2313
Sök

Växellåda Saab Turbo 96-03?

62 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Har hört att saab gör dåliga växellådor som lätt går sönder och krånglar?!
Tänker mest på 900 2.0 Turbo och 9-3 aero!
Stämmer det här?

20 Inlägg
2 maj 2006
50% kommer svara "Ja, de är skitkassa", resterande 50% kommer svara "De håller om man kör som man ska"

smile

199 Inlägg
2 maj 2006
det tror jag med man har ju hört rätt mycket skit om saabs växellådor=)men vet inte om det är sant

Avstängd
1 106 Inlägg
2 maj 2006
På 900 så var det främst 94 o 95:or. Då backen hoppade ur. Men det är lite konstigt nu. På min 9-3:a så rasade lådan helt.

Livet startar vid 220 km/h

Mr,
219 Inlägg
2 maj 2006
Oftast så e det inte själva lådan som rasar utan diff huset. Detta beror ofta på att man spinner på ett hjul vid tex svängar vilket gör att det blir felbelastat. Och snabba växlingar och hård gas gör inte saken bättre.
Men visst saabs lådor e inte dom bästa men låter man bli att spinna lite i kurvan och växlar med förstånd så klarar sig dom bra...

Mvh

409 Inlägg
2 maj 2006
asså jag säger så här! kompisens låda gick men jag kan inte lova att han har kört bra med den! han sa att han bara trampa ner en växel och gav allt sen och då gick lådan jag kan inte svara på om det är sant eller falskt men lådan i min 9-3:a har inte gått och tror inte den gör det på ett tag häller så länge jag växlar som man skall! alltså (utan att rasla och rensa kuggar varje gång man växlar så håller dem) så säger jag iaf!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

62 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
då kan man ju fråga, vad kostar det att renovera en växellåda?

Sök