3412
Sök

Köpråd: Saab 900 2,0T - 96

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en Saab 900 2,0T - 96:a.
Någon som vet vad man ska tänka på / akta sig för när det gäller denna modell?
Har hört att kamkejdan är det största hotet? Någon som har en humm om vad en sådan kostar att byta?

337 Inlägg
28 september 2008
#2
det är väl inte ens kamkedja på dom...

3 liters diesel, mumma!

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#3
Rwd skrev:
det är väl inte ens kamkedja på dom...

Vad jag har hört så ska det vara det..?

Bilmekaniker
199 Inlägg
28 september 2008
#4
Ja det är kamkedja på dom

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#5
Saab_Emil skrev:
Ja det är kamkedja på dom

Vet du något man ska tänka på innan köp?

457 Inlägg
28 september 2008
#6
Kamkedja är det! Känn på lådan, alla växlar, går dom i utan problem, även backen. Skrapar någon växel? Färddatorn, fungerar den? Inge missljud från motorn och sånt, sen som vanligt! smile

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#7
Aern skrev:
Kamkedja är det! Känn på lådan, alla växlar, går dom i utan problem, även backen. Skrapar någon växel? Färddatorn, fungerar den? Inge missljud från motorn och sånt, sen som vanligt! smile

Tack smile
Jag har tittat lite på en 900 med automat.
Har du någon susning om hur automaten är i 900:an? Några kända problem m.m? Klarar den en trimning, eller har den andra begränsningar?
Senast redigerat av B-one (28 september 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
28 september 2008
#8
Det är ju de goa Trionic5 motorerna, de pallar med, kolla när kedjan är bytt senast, kanske är dax igen snart. Automat är väl inget spännande men brukar funka rätt okej. Väldans bekvämt i vart fall.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Bilmekaniker
199 Inlägg
28 september 2008
#9
MrTurbo skrev:
Det är ju de goa Trionic5 motorerna, de pallar med, kolla när kedjan är bytt senast, kanske är dax igen snart. Automat är väl inget spännande men brukar funka rätt okej. Väldans bekvämt i vart fall.

Kedjan byter man inte vid spec intervaller. utan när den är sliten.

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
28 september 2008
#10
en saab automat har mycket problem med automatlådan..ja skulle inte rekomendera en saab automat, bara till nån ja hatar eller nåt;D

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

457 Inlägg
28 september 2008
#11
Vet faktiskt inte hur det är med Automatlådan i 900:an. Däremot kan jag tillägga att "familjens" bil, en Saab 9-5 Aero -00 fick byta växelåda förra Augusti. Då hade bilen rullat ca 11.000 mil. IGÅR började lådan att jävlas. Den har nu rullat totalt 11.000mil den också! Och JA, det är en Automatare. En manuell skulle väl kunna klara lite mer skulle jag tro, då du själv kan koppla och hålla på!

SAAB-Dåre
192 Inlägg
28 september 2008
#12
Automat är väl begränsad till 400Nm om jag inte minns fel. Dom jag har kört så hade lådan varit hyffsad för att köra normalt med iaf

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#13
zijaa skrev:
en saab automat har mycket problem med automatlådan..ja skulle inte rekomendera en saab automat, bara till nån ja hatar eller nåt;D

O fan... Är det något speciellt som brukar krångla, eller krånglar det i största allmänhet?

B-one
28 september 2008
Trådstartare
#14
_CheezeBall_ skrev:
Automat är väl begränsad till 400Nm om jag inte minns fel. Dom jag har kört så hade lådan varit hyffsad för att köra normalt med iaf

Ja ok.. Men då ska den ju klara av en Nordicuhr steg 2 iaf ;P

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 september 2008
#15
Hämtat från Vi Bilägare:

2007-08-16 När Saab 900 dök upp i ny kostym hösten 1993 var fiaskot hotande nära. Modellen hade tagits fram för snabbt och följden blev stora kvalitetsproblem de första åren. Lacken flagnade, värmen var bristfällig, framvagnen glappade, handbromsen var dålig och bakbromsarna rostade snabbt ihop.
Med åren förbättrades 900:an avsevärt och det verkliga lyftet kom 1998 när Saab lanserade den omarbetade versionen med det nya namnet 9-3. Detaljförändringarna var enligt Saab 1 100 till antalet och trots att det egentligen bara var fråga om en facelift, kändes 9-3 i många stycken som en ny modell.Saab 9-3 har ett brett motorutbud, basmodellen är en tvålitersmotor på 130 hästkrafter.

Rost i dörrar e inte direkt ovanligt. Rostar ju inifrån och ut, så de ser riktigt illa ut när de väl upptäcks...


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 september 2008
#16
Fast jag anser att tidiga NG900 har oförtjänt dåligt rykte, rullar dom fortfarande så är det mesta fixat på dom, sen visst fan finns det rost på dom, om man inte tagit hand om den.

Sen när det gäller det här med lådorna, dom håller om man kan köra bil... (Sen kan man ha otur också, men tänker man efter så brukar det hålla rätt bra.)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
29 september 2008
#17
ursäkta om jag lånar tråden lite. köpte mig en manuell saab 900 2.3 som rullat strax över 30000 mil igår, men när jag körde hem, så hörde jag ett klonkande ljud från växellådan??, särskilt vid gupp å så. nån bussning som kan va slut?? Sen e jag lite orolig för kamkedjan med. Vet ju inte om den har vart bytt hmm

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 september 2008
#18
Evil_90 skrev:
ursäkta om jag lånar tråden lite. köpte mig en manuell saab 900 2.3 som rullat strax över 30000 mil igår, men när jag körde hem, så hörde jag ett klonkande ljud från växellådan??, särskilt vid gupp å så. nån bussning som kan va slut?? Sen e jag lite orolig för kamkedjan med. Vet ju inte om den har vart bytt hmm

Mvh Rikard

Byt om det rasslar, å andra sidan så vet jag folk som har kört 10k mil med skramlande kamkedja.

Växellådsfästet kan vara dåligt, oftast ingen fara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

40 Inlägg
29 september 2008
#19
Köp en talladega!


Sök