Information om Aussie Locker
tagen ifrån bakaxeldelar...!!
Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.
Slungdiffen som sitter monterad orginal på vissa 940. Slungdiffen låser i regel upp till 40 km/h, i bästa fall.
Sellholm-diffen fungerar bra men den kostar minst 14000kr.
Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och fungerar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar. Då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt att lamellerna får ta mycket stryk.
Sen finns även Torsendiffen som är utmärkt vid bankörning, rally och till den lite värre bruksbilen. Den klarar 500hk utan problem och finns att köpa hos Bakaxeldelar.
Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil, ett bladmått, ett don och en hammare så går den utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag.
Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.
En slungdiff låser i regel upp på 1-ans växel, sen är man i regel lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker håller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Den funkar även bra på isen och låser även på 4-ans växel i 150 km/h. Har man tillräckigt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3-an och 4-ans växel. Till råga på allt är det inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker in i depån - utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen. Dessutom är den tillåten!
Sen om man har en stel axel dvs agadiff, svetsdiff, esabdiff eller spole så får drivaxlarna ta allt stryk. Det finns igenting som kan ta upp brytningen/påfrestningarna när man svänger eller kör på strippen. Men i diffhuset där Aussie Lockern finns monterad behåller man fjäderbrickorna (trust watch) som sitter bakom dreven där drivaxlarna går in. Det gör att Aussie lockern är mycket skonsam mot dina drivaxlar vilket betyder att förstärkta drivaxlar är inte nödvändiga.
Vid montering av Aussie Lockern så påverkas INTE hastighetsmätaren eller ABS-ringen.
Aussie Lockern passar i Volvo 140, 240, 740, 940 - både 1030 och 1031.
OBS! Har du en 940 med ett diffhus som INTE är gult måste du ha speciella brickor med för att Aussie Lockern ska passa (fråga efter dessa hos oss).
Låter det illa i din bakaxel är inte Aussie Lockern lösningen på ditt problem. Då är det snarare dags för en bakaxelrenovering då diffhuset troligtvis är slut. Monterar du i den situationen en Aussie Locker finns det stor risk att Aussie Lockern inte "beter" sig som den ska. Skaffa då ett nytt diffhus innan du monterar dit den. Det är mycket sällan fel på Aussie lockern utan i regel alltid diffhuset som är slut p ga för brutal körstil/tung höger fot.
Frågan brukar dyka upp hur mycket en Aussie Locker klarar. Det finns många som har 5-, 6- eller 700hk. När det gäller "rejs"-delar finns dock ingen garenti. Men man får räkna med att den slits beroende på hur mycket effekt man har. Det som är viktigt att tänka på när det är dags att "elda" upp lite gamla vinterdäck är att ha samma diameter på däcken. Annars kommer ena hjulet att snurra fortare och det gör att man får samma fenomen som när man svänger, dvs dreven kuggar över lite. Det är inte så speciellt bra/lyckat att åka med hugg/ryckningar i 150 kmh, och det är definitivt inte bra för Aussie Lockern.
Bakaxeldelar kan även motera Aussie Locker i ditt diffhus åt dig. Då mäts det upp för att var 100% säker på att det inte är slut. Det har hänt vid ett flertal tillfällen att diffhuset har fått kastas p ga för stora spel.
Obs! Vid isärtagninga av diffhuset kan skölden som sitter framför bultarna till kronhjulet klippas bort med en plåtsax och sedan "punktas" ihop/tillbaka med en svets. Sköldens funktion är att hålla "kvar" bultarna om dom skulle släppa. Det är inget måsta att sätta dit skölden igen förutsatt man har använt Locktite och dragit bultarna med rätt moment.
Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!