4501
Sök

Spelar stereon max. behöver mer.

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
Hej.

Jag har lite funderingar ang ljudet i Saaben.

Har Prestige 300, altså största stereon med 13st högtalare och problemet är att när jag spelar maxvolym så vill jag åt mer, mycket mer.

Är det idé att börja byta ut några högtalare mot värre modeller eller är det nya slutsteg som behövs?

Misstänker att nya slutsteg automatiskt kräver värre högtalare.

Verkar inte alls bra då originalslutstegen har optik inblandad så jag måste lägga till nya och kan inte byta ut original och börja med att dra nya kablar till alla högtalare känns inte bra.

om det gör skillnad så tipsa gärna på högtalare.

mvh

/Martin

Edit. Bas har jag onödigt mycket utav så det är mellanregister och diskant som jag vill åt med nya högtalare.

Är det så att nuvarande originalhögtalare är gjorda för bas också så att mellanregistret blivit lidande där?

För nu när jag har en bra baslåda behöver inte resten kunna spela bas. basen är ändå nedställd på hela stereon i övrigt.
Senast redigerat av Martin 9-3 (1 maj 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Nknn
1 maj 2006
Akta tinnitus!

643 Inlägg
1 maj 2006
hmm. . det här fattar jag inte :S. fan i min 850 med 8 högtalare å 2 grymma basar spelar jag tillräckligt för att inte ens kunna sitta i bilen smile. tjejen hosta blod nästan. HAHA. fan du har 13 högtalare å klagar? ähh byt inte ut dom ..  köp till några diskanter. 4 st å sätt 2 fram å 2 bak så får du diskant så du klarar dig smile. i värsta fall. . köp infinity högtalare då så får du nog lite värre.

btw. du är från söderhamn? jag med. . vad heter du haha big_smile?

75 Inlägg
1 maj 2006
Liten notis till Svenss0n. Det sitter orginal Infinity/JBL grejer i denna SAAB. /Robin

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

781 Inlägg
1 maj 2006
vad har du i koferten för baser? läste du hade 3 slutsteg bla.. bilder.. kan va kul å se..

10 287 Inlägg
1 maj 2006
Ja du Martin.....

Många kommer ju att svara Boom-box med reptilhjärnan utan att läsa och se att du har bas så att det räcker redan.

Hur orginalsystemet spelar tar du reda på genom en testskiva och spela rena sinustoner från lägsta bas så inser du om middar spelar bas etc.

Kan du i dagens läge spela så högt att middar klipper? Det är egentligen fråga nr 1. För om svaret är Nej - så blir man ju lite fundersam för då utnyttjar du inte systemet fullt ut och då vet man inte hur högt det kan spela egentligen.
Om svaret är Ja - då har du problem, för skall du spela "mer, mycket mer" så pratar vi begreppsmässigt att psykoakustiskt spela typ "dubbel så högt" vilket motsvarar runt 8dB.
Detta går att lösa genom att jaga högtalare med hög verkningsgrad - vilket man oftast skall låta bli för då får man lätt högtalare som spelar på resonanser och knappast ger någon kvalitetsupplevelse jämfört med det (sannolikt) bra system du har i dagens läge.

Vill du bra ljud, typ 8dB högre - då blir det varken enkelt eller billigt. Öppna lädret, nya pantbrev, lämna in tanten på stampen, ....

Och vill du ha det snyggt installerat i en modern bilkupe utan att det skall skramla efter ett år eller börja "kläckas" när det är 30 grader ute eller spricka i 30 graders kyla - då blir det en riktig Proffsinstallation och ingen hobbytattare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
1 maj 2006
Svenss0n skrev:
hmm. . det här fattar jag inte :S. fan i min 850 med 8 högtalare å 2 grymma basar spelar jag tillräckligt för att inte ens kunna sitta i bilen smile. tjejen hosta blod nästan. HAHA. fan du har 13 högtalare å klagar? ähh byt inte ut dom ..  köp till några diskanter. 4 st å sätt 2 fram å 2 bak så får du diskant så du klarar dig smile. i värsta fall. . köp infinity högtalare då så får du nog lite värre.

???du menar att man spelar högre om man har flera högtalare???
Det har väl inte med det att göra heller..

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Jag tror knappast att Martin Nordgren (sic!, kolla hans profil så ser du hans namn.....tänk vad enkelt det kan vara....) vill ha bröt-ljud i sin bil med en skottkärra diskanter. Jag är ganska övertygad om att han vill ha bra, balanserat ljud med tydlig ljudbild.

/Göran

Svenss0n skrev:

(Groucho Marx).

3 123 Inlägg
2 maj 2006
Det orginalmonterade ljudet i 9-3 är som i alla bilar, inte riktigt så bra som man betalar för.

Misstänker att nya slutsteg automatiskt kräver värre högtalare. <-- Kan ju alltid prova med nya steg först men jag skulle tro att om du byter ut elementen mot några kitsystem i prisklassen 1500+ paret och matchar med vettiga steg så kommer du nog få diskant och mellanbas så det räcker. Se bara till att dämpa upp ordentligt och sätta fast elementen noga så det inte skallrar och skorrar överallt. Kupén är inte överdrivet stor i 9-3 så det ska nog gå att spela som satan! big_smile Ang optiska överföringen: är det inte TOS-Link som används? Borde väl finnas någon DA-omv till bil också, tex Pioneers processor och HU använder väl det systemet?
Senast redigerat av viccoA (2 maj 2006)

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Men du viccoA, skall han spela typ 8dB högre ( kvaliteten verkar inte Martin klaga på) så hjälper knappast några bättre kit-högtalare i sig då dom inte har bättre verkningsgrad än vad som sitter orginal. (kanske någon till ett par dB, men inte mer).

/Göran

(Groucho Marx).

SSS -12
3 217 Inlägg
2 maj 2006
Svaret lär ju ligga i att han ska skaffa sig ett modell värre slutsteg... Om han har Infinity/JBL högtalare original så lär dessa låta bra med ett slutsteg! JBL liksom Infinity är inget simpelt japangöra!

Vissa serier kanske...

Prova lägga på ett slutsteg, räcker inte detta får du helt enkelt dra om kablar och nya högtalare i värstingklass!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 453 Inlägg
2 maj 2006
Fuckface skrev:
Svaret lär ju ligga i att han ska skaffa sig ett modell värre slutsteg... Om han har Infinity/JBL högtalare original så lär dessa låta bra med ett slutsteg! JBL liksom Infinity är inget simpelt japangöra!

Vissa serier kanske...

Finns säkert B-modeller av alla fabrikat, bara för att det finns en välkänd logga behöver det inte betyda att det låter bra. Det handlar egentligen om vilka material som använts vid tillverkning och detta bestäms genom en budget.

"Man får vad man betalar för"

3 123 Inlägg
2 maj 2006
Sharky skrev:
Men du viccoA, skall han spela typ 8dB högre ( kvaliteten verkar inte Martin klaga på) så hjälper knappast några bättre kit-högtalare i sig då dom inte har bättre verkningsgrad än vad som sitter orginal. (kanske någon till ett par dB, men inte mer).

/Göran

Skrev några par kithögltalare vilket kan innebära 2-6 par. Skrev även med matchande slutsteg.
Menar du att du inte kan spela 8 db högre än saabs orginalsystem med orginalradio+orginalsteg om du:
köper 6 par kitsystem 1500+klassen och ett par lämpliga steg?

Man kan absolut spela högre än saabs orginalsystem med billigare kit men jag tror att martin inte vill ha sämre välljud än han redan har.

Problemet var att man inte skrev någon budget.

Jag vet hur ljudet låter i 9-3 SS med största högtalarpaketet, då min mamma har en sådan.

Martin: Var du för bas(ar) i bilen?
Senast redigerat av viccoA (2 maj 2006)

781 Inlägg
2 maj 2006
sveddan skrev:
Fuckface skrev:

Vissa serier kanske...

Finns säkert B-modeller av alla fabrikat, bara för att det finns en välkänd logga behöver det inte betyda att det låter bra. Det handlar egentligen om vilka material som använts vid tillverkning och detta bestäms genom en budget.

"Man får vad man betalar för"

host harkel.. står det inte saab på högtalarna men de är infinity/JBL som gjort dom? tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
RobinalginGolf2 skrev:
Liten notis till Svenss0n. Det sitter orginal Infinity/JBL grejer i denna SAAB. /Robin

Och slutstegen från Pioneer smile

Har skickat en förfrågan till dem ang slutsteg mm för det är mycket skumt för ingenstans finns info om pioneers slutsteg som sitter till hatthyllan idag, misstänker att det är speciellt till saab och inget man får tag på annars. och säkert samma med modellen under förarstolen (som jag inte kollat på ännu) tongue

Det bästa hade ju varit om man kommit över värre slutsteg av samma typ, (optik mm) och sen bara kunna byta ut högtalarna för jag tycker det börjar gå för långt om man ska ha totalt 4 slutsteg utöver huvudenheten och 3 batterier för att vara nöjd med ljudet hmm

Nya bilar är ingen höjdare att bygga om har jag märkt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

781 Inlägg
3 maj 2006
Martin 9-3 skrev:
RobinalginGolf2 skrev:

Och slutstegen från Pioneer smile

Har skickat en förfrågan till dem ang slutsteg mm för det är mycket skumt för ingenstans finns info om pioneers slutsteg som sitter till hatthyllan idag, misstänker att det är speciellt till saab och inget man får tag på annars. och säkert samma med modellen under förarstolen (som jag inte kollat på ännu) tongue

Det bästa hade ju varit om man kommit över värre slutsteg av samma typ, (optik mm) och sen bara kunna byta ut högtalarna för jag tycker det börjar gå för långt om man ska ha totalt 4 slutsteg utöver huvudenheten och 3 batterier för att vara nöjd med ljudet hmm

Nya bilar är ingen höjdare att bygga om har jag märkt.

'

förstår inte vitsen men att köpa en ny saab med den västa sterioanlägningen om man ändå ska byta ut allt.

Sök