2844
Sök

Snabb hjälp! Volvo B230k? Automatchoke?

208 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare jag har köpt mig en volvo 745 GL -87. Förgasare med automat choke.

Problemet är att bilen inte har någon ork på lite högre varv, Den typ blödrar och det händer ingenting  (som att choken ligger i och Motorn surar ner sig.) tomgången varierar som tusan.. Ibland dör bilen och ibland går den bra..
Har läst lite här och var att choken är Vacumstyrd, Stämmer detta?
Isånnafall så undrar jag vilken av alla 1000 vacumslangar det kan vara?
Tänkte om man kunde koppla bort choken helt och sen får man nöta startmotor tills man köpt en ny bil tongue

Tack på förhand till alla som hjälper och försöker hjälpa.. tongue

/Mvh Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

Forummoderator
26 339 Inlägg
12 oktober 2008
AffeBoyen skrev:
Tjenare jag har köpt mig en volvo 745 GL -87. Förgasare med automat choke.

Problemet är att bilen inte har någon ork på lite högre varv, Den typ blödrar och det händer ingenting  (som att choken ligger i och Motorn surar ner sig.) tomgången varierar som tusan.. Ibland dör bilen och ibland går den bra..
Har läst lite här och var att choken är Vacumstyrd, Stämmer detta?
Isånnafall så undrar jag vilken av alla 1000 vacumslangar det kan vara?
Tänkte om man kunde koppla bort choken helt och sen får man nöta startmotor tills man köpt en ny bil tongue

Tack på förhand till alla som hjälper och försöker hjälpa.. tongue

/Mvh Anders

...eller så sprutar du startgas runt motorn för att se om tomgången ändrar sig, och eliminerar slang för slang så du kanske kommer billigt undan om du har tur..? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

208 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
har inte provat med startgas.. har provat dra ut lite slangar men utan resultat... ska prova lite mer imorgon... frågan lyder fortf om choken är vacumstyrd??

/Mvh Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

21 761 Inlägg
12 oktober 2008
AffeBoyen skrev:
frågan lyder fortf om choken är vacumstyrd??

Det står iaf någonting om detta i Haynes (kapitel 4B.11), men jag har själv inte skruvat i en B230K. AirOne har väl däremot haft en sån. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 oktober 2008)

208 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Okey.. det står ingeting om vilken av slangarna det är som leder till Choken?
Har lite brottomt att fixa det här då jag inte har någon annan bil att köra med och jag måste ha en bil som funkar någorlunda under veckan då jag inte kan kommer sent till jobbet.. "nytt jobb" smile

Håltagare
239 Inlägg
12 oktober 2008
Prova att spruta stargas på/runt motor och se om det blir ngn skillnad gör de det så läcker antagligen någon av vacumslangarna.. B230K den sämsta motor Volvo tillverkat:(

21 761 Inlägg
12 oktober 2008
AffeBoyen skrev:
Okey.. det står ingeting om vilken av slangarna det är som leder till Choken?

Nä, det är inga bra bilder heller. Ska dock tillägga att jag har handboken till 240, inte 740. Fast förgasaren borde vara likadan.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 oktober 2008
Men de sitter ju en vakumklocka på föggen. Kan ju va den som är choken. Men kolla den slangen. Annars är de startgas som gäller. Min gick inte på låga varv å drog 3 liter milen.

Trasig insugspackning. Men bytte sedan till a-förgasare och insug.

Men när ja gick te volvo här i säffle så sa de att ja kunde lika gärna slänga en granat under huven å springa lol Fransk dret på den motorn

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

208 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Coffen skrev:
Prova att spruta stargas på/runt motor och se om det blir ngn skillnad gör de det så läcker antagligen någon av vacumslangarna.. B230K den sämsta motor Volvo tillverkat:(

jag ska prova med startgas imorgon... Men om det inte blir någon skillnad vad kan då vara felet?
Läst på någon annan tråd här på garaget att det ska vara olja (förgasarolja) någonstans?
Det är ju som två "spjäll" i den där förgasaren (Olika stora) gissar att den mindre är Choken?
Ska det "lilla" spjället vara öppet eller stängt? öppnar man det  spjället så går bilen bra och har bättre ork än tidigare men då är tomgången "skyhög" nästan på 3000 varv.. sad

/Mvh Anders
Senast redigerat av AffeBoyen (12 oktober 2008)

208 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Men de sitter ju en vakumklocka på föggen. Kan ju va den som är choken. Men kolla den slangen. Annars är de startgas som gäller. Min gick inte på låga varv å drog 3 liter milen.

Trasig insugspackning. Men bytte sedan till a-förgasare och insug.

Men när ja gick te volvo här i säffle så sa de att ja kunde lika gärna slänga en granat under huven å springa lol Fransk dret på den motorn

Jo kan tänkte mig att dom sa så åt dig.. har själv stor lust att göra så men har inte så bra ekonomi att göra det just nu..(Köpa granat alltså) tongue

Den där vacumklockan du snackar om tror jag också är choken men jag tror att den har gett upp i min bil elr så är OLJAN som ska vara där Borta?

/MVh Anders

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 oktober 2008
Har iaf en fögge över dock vet ja int eom de var den de va fel på tongue

Men automatchoken går på nått värmerelä eller något. Nått som stänger när de blir varmt iaf. Kommer inte ihåg hur de såg ut. Ska gå å kolla föggen nu

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 oktober 2008
Jadu detta satt ju i en 240 och de va chokwire. Vakumklockan som sitter på föggen ä te andra spjälet. Va ju vakumstyrt här. Ska ju va som hedliga webrar, mekaniskt. Kronglar inte. Just de en weber 36/36 passar perfekt på insuget. Hade de på min så länge ekonomin tillät sen ble de a-fögge

Men har du 2 vakumklocker på din?

208 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Tror bara att det sitter en vacum klocka..  är osäker.. kan gå ut och fixa bild... sen tänkte jag vad det där A-förgasare är för något? passar den förgasaren rakt på min bil? och vad kostar WEber 36/36.. vill ju samtidigt inte ha något soppa monster.. tongue

208 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
http://www.blocket.se/vi/18407950.htm?ca=1_8_s
Passar den förgasaren rakt på mitt insug?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 oktober 2008
Den passar nog ja. dock inte de insuget.
A-motorn har en vanlig förgasare som pierburg/stromberg Dock måste du ha insuget också. Sen vettefan va du ska göra med all jävla el å styrboxen? Ja klipte skiten å satte dit fördelare med brytare. Spika satan ibland å glötände. Men körde ändå skiten ur den så. Dock håller den än.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 oktober 2008
Tror inte det! inte säker.
Men allt går ju att modda om smile
Ska nog inte vara så jobbigt att få den på din sånna fall.
Men med en Weber så sparar man ju inte på bensin direkt wink
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (13 oktober 2008)

C H E V R O L E T <3

208 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Är det inte bara slänga dit en fögasare och köra? El och sånt finns väll inte till något sådant?
Tänkte bara ha den här bilen någon vecka.. sen försöka kränga iväg den till någon stackare..
Ska prova med startgas imorgon och hittar jag inget då så blir det väll att köpa en weber gasare och trycka dit... tongue
Är det mycket jobb och sätta dit en vanlig förgasare från typ en "vanlig" GL ?

208 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
har hittat ett insprut från en GLE Passar det bolt-on eller måste jag göra något annat för att det ska funka ?

Håltagare
239 Inlägg
13 oktober 2008
AffeBoyen skrev:
har hittat ett insprut från en GLE Passar det bolt-on eller måste jag göra något annat för att det ska funka ?

du måste ju ha el och soppapumpen och grejer ifrån den så det är inte bolt-on.. jag kör med B230A och det är en enkel jävla förgasarmotor och funkar kanon ta förgasare o insug o grejer från en sån så ska du nog se att bilen gå finfint:)

Sök