3426
Sök

Bilder: På bilen, vill gärna ha kritik!!

78 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Hej hej smile Jag köpte nyligen en Nikon D60 och har börjat fota lite grann. Jag har inte lärt mig speciellt mycket än så jag skulle gärna vilja ha lite kritik från alla duktiga fotografer här på Garaget vad man kan göra bättre smile Nu har jag en dator med brightview också så alla bilder blir ljusare på min skärm än vad dom egentligen är vilket är lite surt, kollade på jobbet och då var dom ganska mycket mörkare tongue Sen blir dom lite brusiga när dom skalas ner i uppladdningen i galleriet. Kan man lägga in bilder i forumet på något annat sätt kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/30333/475408_loalfx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/30333/475409_5t27yf.jpg
Senast redigerat av Mike85 (3 oktober 2008)

//Mike

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 oktober 2008
gillar den siste bilden när man leker med slutaren smile

C H E V R O L E T <3

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
2 oktober 2008
Den första bilden var kanske inget att hurra för, dåligt ljus, inte så jätte kul vinkel och ingen direkt "kul" bakrund. Den andra var bättre, roligt med bilder med sån slutartid tycker ja wink

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

78 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Tack tack smile Den första bilden var meningen att få lite sånt ljus tongue Inget proffs som har nåt att säga? smile Ni får gärna såga tongue

//Mike

78 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Tack för tipsen smile Jag är inte så insatt i Photoshop än, men bilderna ser ju bra ut efter din redigering.. Jag la upp dom helt oredigerade bara för att man lättare ska kunna hitta fel tongue

//Mike

FreddeK
3 oktober 2008
tycker bilderna ser grådaskiga ut efter redigeringen..
Senast redigerat av Freddeponken (3 oktober 2008)

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 oktober 2008
Färgkorrigering är nästan alltid nödvändigt. Så lär dig det så kommer allt bli mycket bättre och roligare!

Whine whine!

Administratör
11 911 Inlägg
3 oktober 2008
Mike85 skrev:
Tack för tipsen smile Jag är inte så insatt i Photoshop än, men bilderna ser ju bra ut efter din redigering.. Jag la upp dom helt oredigerade bara för att man lättare ska kunna hitta fel tongue

Lek lite med vitbalansinställningarna i kameran, det är speciellt viktigt när du tar bilder i dåligt ljus som på t.ex. första bilden. Bilderna har en tendens att bli väldigt gula och röd/lila-aktiga. Det är svårt att få det perfekt direkt från kameran, men man kan göra mycket där också.

Det lila-aktiga får man pilla med i efterhand oftast i något redigeringsprogram.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

78 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Ok, får testa det lite då smile Än så länge har jag bara provat lite olika bländare och slutartider. Bör man ha så stor upplösning som möjligt för redigeringens skull? Har för mig att jag har läst det någonstans. RAW är väl att föredra?
Senast redigerat av Mike85 (3 oktober 2008)

//Mike

CORRADOÄLSKARE
205 Inlägg
3 oktober 2008
har sj precis köpt den kameran och tänkte lära mej fota lite. . kan inte hellöer för mycket om kameran:D men skall följa tråden

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219

78 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Ok, då känns det nog bättre att inte använda RAW som nybörjare smile

//Mike

Sök