2211
Sök

batteri hjälp

BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 september 2008
jag kör med tudor Maxxima 900 Deep Cycle   tycker dom är super bra ....

och jag har två i min bil ..
då jag spelar så ligger späningen på 13,9 sen när jag spelar går den ner till 13 ungeför smile
då går de åt ström där bak med då jag kör mitt steg i 1ohm smile

men man märker ju att genoratorn hinner aldrig fulla upp de bakra till 100% allså ,,,

så jag brukar dra på laddaren då jag kommer hem från jobbet så den får stå över natten då är båda battrei fulla på morgonen med vilospäning på 13.6 -14.2 ungefär smile
Senast redigerat av birka76 (9 september 2008)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

21 761 Inlägg
9 september 2008
peterholm: Men har du kollat upp alla batterierna så att det inte är fel på något av dem?

Se även över alla anslutningar ordentligt, annars kommer det inte att hjälpa med eventuellt kraftigare saker.

Jag anser att 3 st såna batterier ska klara av ditt ljudsystem utan större problem, att spänningen med motorn igång inte kan hålla sig på runt 14V hela tiden beror som sagt till största delen på att generatorn inte orkar ge hela den ström som anläggningen kräver. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2008)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 september 2008
men är de dom blå battrein man ser på bilden ????
på din sida `?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
japp det har jag 2 blå där back å ett rött där fram jag låna 2 gula  då blev det hur bra som hels

21 761 Inlägg
9 september 2008
Så spänningen håller sig alltså bättre när du testar de gula?

BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 september 2008
har för mej dom blå är ju för marintbruk ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 september 2008
de är ju bara läsa på den här sidan vuilket som är mäst lämpad 
http://www.optima-batterien.eu/index.php?id=4&L=3

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

21 761 Inlägg
9 september 2008
Grejen är ju också att han har både ett startbatteri (mörkgrå) och ett djupcyklingsbatteri (ljusgrå) i skuffen, ifall startbatteriet har blivit rejält urdraget några gånger så är risken stor att det har sagt upp sig.

Om det blev bättre med två gula batterier så innebär det ju rimligtvis att något av de blå batterierna är dåliga. smile

21 761 Inlägg
9 september 2008
birka76 skrev:
har för mej dom blå är ju för marintbruk ?

Det blå finns både som startbatteri och djupcyklingsbatteri, den enda egentliga skillnaden mellan de blå batterierna och de andra är att blått batteri även har gängade rostfria poler förutom de vanliga polerna. I övrigt är de blå batterierna identiska med respektive rött och gult batteri.

vingåker
68 Inlägg
9 september 2008
Trudor 900 är ett bra batteri.Det funkar gott.

Drive Nice!

1 785 Inlägg
9 september 2008
peterholm skrev:
ok men kan någon ge mig en bra pris på 3 st  batteri då med bra kränm

Det bästa du kan göra är att åka runt och kolla med de som säljer batterier, de vet vilka batterier som är mest lämpade.

Jag tycker att batterier för marint bruk är fel typ av batteri. Tudor maxxima är ett bra batteri för lite pengar i sammanhanget.

Optima är har fått många marknadsandelar främst på enorm reklam. Att de skulle var bättre än andra för ditt ändamål tror jag knappast. Kolla nätet på vad det finns för olika fabrikat och typer av batteri. Har du gott om plats så, kan du ju köpa batterier som tar lite mer plats än de vanliga (Bil batterierna)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
9 september 2008
dbjanoz skrev:
Jag tycker att batterier för marint bruk är fel typ av batteri.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är Optimas blå batterier identiska med det röda och gula, enda skillnaden är egentligen att de blå batterierna är utrustade med en extra rostfri gängad pol. Man har alltså bara tagit ett gult (55Ah och 75Ah) och ett rött batteri och modifierat polerna litegrann. I övrigt är det samma batteri. smile

Att Optima är lite övereklamerat håller jag med om. När de "kom fram" så var de ganska överlägsna, men nu har andra fabrikat kommit ikapp och även gått förbi. Dock är inte Optima dåliga, det tycker jag inte, bara det att de inte är så "märkvärdiga" längre. smile

1 785 Inlägg
9 september 2008
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
Jag tycker att batterier för marint bruk är fel typ av batteri.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är Optimas blå batterier identiska med det röda och gula, enda skillnaden är egentligen att de blå batterierna är utrustade med en extra rostfri gängad pol. Man har alltså bara tagit ett gult (55Ah och 75Ah) och ett rött batteri och modifierat polerna litegrann. I övrigt är det samma batteri. smile

Att Optima är lite övereklamerat håller jag med om. När de "kom fram" så var de ganska överlägsna, men nu har andra fabrikat kommit ikapp och även gått förbi. Dock är inte Optima dåliga, det tycker jag inte, bara det att de inte är så "märkvärdiga" längre. smile

Jag missförstod det blå batteriet, jag tolkade det som tudors blåa för marint bruk. Där vet jag att det har lägre ström resurser än maxximat t ex. Då menar jag CCA

Optima batterierna är absolut inte dåliga. Men konkurrenterna är lägger bl a inte så mycket pengar på reklam så de har råd att sälja sina batterier till lägre priser.

Det är skillnader i egenskaper mellan de röda, gula och blå batterierna från optima. De gula används oftast så jag antar att de är de mest lämpade i optimas sortiment för ändamålet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bessewisser
556 Inlägg
10 september 2008
Jag köpte batterier av en kille i Stockholm... Sprillans nya Optima YT för 1 500 kr/st PMa mig om du vill ha numret till han!

//SkyNard

How low

216 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
jag va rätt nöjd med optima så man få kolla om det e fler kvar kanske

jag tackar för al hjälp här tack
Senast redigerat av peterholm (10 september 2008)

21 761 Inlägg
10 september 2008
dbjanoz skrev:
Men konkurrenterna är lägger bl a inte så mycket pengar på reklam så de har råd att sälja sina batterier till lägre priser.

Ja, där skulle kanske Optima tänka om litegrann. Det är ändå relativt dyrt i förhållande till sin storlek.

dbjanoz skrev:
Det är skillnader i egenskaper mellan de röda, gula och blå batterierna från optima. De gula används oftast så jag antar att de är de mest lämpade i optimas sortiment för ändamålet.

Jo, det gula är ju det som i princip alltid rekommenderas vid stereobygge. Min teori är att folk egentligen inte vet att de blå batterierna är samma som det röda och gula batteriet (förutom de rostfria polerna), man kanske tror att de bara passar till båtar och ingenting annat. Kollar man på Optimas hemsida så får man faktiskt den uppfattningen även där.

Det går alltså lika bra att använda ett blått batteri till tex bilstereo, MEN man måste hålla reda på vilken modell som är djupcykling och vilken som är startbatteri. Sett ur den synvinkeln så är det förstås lättare för folk att hålla reda på två olika färger istället (dvs rött och gult), då blir det mindre risk för användning av fel batterityp till ett visst användningsområde. smile

216 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Banners  Uni Bull  så får det bli har köpt 3 st så får jag se om jag köper fler  1250 st  80 Am 700 CCa

21 761 Inlägg
10 september 2008
Banner verkar vara bra, du blir nog nöjd. Bra pris också. smile

Tänk bara på att Uni Bull är ett vanligt startbatteri, dvs det är inte gjort för att djupurladdas ett flertal gånger (precis som vilket annat startbatteri som helst alltså).

1 785 Inlägg
10 september 2008
peterholm skrev:
Banners  Uni Bull  så får det bli har köpt 3 st så får jag se om jag köper fler  1250 st  80 Am 700 CCa

Ladda batterierna med batteriladdare i mellan varven så slipper du döda de nya batterierna, orginal generator hinner aldrig med att ladda. Speciellt om man kör korta sträckor och spelar mycket utan motorn igång. Lycka till

Sök