3836
Sök

Mono-block, hur funkar det?

56 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Mono ska ju vara ett enkanals-steg, men varför finns det då uttag för t.ex. två basar?

Säkerligen en noob-fråga, men frågar man inget får man inget veta.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
30 september 2008
Det är som du säger, att monoblock bara har en kanal. Anledningen till att det finns uttag för 2st basar är för att du ska slippa knö in 2st kablar i 1st kontakt. Men även av anledning till att när man kör lite grövre kablar så är det svårt att få in 2st feta kablar i 1st kontakt.

56 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Så man kan alltså köra två basar på ett monoblock?

260 Inlägg
30 september 2008
du kan köra hur många basar som helst, så länge monoblocket orkar driva alla

Lastbilschaufför
78 Inlägg
30 september 2008
mono betyder ju att den spelar likadant på kanalerna, skildnaden mellan mono och stereo är ju att på stereo så kan du ju höra ett ljud som går från vänster till höger, det gör du ju inte på mono... thats it...

hade förut ett gammalt steg som man kunde slå mellan mono och stereo, och jag använde mono på 1 högtalare och stereo när jag hade 2 ett kort tag. men skulle lika gärna kunnat ha mono då med.

eftersom du skrev "noob" antar jag att du spelat lite spel ala cs och då kan jag dra likhet där..  stereo har du 2 högtalare och du kan då lokalisera vart ljud kommer ifrån.   om du skulle haft mono skulle du bara höra ljud men omöjligt att lokalisera vad det kommer ifrån, som att bara använda en av hörlurarna

det är den enda skildnaden... sen så kanse man kan gå in på monoblock och sånt med att det är bättre för 1 högtalare och 2 kanals eller med osv är bättre för flera, men det va ju inte riktigt din fråga smile
Senast redigerat av Nivius (30 september 2008)

375 Inlägg
1 oktober 2008
Nivius skrev:
stereo har du 2 högtalare och du kan då lokalisera vart ljud kommer ifrån.   om du skulle haft mono skulle du bara höra ljud men omöjligt att lokalisera vad det kommer ifrån, som att bara använda en av hörlurarna

Om jag bara har ljud i en av hörlurarna så är det ju jättelätt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, från den som låter big_smilelol Förlåt! kunde inte låta bli där.
Senast redigerat av Dirk Diggler (1 oktober 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 oktober 2008
Dirk Diggler skrev:
Nivius skrev:
stereo har du 2 högtalare och du kan då lokalisera vart ljud kommer ifrån.   om du skulle haft mono skulle du bara höra ljud men omöjligt att lokalisera vad det kommer ifrån, som att bara använda en av hörlurarna

Om jag bara har ljud i en av hörlurarna så är det ju jättelätt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, från den som låter big_smilelol Förlåt! kunde inte låta bli där.

Vi kan ändra jämförelsen till:
Stereo: Två högtalare där man kan urskilja höger och vänster väldigt bra, dvs kunna lokalisera ljudet.
Mono: En högtalare ovanför/under skärmen som spelar ALLT ljud, alltså kan man inte riktningsbestämma h-v.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök