3238
Sök

Trim avgassystem volvo 940?

140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en Volvo 940 92a.
motorn är en b230fb och nu undrar jag vilken avgassystems sats som är bäst:P?
finns ju på sam, samt jt avgasteknik.

Bilen är inte trimmad.

Tack på förhand!

/Tobbe

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

Grävmaskinist
216 Inlägg
27 september 2008
#2
JT-systemet som jag har fungera finfint big_smile (3") men de är ju en turbo, kanske skulle ha 2,5" på din,blir nog finast ljud.

"Off topic": nice bil smile


-utan 940
1 728 Inlägg
27 september 2008
#3
Ersätt sista ljuddämparen med ett rakt rör istället, det blir billigare.

avdankad vietnam veteran
325 Inlägg
27 september 2008
#4
jag ersatte sista dämparen med 3tums rör och det mullrar fint smile
dock så vet jag andra som har tagit bort både burkarna och endast placerat en japps i slutet vilket också ger ett skönt ljud men då får du även en bil som låter mkt i alla lägen x)

140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
fiddes skrev:
JT-systemet som jag har fungera finfint big_smile (3") men de är ju en turbo, kanske skulle ha 2,5" på din,blir nog finast ljud.

"Off topic": nice bil smile

Jo kikade ju där på jt, de har ju faktiskt rör till 940 utan turbo med som skall ge 20-25 hk extra o bättre vrid,
ska man svälja det med hull och hår eller ta det med en nypa salt?

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#6
Vikingson skrev:
jag ersatte sista dämparen med 3tums rör och det mullrar fint smile
dock så vet jag andra som har tagit bort både burkarna och endast placerat en japps i slutet vilket också ger ett skönt ljud men då får du även en bil som låter mkt i alla lägen x)

haha ja de är ju gott med muller, men är ute efter att öka effekten en liten gnutta genom systemet med (A)

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

Grävmaskinist
216 Inlägg
27 september 2008
#7
Tobbe_940 skrev:
fiddes skrev:
JT-systemet som jag har fungera finfint big_smile (3") men de är ju en turbo, kanske skulle ha 2,5" på din,blir nog finast ljud.

"Off topic": nice bil smile

Jo kikade ju där på jt, de har ju faktiskt rör till 940 utan turbo med som skall ge 20-25 hk extra o bättre vrid,
ska man svälja det med hull och hår eller ta det med en nypa salt?

Räkna inte med någon större prestanda skillnad tyvärr. De är fantasi siffror, men de låter nog gott smile
Jag hade ett 3"-koppar rör på min gammla 740 istället för sista burken, de lät väldigt bra.
Lycka till smile


140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#8
fiddes skrev:
Tobbe_940 skrev:
fiddes skrev:
JT-systemet som jag har fungera finfint big_smile (3") men de är ju en turbo, kanske skulle ha 2,5" på din,blir nog finast ljud.

"Off topic": nice bil smile

Jo kikade ju där på jt, de har ju faktiskt rör till 940 utan turbo med som skall ge 20-25 hk extra o bättre vrid,
ska man svälja det med hull och hår eller ta det med en nypa salt?

Räkna inte med någon större prestanda skillnad tyvärr. De är fantasi siffror, men de låter nog gott smile
Jag hade ett 3"-koppar rör på min gammla 740 istället för sista burken, de lät väldigt bra.
Lycka till smile

hehe ja jag tänkte la det!

men får la smälla på ett extraktor grenrör och testa tongue

tack för hjälpen
/TObbe

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 september 2008
#9
Tobbe_940 skrev:
Jo kikade ju där på jt, de har ju faktiskt rör till 940 utan turbo med som skall ge 20-25 hk extra o bättre vrid,
ska man svälja det med hull och hår eller ta det med en nypa salt?

Haha, be dem visa bromspappren på detta. lol

140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#10
Andreas 940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
Jo kikade ju där på jt, de har ju faktiskt rör till 940 utan turbo med som skall ge 20-25 hk extra o bättre vrid,
ska man svälja det med hull och hår eller ta det med en nypa salt?

Haha, be dem visa bromspappren på detta. lol

På hur de bromsat bilen eller vadå tongue?

gå in på dera sia o läs^^

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 september 2008
#11
Tobbe_940 skrev:
På hur de bromsat bilen eller vadå tongue?

gå in på dera sia o läs^^

Ja, de måste ju ha bromsat en original 940 och sen monterat sitt avgassystem och bromsat den en gång till. Denna bromsning visade troligtvis en effektökning med 2-3hk men det kan man ju inte skriva för då är det ju ingen som köper skiten. Gå inte på sånt utan lägg pengarna på bensin och trafiksäkra däck, sen i framtiden kan du köpa en 940 LTT och skaffa trim som faktiskt gör skillnad.

140 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#12
Andreas 940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
På hur de bromsat bilen eller vadå tongue?

gå in på dera sia o läs^^

Ja, de måste ju ha bromsat en original 940 och sen monterat sitt avgassystem och bromsat den en gång till. Denna bromsning visade troligtvis en effektökning med 2-3hk men det kan man ju inte skriva för då är det ju ingen som köper skiten. Gå inte på sånt utan lägg pengarna på bensin och trafiksäkra däck, sen i framtiden kan du köpa en 940 LTT och skaffa trim som faktiskt gör skillnad.

Det ligger något i det du säger:)  däck de har jag redan nästan nya,  En Turbo kommer jag kanske får köpa beroende på om jag har råd med det.
men då är jag med på ditt resonemang med avgassystemet, får väll ta och ta bort bakre ljuddämparen och smäcka på ett rör tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 september 2008
#13
Tobbe_940 skrev:
Det ligger något i det du säger:)  däck de har jag redan nästan nya,  En Turbo kommer jag kanske får köpa beroende på om jag har råd med det.
men då är jag med på ditt resonemang med avgassystemet, får väll ta och ta bort bakre ljuddämparen och smäcka på ett rör tongue

Gör det så låter den lite häftigare iaf. Skippa allt som har med trim att göra tills du har råd med en LTT, då kostar det 50kr att öka effekten från 136hk till 165hk och 1000kr för 200hk. smile

140 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#14
Andreas 940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
Det ligger något i det du säger:)  däck de har jag redan nästan nya,  En Turbo kommer jag kanske får köpa beroende på om jag har råd med det.
men då är jag med på ditt resonemang med avgassystemet, får väll ta och ta bort bakre ljuddämparen och smäcka på ett rör tongue

Gör det så låter den lite häftigare iaf. Skippa allt som har med trim att göra tills du har råd med en LTT, då kostar det 50kr att öka effekten från 136hk till 165hk och 1000kr för 200hk. smile

Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 september 2008
#15
Tobbe_940 skrev:
Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

Det enda som skiljer en FTT från en LTT är standardutrustningen samt lite utväxlingar, enda skillnaden på motorerna är att LTT:n laddar 0,3bar och FTT 0,5bar. Så köp en LTT innan olycksstatistiken ökat såpass att försäkringsbolagen höjer premien.

128 Inlägg
28 september 2008
#16
Tobbe_940 skrev:
Andreas 940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
Det ligger något i det du säger:)  däck de har jag redan nästan nya,  En Turbo kommer jag kanske får köpa beroende på om jag har råd med det.
men då är jag med på ditt resonemang med avgassystemet, får väll ta och ta bort bakre ljuddämparen och smäcka på ett rör tongue

Gör det så låter den lite häftigare iaf. Skippa allt som har med trim att göra tills du har råd med en LTT, då kostar det 50kr att öka effekten från 136hk till 165hk och 1000kr för 200hk. smile

Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

Det som skiljer LTT och FTT är Wastegate-tryckklockan. Byter du den på en LTT så kan du ladda mer, som en fulltryckare. Och vips har du ca 165hk.

På en fulltryckare, samt LTT är det chip som gäller. För mer effekt efter 220hk får du dock uppgradera turbon m.m.


224 Inlägg
28 september 2008
#17
Jens_940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
Andreas 940 skrev:

Gör det så låter den lite häftigare iaf. Skippa allt som har med trim att göra tills du har råd med en LTT, då kostar det 50kr att öka effekten från 136hk till 165hk och 1000kr för 200hk. smile

Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

Det som skiljer LTT och FTT är Wastegate-tryckklockan. Byter du den på en LTT så kan du ladda mer, som en fulltryckare. Och vips har du ca 165hk.

På en fulltryckare, samt LTT är det chip som gäller. För mer effekt efter 220hk får du dock uppgradera turbon m.m.

jag har en bit över 220 hk på min o jag kör med org turbo

140 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#18
Andreas 940 skrev:
Tobbe_940 skrev:
Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

Det enda som skiljer en FTT från en LTT är standardutrustningen samt lite utväxlingar, enda skillnaden på motorerna är att LTT:n laddar 0,3bar och FTT 0,5bar. Så köp en LTT innan olycksstatistiken ökat såpass att försäkringsbolagen höjer premien.

Ah så de är så de ligger till.
får tänka över saken tack för tipps och råd!
kan ju vara smart att vänta på körkortet först tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

140 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#19
softmuppen skrev:
Jens_940 skrev:
Tobbe_940 skrev:

Ofan de är nice.

du har inget tipps på hur man skrämmer upp en fulltryckare då?
skall nämligen köpa en sådan isf tongue

Det som skiljer LTT och FTT är Wastegate-tryckklockan. Byter du den på en LTT så kan du ladda mer, som en fulltryckare. Och vips har du ca 165hk.

På en fulltryckare, samt LTT är det chip som gäller. För mer effekt efter 220hk får du dock uppgradera turbon m.m.

jag har en bit över 220 hk på min o jag kör med org turbo

ok ok ok, är din dyr att försäkra då?

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 september 2008
#20
Tobbe_940 skrev:
Ah så de är så de ligger till.
får tänka över saken tack för tipps och råd!
kan ju vara smart att vänta på körkortet först tongue

Inga problem! Ja körkort kan ju vara bra att ha. smile


Sök