3465
Sök

Turbokonvertering BMW 325 E36

28 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej! Tänkte sätta i turbo i min 325a.
Har lite frågor om de. Tänkte kompsänka med en 3mm packning.
Min fråga är alltså.
Inför besiktningen så måste ju allt vara orginal. Går det att sätta på orginal grenrör,
spridare mm. utan att ta bort kompsänket och besiktiga den så? Så slipper man ju lyfta motorn bara
för man ska besiktiga.
Och så undrar jag vart man ska dra oljereturen från turbon?
Och går det köra med orginalsystemet eller ska man köpa ms eller nira
eller liknande?

Inte så bra formulerat men hoppas ni fattar vad jag menade smile

/Mattias
Senast redigerat av breadz (1 oktober 2008)


74 Inlägg
2 oktober 2008
#2
ja kompsänkt kan du ha ändå,olje returen drar du bara ner till tråget.

12 086 Inlägg
2 oktober 2008
#3
Du kan besikta med kompsänkt motor, den blir ju lite slöare än orginal.

Oljereturen drar du till tråget, ska svetsas.
Ev kan du ha den i bröstkåpan, slipper du lyfta motorn.

Smidigast/billigast är de att köpa ett piggyback-system som du programerar med orginal styrsystem.
Har du Vanosmotorn vet jag en som har ett färdigmappat sådant för M5 spridare tillsalu.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2008
#4
Topplocken är synnerligen dåliga, spricker lätt.  Lokalt florerar en teori om att man med ARP-bult ökar hållfastheten avsevärt.  Jag är inne på den linjen med...

I ett modernt och miljöinriktat samhälle så borde E85 kunna ersätta kompsänkningen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

28 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
Du kan besikta med kompsänkt motor, den blir ju lite slöare än orginal.

Oljereturen drar du till tråget, ska svetsas.
Ev kan du ha den i bröstkåpan, slipper du lyfta motorn.

Smidigast/billigast är de att köpa ett piggyback-system som du programerar med orginal styrsystem.
Har du Vanosmotorn vet jag en som har ett färdigmappat sådant för M5 spridare tillsalu.

Vad ska han ha för de då? är spridarna också till salu? smile
Tack för bra svar


28 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#6
torpis skrev:
Topplocken är synnerligen dåliga, spricker lätt.  Lokalt florerar en teori om att man med ARP-bult ökar hållfastheten avsevärt.  Jag är inne på den linjen med...

I ett modernt och miljöinriktat samhälle så borde E85 kunna ersätta kompsänkningen

Vad är skillnaden på ARP-bult och vanliga igentligen?
Har aldrig riktigt förstått de...


Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 oktober 2008
#7
breadz skrev:
torpis skrev:
Topplocken är synnerligen dåliga, spricker lätt.  Lokalt florerar en teori om att man med ARP-bult ökar hållfastheten avsevärt.  Jag är inne på den linjen med...

I ett modernt och miljöinriktat samhälle så borde E85 kunna ersätta kompsänkningen

Vad är skillnaden på ARP-bult och vanliga igentligen?
Har aldrig riktigt förstått de...

ARP-bultar är ju pinnbultar
och dom vanliga är bara vanliga bultar
sen är väl ARP bultarna giorda i ett bättre material förmodar jag
dock inte säker på det sista


654 Inlägg
3 oktober 2008
#8
ARP´s bultar är närmare flygplans kvalitet om man ska uttrycka det grovt.
Dvs,det är väldigt robusta och hållbara grejer som merparten av alla åka fort människor använder sig av för att tex stadga upp motorn med.
Är kort och gått gejer som tål mer stryk/påfestning.

Finns flera tillverkare av sånna gejer,men ARP är väl mest kända skulle ja tro.


TS:
Varför inte bara inhandla en extra motor som är orginal?
Måste väl nästanbli smidigare/enklare att bara lyfta ur hela motorn och tillbaks med en orginal osv.
Senast redigerat av Blida (3 oktober 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 oktober 2008
#9
hehe

original sitter toppen med sträckbult, dvs du drar åt dem ganska löst sen drar man exempelvis 90grader extra, bulten sträcker sig och håller toppen på plats, lite som att fästa den med gummistroppar.

ARP är inte av modell sträckbult utan man drar dem till ett visst moment, de sträcker sig inte och håller toppen mer som i ett skruvstäd.

om toppen som sådan är dålig och man laddar på mycket kan sträckbultar ge med sig och toppen spricker.

i synnerhet om man vill snikkonvertera bör man köra riktiga bult, för toppar är dyra att byta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök