2223
Sök

Diskusion om bensintillsattser (Funkar dom verkligen eller inte?)

Bessewisser
556 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Hallå!

Jag har nu haft min bil i ca 2 månader och jag börjar märka mer och mer att den drar lite olika beroende på hur jag blandar soppan till bilen...

Kör jag ren soppa så kommer jag till ca 0,8 liter/milen exakt, kör jag 50/50 med etanol så kommer jag ner på exakt 0,78 liter/milen (hur nu det går till?) och kör jag med en tillsatts jag köper från Willys som heter Carb Inject så går bilen exakt på 0,7 liter/milen...

Kan det vara så att dom där tillsatserna verkligen sänker bränsleförbrukningen så pass mycket?

//SkyNard

How low

Smålänning
7 883 Inlägg
14 oktober 2008
Nä. Lukta på dem nästa gång. Är helt vanlig fotogen, ibland blandat med t-röd och lite annat gojs wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 oktober 2008
Exakt samma sträcka, samma väder och lika många omkörningar? =P

Skämt åsido skulle jag gärna se riktiga vetenskapliga tester som säger ja eller nej, och det bör vara labbmiljö...

Bessewisser
556 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
sirmiro skrev:
Exakt samma sträcka, samma väder och lika många omkörningar? =P

Skämt åsido skulle jag gärna se riktiga vetenskapliga tester som säger ja eller nej, och det bör vara labbmiljö...

Nästan exakt samma sträcka (ibland någon kilometer mer) men först motorväg 3 mil till skolan sen 3 mil hem och sen efter det 1,5 mil till flickvännen och sen 1,5 mil hem till mig igen och sen 3 mil till fram och tillbaka när hon ska hem, så här ser det ut varje dag för mig 5 dagar i veckan,

Jag har alltid legat på 0,7 liter/milen med bilen när jag kört med Carb Inject, har kört ca 7 tankar med det och samma resultat varje gång! Och nu från och med förra veckan prova jag med ren soppa och etanol utan Carb inject och nu ligger jag på 0,8 liter/milen även om jag bara kör i 90 km/h på motorvägen.

Jag ska prova igen imorgon och köra i en flaska Carb Inject när jag tankar så får vi se om förbrukningen sjunker igen.. Måste ha något att göra med att den smörjer allt mycket bättre än soppan för om man känner på dom olika vätskorna (soppa och Carb inject) så blir man väldigt väldigt fet om fingrarna på carb inject, en annan sak jag kanske ska tillägga är att bilen går mycket mycket jämnare och finare på carb inject,

utan det så ligger bilen på ca 2 000 RPM på tomgång (på 50% etanol)

//SkyNard

How low

Random Hero
4 047 Inlägg
14 oktober 2008
de låter som helt rimliga siffror  ? etanol drar ju mer

Dog food lid. Backwards

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
14 oktober 2008
skynard skrev:
och kör jag med en tillsatts jag köper från Willys som heter Carb Inject så går bilen exakt på 0,7 liter/milen...

vänta vänta, saru willys.. matbutiken willys ?

sen när har willys börjat sälja bensintillsatser ? :S

Sök