3269
Sök

El fel bmw(?)

34 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjena, har en bmw 328 coupe 97a. Som jag tror det kan vara skadad kabel? Vissa lägen helst när det är blött så får inte startmotorn tillräckligt med ström.. Den klickar inte ens, täningen funkar, lyset lyser och musiken dunkar. Någon som vet vad det kan vara ? Tar man startkablar så funkar de.. Kan det vara att det kommer vatten i själva skadan å gör så att den inte får tillräckligt med ström?  Eftersom det blir ju lite extra kräm med startkablar.

Tacksam för svar mvh Ante


1 798 Inlägg
11 oktober 2008
#2
kan kanske vara solenoiden på starmotorn som får dålig kontakt. Hade ett liknande fel på en opel omega o då tog ja loss kablarna på solenoiden o smörjde upp dem wd40 sen funka de dock sålde ja bilen kort efter men hörde inget om att de krånglade.

mvh fredde

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

34 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#3
Okej, tack. ska prova det smile Det kan ju aldrig bli sämre iaf så värt ett försök


34 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#4
Någon annan som har nå tips?


dARKiE
5 031 Inlägg
11 oktober 2008
#5
Jag hade provat byta kolen i startmotorn och gjort rent runt jordkablen. Hade samma fel på min gamla prelude och sen funka den varje gång.. Vet inte om den reagera extra med startkablarna men kolen var typ helt slut i min honda när jag rev ner det..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
#6
antejon skrev:
Den klickar inte ens, täningen funkar, lyset lyser och musiken dunkar. Någon som vet vad det kan vara ? Tar man startkablar så funkar de..
Vart satte ni minusstartkabeln på din bil när du fick starthjälp?

Om ni satte kabeln på motorblocket så skulle det kunna vara så att motorn får dålig jordkontakt från batteriet/karossen (som Darkie är inne på). Eftersom lyset och stereon fungerar så tycker jag att det lutar åt jordproblem just till motorn, bevisligen verkar ju karossen få tillräcklig jord med tanke på att stereon och lyse går utan problem.

Iof skulle pluskabeln ner till startmotorn kunna vara dålig, men i så fall borde det inte bli bättre med startkablar.
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2008)

34 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#7
nä, sätter startkablarna på batteriet.. Det är de jag inte fattar. ibland behöver man bara lägga ur växeln eller vrida på ratten så funkar det å starta. känns lite mysko. Ska riva startmotorn senare underdagen å se:)


zputnic
12 oktober 2008
#8
Det kan inte vara tändningslåset på rattstången som krånglar då?

517 Inlägg
12 oktober 2008
#9
har haft problemet med mina Golf jag ägde en gång i tiden, det slutade med byte av startmotor.
När det händer, pröva att vrida om tändningen och knacka på startmotorn samtidigt.

Förslagsvis ska ni vara två, om du inte har väldigt långa armar tongue


Miklen
13 oktober 2008
#10
Kan va batteriet som är kört oxå.. Så det inte orkar leverar ström mer än ibland..

34 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#11
Tror att ja hittade felet idag, Strömkabeln till startmotorn verkar glappa. trollade lite med den så vips så starta den. provade flera gånger å de funkar. ska försöka utreda saken, men man får ju knappt ner handen till den. Men tack så mycket för alla svar !  Hemskt bra forum å ställa frågor. tack så himla mycket:)



Sök