2457
Sök

saab problem

755 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
Hej!!
har ett litet problem med min saab 900i -88
det är så att min nyckel har fastnat i tändnings låset och jag får inte bort den
någon som har råkat ut för samma sak eller vet hur man gör för att få ut nyckeln
det är nämligen lite jobbigt att lossa batteri polen när man har parkerat för att den inte stänger av lysena och så

skulle vara jätte bra om någon vet hur man göra, håller nämligen på att bli helt galen..

91 Inlägg
3 maj 2006
du har inte glömt rattlåset då;)

Mr,
219 Inlägg
3 maj 2006
Har du fått i backen ordentligt då? Testa i lite olika lägen med växelspaken..

91 Inlägg
3 maj 2006
men är det så på gamla saab?

755 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
finns inte så mycket rattlås i dom så
och back spärren är det jag tror är felet men tänkte om någon hade någon annan ide

755 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
har försökt med typ alla lägen på baken det är det att det är lite jobbigt för det har börjat köra väldigt många konstiga bilar där jag bor så vill inte att bilen ska så helt fri från att bara ta

Mr,
219 Inlägg
3 maj 2006
E väll i så fall bara att riva bort plasten och kika lite. Borde ju kunna komma åt själva spärren på något sätt så du får ur den..

755 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
får kolla det i morgon håller på att somna har varit uppe sedan 4 i dag på morgonen.. tack för alla tips så länge.. ha det gott

5 710 Inlägg
4 maj 2006
Svärd skrev:
E väll i så fall bara att riva bort plasten och kika lite.

Just ett problem då nyckeln kommer ta imot i plastlocket när den sitter i....
Men jag hade brytit/sågat av skiten för att komma åt, nya lock finns det drösavis på skroten.

>>good_year, för att komma åt o ta ett kik så lossar du växelspaksdamasken där du hittar ett par skruv som du lossar för att få bort plastlocket.

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
4 maj 2006
Men när du lägger i backen går det att ta ur nyckeln? Du bör nog byta ut tändlåset om du inte får ur nyckeln. Prova att lägga i backen ordentligt o sedan prova få ur nyckeln. Nu till prets:det är inte bara på gamla Saab man måste lägga i backen te.x på alla 900 o 9-5 måste man lägga i backen. Men inte på nya 9-3 o 9000 men på og 9-3 måste man lägga i backen för att ta ur nyckeln ur tändlåset. Om det inte går att få ur nyckeln ur tändlåset så får slita ut nyckeln. Om det inte går så får du ringa till Saab eller slå en signal till SDCC. O byta ut tänlåset.

Livet startar vid 220 km/h

755 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
försökte i tre timmar i dag att få bort min nyckel blev så j*vla förbannad tillslut så jag tog en rörtång och drog upp nyckeln som den var så nu kan jag starta min bil med allt möjligt..
det var min bakspärr som hade vikitseg och förstört någon metalbit som låg och skramlade får byta hela tändningslåset växelspak och växelväljare...
jätte kul!!!! men tack för alla tips... har varit en hjälp på vägen..

hårdrockar'n
118 Inlägg
4 maj 2006
sätt in en strömbrytare istället.
var likadant i min gammla saab, kunde starta med vadsomhelst.
tänkte sätta in en strömbrytare men den blev stulen innan dess.

Modern cars - they all loo like electric shavers

755 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
det var ju inte bra att den blev stulen..

5 710 Inlägg
5 maj 2006
Brytare till bränslepumpen är ju en variant men att byta spakställskonsol/tändlås är inga större svårigheter.
Enda problemet är att konsolen i framkant sitter fast med ett par 3-kantiga muttrar som gemene man inte har hylsa till i verktygslådan.
Lösningen är skruvmejsel och hammare och att man slår runt muttern....tar lite tid men funkar.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

755 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
ja jag gjorde det i går. har satt ihop skiten så länge

Sök