2702
Sök

Uppkörning?

6 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Tjena,

Jag har uppkörning på torsdag och känner mig redo. Men en funderingar jag har är, när man skall svänga till höger ska man kolla backspegeln, höger sidospegel och sedan en snabb titt i döda vinkeln? Eftersom man kommer in på andra väghalvan? Eller behövs inte det?
Sedan hur gäller det i vänstersväng då? Räcker det med att kolla backspegeln,sidospegeln? Förutsatt att ingen cykelbana finns längs vägen, eller ett övergångsställe?

Ni får gärna posta tips på grejer jag bör vara extra uppmärksam och extra noggrann med. Eller vad jag i stort sett kan räkna med att bli testat av?
Och några speciella områden/frågor på kunskapsprovet som kan vara värt att titta på en extra gång? Bara för att vara ännu säkrare.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av makaveli (14 oktober 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 oktober 2008
sidospegel, mittspegel, sidospegel ska du alltid kolla innan du lägger blinkers och börjar svänga...döda vinkeln e lite beroende på trafiksituation..kan inte kolla döda vinkeln jämt, därför ska du kolla speglarna så noga (stadstrafik), motorväg ska du kolla döda vinkeln alltid..kolla alla 2 miljoner uppkörningstrådar för lite tips
Senast redigerat av Mortalis (14 oktober 2008)

6 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
sidospegel, mittspegel, sidospegel ska du alltid kolla innan du lägger blinkers och börjar svänga...döda vinkeln e lite beroende på trafiksituation..kan inte kolla döda vinkeln jämt, därför ska du kolla speglarna så noga (stadstrafik), motorväg ska du kolla döda vinkeln alltid..kolla alla 2 miljoner uppkörningstrådar för lite tips

Självklart vet jag att jag måste kolla backspegeln och sidospegeln innan jag blinkar. Men vissa påstår att just i högersväng så bör man kolla döda vinkeln också, vilket jag inte själv har en aning om det behövs.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 oktober 2008
makaveli skrev:
Mortalis skrev:

Självklart vet jag att jag måste kolla backspegeln och sidospegeln innan jag blinkar. Men vissa påstår att just i högersväng så bör man kolla döda vinkeln också, vilket jag inte själv har en aning om det behövs.

Behövde inte jag iaf, därför man kollar sidospegeln två gånger. Måste hålla ögonen framåt

876 Inlägg
14 oktober 2008
jag klarade min uppkörning för en dryg vecka sen och det min körlärare sa åt mig att vara uppmärksam på när man svänger höger, särskillt inne i stan med tanke på cyklister som ibland tror sig vara odödliga.
Vid vänstersväng kan de va bra å kolla döda vinken så inte nån tänker köra om dig när du ska svänga till vänster smile

// Emil

133 Inlägg
14 oktober 2008
Du kan aldrig kolla för mycket om man säger så..
Visa att du är extra uppmärksam vid övergångsställen, järnvägar och vid högerregel. Visa att du är handlingsberedd men stör inte trafiken genom att sänka farten för mycket, de kan faktiskt mena på att man kör för sakta.. och kugga en på det.

Men som tidigare nämnt, kolla på alla andra trådar som handlar om uppkörning... och *spark i baken*

If you don't live for something, you'll die for nothing

3 059 Inlägg
14 oktober 2008
lindell90 skrev:
jag klarade min uppkörning för en dryg vecka sen och det min körlärare sa åt mig att vara uppmärksam på när man svänger höger, särskillt inne i stan med tanke på cyklister som ibland tror sig vara odödliga.
Vid vänstersväng kan de va bra å kolla döda vinken så inte nån tänker köra om dig när du ska svänga till vänster smile

// Emil

Samma sa dom till mig.. Släng gärna en snabb blick över axeln innan du svänger, särskilt i stan där det ofta är cykelbanor man korsar i svängen..
Men det samma gäller både högersväng och vänstersväng.. Till höger där det finns övergångställe o cykelbanor korsande direkt i svängen.. och vid vänstersväng för att se så någon bakom inte är på väg om dig som inte syns i spegeln..
Du skriver: "Eftersom man kommer in på andra väghalvan? Eller behövs inte det?".. Va menar du med andra väghalvan när du ska svänga höger?

5 089 Inlägg
14 oktober 2008
det finns ju verkligen ingen "regel" för hur man ska kolla när man svänger os.v. det är väll trafikvett som gäller om man själv tycker man har uppsikt över allting? kanske köra lite mer om du är osäker?wink

\Lindgren

Random Hero
4 047 Inlägg
14 oktober 2008
du kan aldrig kolla för mkt i speglar o grejer, han kan klaga på att du kollar i speglarna i en konstig ordning men inte kugga dej på de tongue samma hur man rattar i skarpa svängar tongue

Dog food lid. Backwards

6 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
det finns ju verkligen ingen "regel" för hur man ska kolla när man svänger os.v. det är väll trafikvett som gäller om man själv tycker man har uppsikt över allting? kanske köra lite mer om du är osäker?wink

Nej jag tror inte att jag behöver ta fler lektioner. Jag har tagit rätt många, och klarat lilla uppkörningen på trafikskolan. Så jag är nog så redo jag kan bli.
Jag brukar faktiskt ibland kolla döda vinkeln när jag svänger vänster med mycket trafik. Men det jag mer undrar är om de kan kugga en ifall jag inte gör det.
Men jag ska ha i åtanke att ta en extra titt i dödavinkeln vid i stort sett alla svängar.

Tack för alla svar. Klarade förresten teorin idag, bara uppkörningen imorgon som behövs då big_smilesmileyikeshmm Som mina smileys visar är känslorna blandade haha!

Och det du säger håller nog inte på uppkörningen, kanske när man fått körkortet. Men på uppkörningen finns det väl ändå regler på hur du ska kolla speglarna? Backspegeln, vänster/höger sidospegel beroende på vilket håll du svänger åt, och en snabb titt över axeln sedan blinka.
Senast redigerat av makaveli (15 oktober 2008)

6 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
du kan aldrig kolla för mkt i speglar o grejer, han kan klaga på att du kollar i speglarna i en konstig ordning men inte kugga dej på de tongue samma hur man rattar i skarpa svängar tongue

Nej låter skönt. Men det är nog bättre att kolla en extra gång. Fast min trafiklärare klagade på att jag kollade döda vinkeln vid infart på motorväg för mycket hmm
Men ska tänka på döda vinkeln, köra lugnt och som jag lärt mig på trafikskolan att köra, så ska det nog ordna sig.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 oktober 2008
Kolla speglarna som om du vore förföljd är ett bra tips jag fick lära mig, dvs håll koll på runtvarande trafik så man har en "bild" i i huvudet av vad dom är. Naturligtvis ska man kolla för säkerhets skull men det hjälper lite...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

979 Inlägg
15 oktober 2008
bara kör som du kör på körlektionerna, lungt & sansat så ska du se att det går bra. Även om man kör många fel så brukar uppkörnigsläraren släppa igenom en endå. Så länge du inte kör ett fel som kan orsaka olycka:)....Skadar inte om du alltid tittar döda vinkeln när du byter fil,svänger å detta. Kan ju komma gående, särskillt i stan. Försök bara att vara uppmärksam så fixar du det. Mvh

Hpc

586 Inlägg
16 oktober 2008
Kör vettigt och tänkt efter FÖRE. Så går det bra.

Och du kan ALDRIG kolla förmycket i speglarna eller döda vinkeln. smile

LYCKA TILL!

508 Inlägg
16 oktober 2008
Uppkörningar kan vara svåra har jag hört och specielt om man får en stel och tråkig uppkörningslärare men kör bara lungt och försiktigt och titta i backspeglarna , men kör inte för försiktigt för då är man för osäker tycker dom .

Tänk att du kör själv och ska ge gubben eller tanten skjuss någonstans för att dom har fått stopp på bilen smile

Men du kände dig ju redo så då ska det inte vara några problem , det hade inte jag och jag tänkte inte så mycket på att det var uppkörning för först så börjar man ju med säkerhetskontroll av bilen och då fick jag göra den och började med kolla halvljusen och då funkade inte den ena på höger sida så fort i väg och få tag på körskoleläraren som satt och åt en bit bort och hon i väg och fixade ny bil och det enda jag tänkte jaha då får jag boka en ny tid för uppkörning då för att tiden hinner gå ut men hon kom med en ny bil och vi åkte i väg och allt gick jätte bra för jag tänkte inte så mycket på att det var uppkörning då det var två lärare med i bilen då den ena skulle bli uppkörningslärare så jag bara körde.

Sedan tror jag inte man ska vara nervös för då kan man få masser med olika grejer på uppkörningen tror jag i alla fall vad jag har hört för en vän till mig skulle köra upp och han var nervös och han fick åka ner till stan och parkera och stanna i backe så han klarade det inte för han var för nervös .

Kör som du vore deras taxi smile

16 oktober 2008
det viktigaste är nog att inte vara för nervös. jag vet att det är svårt att kontrollera sånt, men jag klara uppkörningen på första just på grund av att jag var så jäkla lugn o kunde tänka klart smile. att motorbromsa uppskattades av uppkörningsläraren, o inta beredskapsläge inför övergångsställen så blir dom glada smile

3 059 Inlägg
16 oktober 2008
Då är det idag det gäller.. Lycka till o skriv hur de gick sen..

6 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Tack för alla lyckoönskningar! Uppkörningen gick kanon idag, kontrollanten sa dessutom att det var en av de bättre uppkörningarna hon någonsin åkt big_smile Tog ungefär 25min sedan var hon nöjd.
Nu blir det åka av. Lyckligare än så här lär man nog aldrig bli, itne på ett tag i alla fall smile

Så ringde farsan precis när allt var klart och lånade hans fina Golf GTI, 300hk kändes rätt soft! cool
Senast redigerat av makaveli (16 oktober 2008)

273 Inlägg
16 oktober 2008
congratz ! smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

3 059 Inlägg
17 oktober 2008
Grattis..

Sök