MeloveGolf skrev:
TurbOla skrev:
Men om man jämför med killens andra 4wd test, med bl.a. 2 audi, en subaru och en mitsubishi, klarar volvon av testet bäst, med minst hjulspinn och snabbast aktivering.
snabbast aktivering - läs på hur viskon funkar så förstår du att detta var önsketänkade
Viskomellandiffen består av två axlar som snurrar i samma axialled. När båda snurrar samtidigt och med samma hastighet är inte mellandiffen aktiverad.
Detta är en hydraulisk variant (därav visko) som bygger på friktion.
När axlarna rör sig med olika hastighet (framhjulen spinner) värmer detta oljan som mellandiffen badar i, och när oljan blir varm stelnar den och låser mellandiffen och får bakhjulen att driva, vilket kan ge upp till 50% drivning bak.
Förutom det är bakaxeln diffbromsad under 30km/h tror jag det är, och mellandiffen kan bara snurra åt ett håll - d.v.s. när man backar har man alltid AWD konstant.
Edit: Upplys mig om det är något jag har missat.

Edit igen: Sökte på Volvo AWD och fick fram lite mer...
"The viscous clutch normally allows 95 percent of the engine power to remain directed to the front wheels and five percent to the rear wheels under conventional driving conditions. But as soon as a wheel slip is detected, the viscous clutch adjusts torque distribution to all wheels and when necessary, can transfer up to 95 percent of the engine power to the rear wheels. This all takes place in milliseconds--well before a driver would be capable of making such a decision. No special technical or driving skills are required to operate the all-wheel drive mode. The entire action is completely transparent to the driver. In fact, the action is similar to what occurs in an automatic transmission."
"The viscous coupling, which is located ahead of the rear differential, appears as a long tube filled with silicone oil and contains a large number of discs. The viscous clutch is designed to use the silicon oil's viscosity to transfer power via the discs to the rear wheels when the front wheels start to spin. Every other disc is connected to the front wheel part of the shaft and the alternating discs are connected to the rear differential. When the discs revolve at a different rate the silicone oil in which the discs rotate becomes more viscous and thus increases the pressure. As this pressure increases, torque is transferred to the rear wheels. If the viscous coupling is subjected to intensive slipping, the silicone oil and discs become very hot. At this point, the coupling locks-up to prevent any slippage."
http://www.autoworld.com/news/volvo/awd.htm