3145
Sök

knackar Bmw 323ci (e46)

85 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
har börjat knacka lite, hörs inte så farligt än, men finns det något sätt att bli av med det enkelt? eller måste man slita upp toppen och slipa in ventilerna? har nyss bytt olja, trodde de kunde vara det, knackar inte riktigt lika mkt mer, men knackar än.. nån som har nå bra förslag?

61 Inlägg
17 september 2008
Du menar väl att den tickar, för en motor som knackar mår absolut inte bra.

85 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
japp, jag menar naturligtvis "tickar" smile nä så illa är det inte, den går som en klocka annars, men den har lite "tick" ljud.. svårt å bli av med?

Forummoderator
26 351 Inlägg
17 september 2008
momis skrev:
japp, jag menar naturligtvis "tickar" smile nä så illa är det inte, den går som en klocka annars, men den har lite "tick" ljud.. svårt å bli av med?

Har du provat med "fetare" olja?
Ibland om det är bara ett litet ticljud så kan man få bort det den vägen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
17 september 2008
Om du har otur så e de kammen som e sliten, vanligt problem tyvärr på bmw..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

85 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
pampers138 skrev:
Om du har otur så e de kammen som e sliten, vanligt problem tyvärr på bmw..

jaså? de har ja aldrig hört tidigare.. har haft bmw förut som rullat jorden runt ett par varv, men aldrig att ja hört att kammen slits mer än "vanligt" nog kan de vara så, men nått jag isf missat..

85 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
momis skrev:

Har du provat med "fetare" olja?
Ibland om det är bara ett litet ticljud så kan man få bort det den vägen..

jo funderade på "fetare" olja, men har fått för mig att bmw:s sexor är rätt känsliga när det gäller oljor, att det ska vara rätt viskositet.. vet nu inte hur sant det är..

219 Inlägg
17 september 2008
Byt vanos

85 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Kim2000 skrev:
Byt vanos

så du menar att jag ska byta vanos. hur fungerar en sån igentligen? är inte det minsta bekant med just vanos.. hur kan den göra så de börjar ticka?

396 Inlägg
18 september 2008
är det motorn då? inte runt lådan/motorn typ?

85 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Tommy_P skrev:
är det motorn då? inte runt lådan/motorn typ?

jo nog är det motorn alltid som tickar, låter som mest vid insuget typ.. precis som "ventil" tickningar..

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
18 september 2008
jag hade inne en bmw med samma typ av problem. fast det hade väl gått lite längre och hördes tydligare men vi bytte kamaxel med mera men fick inte bort ljudet tills vi bytte vanos. nu på senare dagar har man ju hört överallt att det är en klassiker nu mera att vanos ger ifrån sig det tickande "volvo" ljudet. så kolla upp lite mer om din vanos.

-den satt som en fläskläpp-

85 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
husmus skrev:
jag hade inne en bmw med samma typ av problem. fast det hade väl gått lite längre och hördes tydligare men vi bytte kamaxel med mera men fick inte bort ljudet tills vi bytte vanos. nu på senare dagar har man ju hört överallt att det är en klassiker nu mera att vanos ger ifrån sig det tickande "volvo" ljudet. så kolla upp lite mer om din vanos.

vettu det ska jag göra.. smile nån som vet vad det kostar att byta vanos? jobbigt? toppenkul när man får kloka svar här på garaget. smile

Miklen
18 september 2008
vanos har ja hört att man inte byter själv..om man inte har kunskap till d då.. att byta en vanos om d inte är dubbel går väl på 15 normalt sett.. å uppåt.. ungefär dubbelt så mycke om man har 2.. smile

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
18 september 2008
det är ganska dyrt ja. måste ju bort med kamaxlar å sånt. lämna in bilen till nån pålitlig billig firma eller nån polare. men värt att byta inan du får haveri. men som sagt kolla först med någon som vet om det verkligen är vanos som är trasig.

-den satt som en fläskläpp-

Sök