3400
Sök

Hur drar men en strömsladd till slutsteget genom en ford mondeo sedan?

85 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Hej jag har en bas och slutsteg som jag har inkopplat i bilen men jag hittar ingenstans att dra strömsladden. är det någon som vet vart man kan dra den enklast vill gärna slippa göra nytt hål. om det är någon som har förslag så är jag väldigt glad:D

Avstängd
1 266 Inlägg
12 oktober 2008
skarmarn skrev:
Hej jag har en bas och slutsteg som jag har inkopplat i bilen men jag hittar ingenstans att dra strömsladden. är det någon som vet vart man kan dra den enklast vill gärna slippa göra nytt hål. om det är någon som har förslag så är jag väldigt glad:D

jag drog igenom på min ford, det ska väl finnas gummi ringar i  torpedvägge eller ? bara trycka in där  igenom

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 oktober 2008
dom flesta bilar har hål för kupevärmare på pass sidan så kolla där

2slow

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 oktober 2008
Jag hade med en Mondeo -93a, och jag hittade inte heller något hål att dra kablen genom. Därför tog jag ett långt borr, borrade en gång, något tog emot på andra sidan, ett hål till, samma sak igen. Och 3e gången gillt, så fick jag igenom den big_smile Så om du inte har enorm lust med att leta hål till döden så hade jag borrat, går ungefär lika lätt. Det är ju i och för sig kanske inte så bra, men skit samma big_smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 oktober 2008
Du behöver inte borra nya hål. Det finns två möjligheter:

1. Samma hål som hastighetsmätarens vajer.
Pilla ut den stora gummidamasken som vajern går igenom. Kabeln kommer då ner i förarplatsens fotbrunn, och då är det bara att peta in den under trösklarnas plastkåpor hela vägen till bagageutrymmet.
Efterssom torpedväggen har en luftspalt så är det två hål att dra kabeln genom, så någon meter najtråd att fästa kabeln i underlättar det hela. Du kan även ställa en ficklampa på "grillen" mellan motorhuven och vindrutan och titta ner där för att hitta rätt. Eventuellt demontera "grillen" men det är krångel med det också.

2. Ledig kabelgenomföring (Mycket svårare)
Om du står framför bilen så finns det (oftast) till höger om vajerns genomföring en kabelkanal man kan KRÅNGLA in kabeln igenom. Du tar så fall bort blindpluggen av gummi från kabelkanalen och ängar några timmar på att trycka in kabeln tills den kommer fram bakom intrumentpanelen. Har du långa armar så kan du nå den från fotbrunnen om du ligger med ryggen mot bilens tröskel och huvudet vid pedalerna.
Kanalen kan vara full med kablar, beroende på hur mycket extrautrustning du har och/eller det är automatlåda. Det går med mycket vilja och våld. Metod 1 använde jag själv på min Mondeo.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Avstängd
68 Inlägg
12 oktober 2008
man kan dra tunn ståltråd eller tunnkabel först / linda fast på grova ström kabeln och sakta dra
glöm sen inte oavsett om ni drar genom befintligt gummitätning men specielt om ni borrar nytt hål täta med silicon (runt heta plus kabeln) när allt är kopplat (slippa risk för kabelbrand/skavning  samt motorlukt in i kupen specielt på gamla bilar med lätt oljeläckage ) det skall vara tätt och gummi runt kabeln så det inte ligger och skaver mot torpedväggen som är jordad , kan bli en riktig rökbomb annars
Senast redigerat av bassjunkie (12 oktober 2008)

168db!!

74 Inlägg
12 oktober 2008
torpedväggen helt klart! funkar nästan jämt:)

««کtعfaи!uک»» Powعr!

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 oktober 2008
Japp, jag brukar alltid använda najtråd. Alltså plastklädd ståltråd. smile

85 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hej. Jag hitta en väg. fanns en gummi plupp som jag drog genom och då kom jag under plasten till vindrutetorkarna och där fanns det en till gummi grej tror det var till hastighets och varv mätarna. Där igenom drog jag najtråd:D och hitta en väg ner till pedalerna så det var ju skit enkelt från början. Detta är mitt första ljud bygge i bil så jag är itne så duktig på det. Men tack för alla svar:D

* Klåpare
1 718 Inlägg
13 oktober 2008
Japp, det är ett tacksamt hål att dra kablar igenom. Har blivit många kablar nu som sitter där på min Mondeo. smile

Sök