4433
Sök

Hur ska jag spela högt i en Golf II?

1 785 Inlägg
12 september 2008
Rickard-v skrev:
Om det är högt när du börja få ont i öronen då har jag ju rätt. 140 db är för högt. Högt för mig är musik på hög volym som jag kan lyssna på i flera timmar o njuta av att det är hög volyme och ren återgivning. Du får hörselskador redan om du lyssnar på 130db längre tid.

Du skrev att du spelat 147db med 3100watt. Var inte lådan peakad efter resonansen i kupen då?? Om svaret är ja har din anläggning bara spelat kanske 132db resten är resonanser.
För ljudåtergivning gäller det väl att dämpa resonanserna i plåten och ha en korrekt avstämd låda eller sluten. Då kanske min enkla watt tabell stämmer bättre, för det gäller utan resonanser o peakning av lådan. Men visst teori o praktik stämmer inte alltid.

Jo jag vet vad jag pratar om, vet du det? Menar du att k1mm0 spelar 147db med framsystemet mellan 150-20000hz +/-3db ??? Det tror jag knappast. Du skulle ju spela musik i 150db inte bara bas.
Tänk efter nu alla som skryter om sina db värden. Låter erat framsystem lika högt som basen, det ligger nog 15-35db lägre än basen. När ni spelar 140db 30-20000hz +/- 3db då spelar ni hööög musik inte bara baaaaaas.
Thulle1 du siktar på 150db musik (30-20000hz +/-3db utan pa grejer.
Lycka till jag kommer att följa ditt projekt.

Jaså menade han att spela 150dB över hela registret? Tror inte det var riktigt så han menade

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 665 Inlägg
12 september 2008
Visst måste han mena hela registret när han skriver musik högt som fan, annars hade han väl skrivit låga frekvenser högt som fan eller buller eller baaaas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Mr Kock =)
199 Inlägg
12 september 2008
Eller så tar han för givet att vi alla vet att det är basen som är mätbar med de flesta mätinstrument... (Termlab: 20-80 Hz) vilket är vad man får spela på tävling...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

16 197 Inlägg
12 september 2008
Morre_W skrev:
Eller så tar han för givet att vi alla vet att det är basen som är mätbar med de flesta mätinstrument... (Termlab: 20-80 Hz) vilket är vad man får spela på tävling...

mäter dom inte fullregister när man kör baserace??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Mr Kock =)
199 Inlägg
12 september 2008
Bra fråga..smile  (Tänkte inte på BR, men det heter ju BASS race...)

Men det ska ju komma igång nån gång med Cyclone, då mäts det fullregister, vad det är 2 meter ifrån bilen=)  (Då programvaran kommer från USA, micken finns redan på plats...)

Mkt tveksamt dock att någon spelar högre över 80Hz än de gör under...
Senast redigerat av Morre_W (12 september 2008)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

733 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Om det är högt när du börja få ont i öronen då har jag ju rätt. 140 db är för högt. Högt för mig är musik på hög volym som jag kan lyssna på i flera timmar o njuta av att det är hög volyme och ren återgivning. Du får hörselskador redan om du lyssnar på 130db längre tid.

Du skrev att du spelat 147db med 3100watt. Var inte lådan peakad efter resonansen i kupen då?? Om svaret är ja har din anläggning bara spelat kanske 132db resten är resonanser.
För ljudåtergivning gäller det väl att dämpa resonanserna i plåten och ha en korrekt avstämd låda eller sluten. Då kanske min enkla watt tabell stämmer bättre, för det gäller utan resonanser o peakning av lådan. Men visst teori o praktik stämmer inte alltid.

Jo jag vet vad jag pratar om, vet du det? Menar du att k1mm0 spelar 147db med framsystemet mellan 150-20000hz +/-3db ??? Det tror jag knappast. Du skulle ju spela musik i 150db inte bara bas.
Tänk efter nu alla som skryter om sina db värden. Låter erat framsystem lika högt som basen, det ligger nog 15-35db lägre än basen. När ni spelar 140db 30-20000hz +/- 3db då spelar ni hööög musik inte bara baaaaaas.
Thulle1 du siktar på 150db musik (30-20000hz +/-3db utan pa grejer.
Lycka till jag kommer att följa ditt projekt.

lådan var inte peakad i närheten av vad kupén peakar.. lådan på 38 hz och golfen ca 53 hz.. därför hade jag tänkt att nästa bygge skulle stämmas av efter bilen så blir det förhoppningsvis ännu lättare att spela högt!
ingen har pratat om 147 db med framsystem eller 20000 hz.... men det var vad han spelade i musik både i tomelilla, i helsingborg och på vallåkra! när man pratar om att spela musik i 150 db så menar man i musikens bastoner! man spelar lägre i musik än toner... ingen har pratat om 150 db i 20000 hz....
jag tror att du är en skojjare som mest sitter och ska va duktig... du har ju inga bilder på några stereo-grejor på din sida o inga filmer? sitter och spelar allan framför skärmen!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
12 september 2008
Morre_W skrev:
Bra fråga..smile  (Tänkte inte på BR, men det heter ju BASS race...)

Men det ska ju komma igång nån gång med Cyclone, då mäts det fullregister, vad det är 2 meter ifrån bilen=)  (Då programvaran kommer från USA, micken finns redan på plats...)

Mkt tveksamt dock att någon spelar högre över 80Hz än de gör under...

då e cyclone nåt för mig..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
12 september 2008
thulle1 det var ju därför jag skrev om PA grejer för att få även framsystemet att spela högt. Men du fattade inte varför verkar det som. För att spela musik högt inte bara bas.
Men det verkar inte intressant förstår jag nu.
Jag kan väl lite grann om billjud eftersom jag har byggt både billjud o hemmahögtalare sedan 1991.
Jag bara svammlar lite här eftersom jag inte förstår hur det kan vara kul att lägga ut hur många tusen som helst på massa basar som man bräcker polarna med genom att stoppa in en mic och se vem som får högst värde.
Billjud för mig är att lyssna på musik i bilen. Inte stå utanför o titta på en dislay till en db mätare.
Om du går in på min enkla websida så hittar du 10sidor med lite baslådor hembyggda passiva filter (framlyssnade och kontrollmätta med loudspeaker lab o mätmic) slutna lådor till dörrarna och bilder på 10 baslådor jag gjort åt vänner o bekanta i början av 90talet. På en av bilderna ser du pokal från mitt tävlande i välljud. Även lite hemhögtalare ser du.
Senast redigerat av Rickard-v (12 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

733 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
thulle1 det var ju därför jag skrev om PA grejer för att få även framsystemet att spela högt. Men du fattade inte varför verkar det som. För att spela musik högt inte bara bas.
Men det verkar inte intressant förstår jag nu.
Jag kan väl lite grann om billjud eftersom jag har byggt både billjud o hemmahögtalare sedan 1991.
Jag bara svammlar lite här eftersom jag inte förstår hur det kan vara kul att lägga ut hur många tusen som helst på massa basar som man bräcker polarna med genom att stoppa in en mic och se vem som får högst värde.
Billjud för mig är att lyssna på musik i bilen. Inte stå utanför o titta på en dislay till en db mätare.
Om du går in på min enkla websida så hittar du 10sidor med lite baslådor hembyggda passiva filter (framlyssnade och kontrollmätta med loudspeaker lab o mätmic) slutna lådor till dörrarna och bilder på 10 baslådor jag gjort åt vänner o bekanta i början av 90talet. På en av bilderna ser du pokal från mitt tävlande i välljud. Även lite hemhögtalare ser du.

välljud? mitt ska inte vara välljud... jag ska spela så högt att man inte kan sitta i bilen det är det enda ljud för mig som är kul.... alla andra här inne på forumet verkar ha förstått att det är bassracer jag snackar om men du hängde inte riktgt med på det och då kan jag förstå vrf 150 db typ skulle va omöhjligt men det är inte omöjligt med 6000 wrms till ett antal basar

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

trucken
563 Inlägg
13 september 2008
killen vill ju inte lira som en konsert...utan skall bara basa och skramla som fan...totalt meningslöst. micken man mäter med TRYCKSÄTTS och lycka till att  få en tex 600hz frekvens att flytta så mycket luft att den känns som en fet käftsmäll...
psyklone är som sagt på gång och där mäts ljudtrycket 3m från bilens dörrar. där mäts ljudtrycket sammtiigt som du ser hur rak frekvensgången är. DET ÄR SHOW.
MEN det som glöms bort är finnishen...finns ju inga snygga installationer i sverige längre.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

11 Inlägg
13 september 2008
Det skulle vara colt om någon fick en diskant att lira 150 db........jag vet inte om killen var ute efter att lira 150 db över hela registret men ett framsystem som möter hyfsat upp det med midbas och mellanregister så gäller det att lira runt 136 db med bara framsystemet vilket är fullt möjligt då jag själv gjort det.
Att lira 150 db i en golf 2 med musik går men givetvis på bara vissa låtar och långt ifrån alla låtar.
Mitt gammla bygge i en golf 1 som lirade som max 149,8 med musik men jag testade inget i den utan bara slängde ihop den på mitt vis http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=38518
Db är inte lätt men om man ska spela högt så kommer man att få lägga ner mycket tid i att testa sig fram.
Själv har jag byggt 7 olika lådor till golfen som jag ska testa med

Sök