2269
Sök

Ventiler tickar...

Norrlänning
1 453 Inlägg
24 september 2008
#21
torpis skrev:
Ellertz skrev:
torpis skrev:

Eller så går han bara ut och drar åt sina grenrösbultar så slipper ni gissa vidare wink

jasså?

Volvo använder mekaniska tryckare efter typ -99 och då kan det i princip inte ticka/knacka om dem, däremot lossnar ofta grenröret och den okunnige tror det är ventilerna smile

annars får ni reta mig wink

Aha okej smile Får lite på de då, du verkar ju kunna en hel del om volvo så wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#22
Larzan skrev:
Hällt i för tjock olja ?

Kör med helsyntet 10/40 nu . Det är väl inte så tjockt?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#23
Ellertz skrev:
Börja med att byt olja... billigast att börja så smile  Brukar ofta vara för tjock olja som är problemet..

Kör med helsyntet 10/40 nu . Det är väl inte så tjockt?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#24
dbjanoz skrev:
Oxiebo skrev:
Har en Volvo S60 2,5T 2004 som rullat 6000 mil. Nu tickar ventilerna som på en gammal Escort. Hur är det möjligt på en så pass ny bil?
Är det ett stort jobb att fixa?
Vad behöver man göra & vilka delar ska man byta ut?
Hade varit kanon om någon kunde skriva en detaljerad lista på exakt dom delar jag måste köpa innan arbetet påbörjas.

Tack... Crille....

Fel olja, korta körsträckor, överbelastad kall, orsakerna kan vara många.

6000mil finns det ingen garanti kvar? Rätt försäkrad täcker väl försäkringen för motorproblem vid så lågt miltal

Vet faktiskt inte hur det är med försäkringen? Om den nu skulle täcka är det ju kanon. Ska kolla upp det. Den kanske inte gäller om man inte är första ägaren???

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#25
torpis skrev:
Ellertz skrev:
dbjanoz skrev:

Jasså?

Mjoo.. dom gånger ja har tickande ventiler har de räckt med de smile

Eller så går han bara ut och drar åt sina grenrösbultar så slipper ni gissa vidare wink

Kan det vara så jävligt? Du skojar inte nu va?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#26
Shady_killen skrev:
kolla tändstiften så att dom e bra och kolla så att alla tändkablar sitter som dom ska

Stiften byttes på 6000 mil, den har rullat 6200 mil nu.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Avstängd
1 557 Inlägg
26 september 2008
#27
Oxiebo skrev:
torpis skrev:
Ellertz skrev:

Mjoo.. dom gånger ja har tickande ventiler har de räckt med de smile

Eller så går han bara ut och drar åt sina grenrösbultar så slipper ni gissa vidare wink

Kan det vara så jävligt? Du skojar inte nu va?

Gå ut o prova nu smile Så vi får svaret roll

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#28
torpis skrev:
Shady_killen skrev:
kolla tändstiften så att dom e bra och kolla så att alla tändkablar sitter som dom ska

Bilen i fråga har inga tändkablar...

Vore kul att höra hur det gått så fort personen i fråga dragit åt sitt grenrör smile

Jag återkommer så fort jag gjort något av era förslag :-)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#29
MrKerm skrev:
Oxiebo skrev:
torpis skrev:

Eller så går han bara ut och drar åt sina grenrösbultar så slipper ni gissa vidare wink

Kan det vara så jävligt? Du skojar inte nu va?

Gå ut o prova nu smile Så vi får svaret roll

Nej fan, inte nu. Ser inte ett smack. Får bli imorgon i så fall. Ska dessutom äta tacos nu .-)
Men jag lovar att återkomma med info om hur det gick.
Tack

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#30
Larzan skrev:
Hällt i för tjock olja ?

Blev osäker så jag gick ut och kollade och det visade sig vara 5/40, inte 10/40  :-D

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#31
Batta skrev:
köpt 15W40 olja på lidl och tänkt göra 'service' själv? ( :

Nä, jag vill inte göra samma misstag som du.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Avstängd
1 557 Inlägg
26 september 2008
#32
Oxiebo skrev:
Larzan skrev:
Hällt i för tjock olja ?

Blev osäker så jag gick ut och kollade och det visade sig vara 5/40, inte 10/40  :-D

5/40 använder flera volvo verkstäder om du inte har longlife mellan servicarna... Då är det 0/30 som gäller..

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Glasmästare
83 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#33
MrKerm skrev:
Oxiebo skrev:
Larzan skrev:
Hällt i för tjock olja ?

Blev osäker så jag gick ut och kollade och det visade sig vara 5/40, inte 10/40  :-D

5/40 använder flera volvo verkstäder om du inte har longlife mellan servicarna... Då är det 0/30 som gäller..

2000 mil mellan varven. Det är väl inte longlife?

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Avstängd
1 557 Inlägg
26 september 2008
#34
Oxiebo skrev:
MrKerm skrev:
Oxiebo skrev:

Blev osäker så jag gick ut och kollade och det visade sig vara 5/40, inte 10/40  :-D

5/40 använder flera volvo verkstäder om du inte har longlife mellan servicarna... Då är det 0/30 som gäller..

2000 mil mellan varven. Det är väl inte longlife?

Nä det är 3000 mellan då ..

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Glasmästare
83 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#35
MrKerm skrev:
Oxiebo skrev:
MrKerm skrev:

5/40 använder flera volvo verkstäder om du inte har longlife mellan servicarna... Då är det 0/30 som gäller..

2000 mil mellan varven. Det är väl inte longlife?

Nä det är 3000 mellan då ..

Ok. Vad bra. Då kan man väl säga att jag har "rätt" olja då.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Avstängd
1 557 Inlägg
27 september 2008
#36
Oxiebo skrev:
MrKerm skrev:
Oxiebo skrev:

2000 mil mellan varven. Det är väl inte longlife?

Nä det är 3000 mellan då ..

Ok. Vad bra. Då kan man väl säga att jag har "rätt" olja då.

Ja det skall det vara.. Sedan finns det väl kanske alltid bättre oljor men det skall inte ditt knack ha med att göra. Skall bli kul om du kommer åt o dra bultarna så vi får reda på om dte va det somva fel smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Glasmästare
83 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#37
dbjanoz skrev:
Oxiebo skrev:
Har en Volvo S60 2,5T 2004 som rullat 6000 mil. Nu tickar ventilerna som på en gammal Escort. Hur är det möjligt på en så pass ny bil?
Är det ett stort jobb att fixa?
Vad behöver man göra & vilka delar ska man byta ut?
Hade varit kanon om någon kunde skriva en detaljerad lista på exakt dom delar jag måste köpa innan arbetet påbörjas.

Tack... Crille....

Fel olja, korta körsträckor, överbelastad kall, orsakerna kan vara många.

6000mil finns det ingen garanti kvar? Rätt försäkrad täcker väl försäkringen för motorproblem vid så lågt miltal

Kollade min försäkring och den täcker makinskada. 8år eller 100,000km.
Blir dock en självrisk på 2000-3000kr beroende på hur långt den gått.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Glasmästare
83 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#38
torpis skrev:
Ellertz skrev:
dbjanoz skrev:
Jasså?

Mjoo.. dom gånger ja har tickande ventiler har de räckt med de smile

Eller så går han bara ut och drar åt sina grenrösbultar så slipper ni gissa vidare wink

Du får det att låta som det är skruvarna till ventilkåpan jag ska spänna big_smile. Hur trångt som helst där bakom + att värmeskölden till turbon måste bort. Men jag lyssnade extra noga idag & det är inget löst grenrör som låter. Tog av oljelocket & då lät det ännu jävligare. Som sagt, det låter som en gammal Ford Escort.

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2008
#39
Oxiebo skrev:
Du får det att låta som det är skruvarna till ventilkåpan jag ska spänna big_smile. Hur trångt som helst där bakom + att värmeskölden till turbon måste bort. Men jag lyssnade extra noga idag & det är inget löst grenrör som låter. Tog av oljelocket & då lät det ännu jävligare. Som sagt, det låter som en gammal Ford Escort.

Ja bort med värmeskölden och spänn grenrörets bultar in mot toppen.  Många är dem som trott motorn skall rasa när grenröret är löst.  Kör man motorn med olja i så är det i princip omöjligt att få nått escort slammer från ventilerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök