2368
Sök

2 lågnivå kablar och klarar slutsteget?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Jag har kört nu på mitt bygge hära och nu när det börjar närma sig inkoppling av alla saker står jag som ett fån.

Vilken av kablarna ska jag använda till basarna? pre-out rear eller s.w-out? eller har inte det någon större betydelse? Om jag kan använda pre-out rear så slipper jag dra en till lågnivå kabel, blir 3 totalt i sådana fall hmm

Jag har dessa högtalare
Trevägs 6x9 tum GTO serien från JBL har uppdateras med ny teknik och design. Plus One membran med större yta för bättre basegenskaper. My-Ti diskanter med Mylar/titaniumkomposit membran, som klarar att återge höga frekvenser på samma sätt som titanium diskanter. Samtliga högtalare har 2-ohms impendans för att krama ur mesta möjliga effekt ur förstärkaren.

Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Membran i polypropylen (Plus one). Gummiupphängning. Mylar/Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 94dB. Frekvensomfång 50-21000Hz. Effekttålighet 300W max. 100W RMS. Monteringshål 221x151mm. Monteringsdjup 75mm.

Kommer mitt slutsteg att orka driva dem, 1 utgång 1 högtalare?
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D24030

Kommer dessutom slutsteget orka driva mitt framsystem som består av 4st
Tvåvägs 6,5 tum GTO serien från JBL har uppdateras med ny teknik och design. Plus One membran med större yta för bättre basegenskaper. My-Ti diskanter med Mylar/titaniumkomposit membran, som klarar att återge höga frekvenser på samma sätt som titanium diskanter. Samtliga högtalare har 2-ohms impendans för att krama ur mesta möjliga effekt ur förstärkaren.

Koaxialhögtalare: Tvåvägs 6,5 tum. Membran i polypropylen (Plus one). Gummiupphängning. Mylar/Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 92dB. Frekvensomfång 55-21000Hz. Effekttålighet 165W max. 55W RMS. Monteringshål 145mm. Monteringsdjup 61mm.

Ska alltså koppla 2 framhögtalare på 1 utgång

För att samman fatta det, 4kanals slutsteg
utgång1, 1st 6*9
utgång2, 1st 6*9
utgång3, 2st 6,5
utgång4, 2st 6,5
Senast redigerat av Sherlia (10 oktober 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 oktober 2008
Till basarna skulle jag rekomendera s.w-out. Just av den enkla anledningen att den är troligen inte fader-beroende utan behåller sin nivå även om man fadar fram eller bak.
Sedan kan man allt som oftast lätt ändra basnivån via enheten. Väldigt trevligt om man lyssnar på ngn låt som har mer eller mindre bas jämfört med vad man ställt in det med för musik.

Steget:
Detta steg klarar som lägst 2 ohm per kanal.

Ditt framsystem är två kit på vardera 2 ohm och enda sätt du kan koppla innebär 1 ohm last på två kanaler av steget. Alltså kan du bara köra med ett kit per kanal på det steget.

Eftersom det är två kit med separata filter och om du skulle sätta elementen i serie istället för att få 4 ohm last behöver du nya filter

Jag skulle skippat 6x9-orna i detta läge och köra kiten på fyra kanaler på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Så bästa lösningen för att verkligen få det att funka är att köpa ett 4 kanals slutsteg som pallar de dära med andra ord?

Skulle detta steg funka ?
JBL GTO504 Slutsteg 4 kanaler
Fakta
Antal kanaler: 4 Klass AB
Effekt 4x50 Watt RMS 4 Ohm
Effekt 4x70 Watt RMS 2 Ohm
Effekt bryggkopplad 2x140 W RMS 4 Ohm
Stabil i 2 Ohm stereo, 4 Ohm mono
Frekvensomfång 10-100000 Hz -3 dB
THD 0,03%
Signalbrus 105 dB
Ingångskänslighet 0,100 - 6 Volt
Filter HP 30-320 Hz 12dB/oct
Filter LP 30-320 Hz 12dB/oct
Bass Boost + 6 dB 50 Hz på kanal 3,4
AUX lågnivåutgång (RCA) för vidarekoppling till fler slutsteg
Avsäkrad med 40 Amp (2x20)
Dimensioner (mm) 350 x 263 x 53
Bruksanvisning på Svenska
2 års garanti

eller menar du att jag måste hitta ett steg som klarar 1ohm? Detta låter kanske flummigt men vad händer om jag skulle sätta en resistor så det blir 2 ohm ? big_smile

Eller ja rättare sagt det är inte 2 exakt lika dana högtalare utan 1 sån jag uppgav och en sådan hära med separat diskant och ett löst delningsfilter.
JBL 6507c 6,5" högtalare 2Ω
Fakta
6,5", 170 mm
2-vägs, system
Konmaterial Polypropylene
Konupphängning gummi
Plus One™ Woofer Cones
Kantdriven 25 mm Kaladex® dome diskant
Användbart frekvensomfång 55-21000 Hz
Användbar känslighet 90 dB 2,83 Volt/1m
Effekt 70 Watt RMS, 210 Watt max
Rek. förstärkare 10 - 100 Watt RMS
Impedans 2 Ω
Monteringsdjup 61 mm
Monteringshål 145 mm
Pris för ett par med galler och delningsfilter
Senast redigerat av Sherlia (10 oktober 2008)

43 Inlägg
10 oktober 2008
Om du skulle sätta ett motstånd på 2 ohm i serie med högtalaren kommer halva effekten gå till motståndet vilket skulle bli väldigt varmt när du spelar lågt och när du krämar på så brinner det nog upp. Så det är ingen bra ide.

Visst finns det steg som klarar 1 ohm men det är inget jag skulle rekomendera att köra på. Skulle försöka hålla mig på minst 2 ohms last till ett framsystem då du tappar kontroll och får mer distorision när du lastar ned ett steg.
Kör med bara ett par av framsystemen istället och 6*9" där bak

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
jo jag låg och tänkte på det med men nu är det ju så att jag har samtliga högtalare liggandes. Men men, man gör väll vad man kan antar jag. Fan big_smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Men du, om jag låter min cd spelare driva ett par av framhögtalarna då, det borde väll funka utmärkt? eller blir det konstigt?
Panasonic CQ-C9700N
4 x 50 Watt
Senast redigerat av Sherlia (11 oktober 2008)

134 Inlägg
11 oktober 2008
Kör med framsystemet på slutsteget och sedan 6x9" på stereon, tror de skulle bli bäst så wink

/t0bias

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 oktober 2008
t0bias skrev:
Kör med framsystemet på slutsteget och sedan 6x9" på stereon, tror de skulle bli bäst så wink

Förutsatt att enheten klarar 2 ohm ja vilket inte är säkert......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
nepp de gjorde den inte ser jag, 4-8 ohm.

Kanske man kan köpa ett litet 2 kanalssteg? något ni kan rekomendera som är litet i formatet som jag kan gömma ? smile
Senast redigerat av Sherlia (11 oktober 2008)

Sök