Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
Jag tycker att batterier för marint bruk är fel typ av batteri.
Som jag skrev i tidigare inlägg så är Optimas blå batterier identiska med det röda och gula, enda skillnaden är egentligen att de blå batterierna är utrustade med en extra rostfri gängad pol. Man har alltså bara tagit ett gult (55Ah och 75Ah) och ett rött batteri och modifierat polerna litegrann. I övrigt är det samma batteri.
Att Optima är lite övereklamerat håller jag med om. När de "kom fram" så var de ganska överlägsna, men nu har andra fabrikat kommit ikapp och även gått förbi. Dock är inte Optima dåliga, det tycker jag inte, bara det att de inte är så "märkvärdiga" längre.
Jag missförstod det blå batteriet, jag tolkade det som tudors blåa för marint bruk. Där vet jag att det har lägre ström resurser än maxximat t ex. Då menar jag CCA
Optima batterierna är absolut inte dåliga. Men konkurrenterna är lägger bl a inte så mycket pengar på reklam så de har råd att sälja sina batterier till lägre priser.
Det är skillnader i egenskaper mellan de röda, gula och blå batterierna från optima. De gula används oftast så jag antar att de är de mest lämpade i optimas sortiment för ändamålet.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?