2697
Sök

BMW 318I-92 Fråga om varvtal samt Kamaxel

54 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Har nu köpt min första BMW, 318I-92. Någon som har haft en sån o märkt att den går på ganska höga varv? När man ligger i 120 km/h går han på 4000 rpm!! Min äldre volvo 460 låg på lugna 3500rpm. Är det nåt fel eller ska det vara så?

Har insett att M40-motorn har konstruktionsfel, gällande topplocket vilket leder till ett satans tickande med ventilerna o sliten kamaxel mad. Kan man göra något åt detta? Inser ju att jag måste se över det o kanskek byta hela skiten. Men kan man göra nåt förebyggande? Bilen har för övrigt rullat 19800 mil med senaste servicen på 17600 mil på BMW.

Tack för svar/ Johan

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 oktober 2008
den ska ligga på så höga varv! gör i alla fall min! den är som jag ser det byggt för snabbare acc än höga hastigheter tongue dock tycker jag att det räcker med 200km/h, men för att varva såpass mycket tycker jag att den drar lite bensin ändå, runt 0,7 i snitt hastighet på 110-130!

den felkonstruerade toppen får man tyvärr leva med sad men jag har kört med min i snart fem år, och den har inte blivit sämmre iaf! bara att byta kamrem tidgare än det står och sköta servicen! ordentligt!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Sök