3003
Sök

basen slår för sent, vad är felet??

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
Hej!

Jag har upptäckt att baselementet i min hemmastereo slår senare än mellanregistret när man lyssnar på musik med mycket bas.
nån som vet vad som kan vara felet? basen är en 8" tummare och har separat inkoppling till förstärkaren om det kan vara till någon hjälp.

MVH Fredrik

21 761 Inlägg
4 maj 2006
Prova att fasvända basen, vänd på högtalarkablarna och hör om det blir någon skillnad.

1 903 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
har redan provat det men märkte tyvär ingen skillnad sad

21 761 Inlägg
4 maj 2006
Kan också bero på ostadig låda, om den vibrerar mycket så hänger inte elementet med och då blir basen luddig och seg.
Är det en separat subbas?
Är det viss sorts musik som låter så eller är det vid all sorts musik som har basdunk?

1 903 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kan också bero på ostadig låda, om den vibrerar mycket så hänger inte elementet med och då blir basen luddig och seg.
Är det en separat subbas?
Är det viss sorts musik som låter så eller är det vid all sorts musik som har basdunk?

Basen sitter i samma låda som mellanregister och diskant men den har separat sladd till förstärkaren.
det är bara när man spelar thecno och dance,trance och liknande som den låter så. låter inte alls konstigt om man spelar rockmusik. jo lådan kan nog vara lite ostadig för det vibrerar ibland och det låter som om den inte är riktigt ihopsatt och basen låter lite grötig ibland när den inte hänger med. vet inte om det är relevant men förstärkaren har någon typ av loudness funktion som gör att det blir mycket mer bas men när man stänger av den funktionen så låter basen nästan ingenting :S funktionen heter typ "3D Super Woofer"eller nått sånt om det kan vara till nån hjälp.

tacksam för svar smile

MVH Fredrik

1 854 Inlägg
4 maj 2006
Får för lite kräm skulle jag gissa på

21 761 Inlägg
4 maj 2006
Om man vrider på loudness väldigt mycket så kan förstärkaren börja krokna lite och då blir basen grötig. Man får också tänka på att det trots allt bara är en 8" bas i varja låda. Om den ska spela bastoner eller basdunk på hög volym så måste konen röra sig ordentligt och hemmabasar brukar inte ha så lång x-max vilket innebär att elementet bottnar ganska fort.
Sedan om det är som onej84 säger, att förstärkaren inte orkar med, så kan det bli så att basen grötar ihop sig fastän elementet inte bottnar.

Vad är det för förstärkare som du har?
Senast redigerat av Drönirettab (4 maj 2006)

SSS -12
3 217 Inlägg
4 maj 2006
Det är inte så att slutsteget får för lite ström och sackar därför efter under uppladdningen... Jag skulle gissa på antingen en sämre byggd låda eller att det behövs en kondensator! Men sen är jag inte något proffs heller, men så spekulerar jag iallafall!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Evolution
1 627 Inlägg
4 maj 2006
Fuckface skrev:
Det är inte så att slutsteget får för lite ström och sackar därför efter under uppladdningen... Jag skulle gissa på antingen en sämre byggd låda eller att det behövs en kondensator! Men sen är jag inte något proffs heller, men så spekulerar jag iallafall!

Inte för att va taskig men förstog jag rätt snacka vi hemma sterio
Senast redigerat av Karlzzon The One (4 maj 2006)

Fäll ner pungen och landa

SSS -12
3 217 Inlägg
4 maj 2006
På det viset... Då går jag och lägger mig igen!

God Natt tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 903 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
onej84 skrev:
Får för lite kräm skulle jag gissa på

jag tror inte dom får för lite kräm, för förstärkaren och högtalarna är köpta i "paket" så dom borde ju vara anpassade efter varandra....eller?

MVH Fredrik

69 Inlägg
5 maj 2006
är det en hemmabio förstärkare du kör med eller? tänkte om du har det så kan du ju ha någon form av fördröjning inlagd som du inte vet om! vild gissning men det är ju värt att kolla

Glidare...
64 Inlägg
5 maj 2006
intelligent: för lång signalkabel... sorry för OT. kunde inte låta bli

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

1 903 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
olsen skrev:
intelligent: för lång signalkabel... sorry för OT. kunde inte låta bli

tror inte det är felet. kabeln till mellanregister & diskant är precis lika lång som den till basen.

MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (5 maj 2006)

1 903 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
totte81 skrev:
är det en hemmabio förstärkare du kör med eller? tänkte om du har det så kan du ju ha någon form av fördröjning inlagd som du inte vet om! vild gissning men det är ju värt att kolla

nej det är en vanlig 2-kanals stereo förstärkare. kan det vara fördröjning på en sån med?

MVH Fredrik

21 761 Inlägg
5 maj 2006
Nej, det är det knappast.

Vad är det för märke på stereon.
Senast redigerat av Drönirettab (5 maj 2006)

69 Inlägg
5 maj 2006
nej det har jag aldrig sett men det var ju ett försök bara tyvärr vet jag inte riktigt vad felet kan vara då!

21 761 Inlägg
5 maj 2006
Men det var helt rätt tänkt, det brukar ju finnas olika sorters inställningar på ljudet hos en hemmabioförstärkare.

Det kan ju förstås också vara så att högtalaren inte är anpassad för att spela djupbas, att avstämningen på lådan är sådan att den inte hänger med i låga frekvenser. Det är ytterligare ett alternativ.
Senast redigerat av Drönirettab (5 maj 2006)

1 903 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, det är det knappast.

Vad är det för märke på stereon.

märket på stereon är: Hitachi.
ett alternativ om jag inte kan fixas problemet är ju att koppla in min gammla hemmabiobas och stänga av dom inbyggda basarna. kan jag isåfall koppla den på samma kanal som mellanregisterna & diskanterna?

mvh Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (5 maj 2006)

Sök