batteri! Fläkten orkar den få igång, men 4kolvar, nja! big_smile

21 761 Inlägg
9 september 2008
_booost_ skrev:

Tacksam för svar.

Som de andra skriver så lutar det åt att batteriet är dåligt. Du kan ju helt enkelt testa med ett annat, men har du tillgång till en vanlig multimeter så kan du på några sekunder få reda på ifall det verkligen är batteriet som är dåligt.

Mät spänningen på själva batteripolerna (inte på polskorna) när du kör startmotorn, om spänningen sjunker ner till tex 9V eller ännu lägre, då är batteriet kasst.

268 Inlägg
9 september 2008
emijl skrev:
Nipfel skrev:

Ja, lite jobbigt förr när man lyssna på musik och så.. Så tog batteriet ( räckte typ 1 min att spela ) tongue så de blev nytt diiiiirekt!

Jag hade ett saab originalbatteri, antagligen suttit där sen 97.. höjde volymen liiite för mycke, men de "höll" men sög nog ut de sista då tongue

OT: e detta en saab-tråd nu?roll

47 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Okej.. Ja jag ska prova med startkablar eller multimeter. Trodde det kunde ha med imobilisern att göra först men har provat andra nycklar och det var det inte.

Tack för svar.

47 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Jag har inte kollat ännu men jag tror inte att det är batteriet som är dåligt. Jag kan spela musik utan problem, med steg och bas. Lampor mm tänds utan problem.. ska kolla batteriet, men det lutar åt att behöva byta startmotor.. *suck* så jäädra trångt att byta den bara.

Sök