3541
Sök

Toyota Supra mk3 oljeläckage problem

163 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#1
Hej på er alla.
var och hämtade en supra igår, skitskoj!
tills att jag hade 1 mil kvar hem, då gick packboxen på veven (tror jag).
Håller på att riva som mest, men någon som har någon idé varför den pajjat?
Känns som att det är något problem med vevhusventilationen.
Det är en moddad mk3 som har mindre uppgraderingar på de flesta ställen.
Kan det ha något att göra med att det kommer ett gult "klegg" ur avrinningen till catch tanken?


1 703 Inlägg
14 september 2008
#2
Mk3 har väl problemet med dålig vevhus vent. samt dålig toppackning. Blir vevhusventilationen igentäppt får kan kompet förstöra kolvringar, toppackning, samt förmodligen även vevens packbox. Standardrenovering på mk3 är väl planad topp samt stålpackning.


61 Inlägg
14 september 2008
#3
Får man för hög vevhustryck så kan packboxar ge upp.
Varifrån läcker den olja?

163 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#4
Det verkar komma från vevpackboxen.
Det sitter stålpackning på den, hela motorn renoverades för 130 mil sedan, en av orsakerna till att jag köpte just den.
men men.
Ska tillbaka och skruva lite mer och kolla.


36 Inlägg
14 september 2008
#5
Sånt är surt, kan ha varit felmonterad vid renoveringen.


677 Inlägg
14 september 2008
#6
Åker oljestickan upp under tur? annars tror jag inte det är vevhus, kollat också så att det inte är ventilkåporna som läcker? de brukar oftast bli torra pga den höga värmen från turbon

163 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#7
Inget jag märkt att det gjort, det verkar mer som att oljan kommer underifrån.
Det finns inte någon kunnig i öviksområdet som skulle kunna hjälpa till med lite tips o trix?
Är väl okey på att skruva men det känns som att det börjar bli lite överkurs... sad


163 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#8
Ny diagnos!
Ett hål finns bakom kamremmen, verkar ha suttit en skruv där.
Det puffar ut avgaser/rök ur hålet som sitter i anslutning till vevhusventilationen.
Var skruven är det vette satan, glad att den inte hamnade mellan några kugg iaf.
Puffarna kommer i takt med motorgången.
Är det en kolv/kolvringar som gett med sig om det kommer så pass högt tryck i vevhusventilationen?


61 Inlägg
15 september 2008
#9
Gör ett komptest på motorn.


Sök